Hingst som tjuvbetäckt!

Sv: Hingst som tjuvbetäckt!

Jo, men så kan du ju resonera med det mesta ju säkrast att hålla sig inomhus så man undviker att bli påkörd av en bil :smirk:

Anledningen till att jag lånar ut honom är för att detta är en möjlighet för honom att få starta på travet och de är en chans jag vill ge honom, visst att de finns risker, olyckor kan alltid hända och det jag vill ha är klartgjort vem som har ansvar för vad typ..så jag nte får hem en häst som jag lämnade iväg UA. och får tillbaks slaktfärdig + att 35stoägare vill ha ut ersättning för deras ston fått föl ( i VÄLDIGT överdrivna dag)

Har föresten fått svar ifrån juristen idag, så nu ska de bara petas ner i kontraktet!

Tycker inte du skulle behöva betala för att fodervärden ev haft dålig kolla på hästen å den betäckt ston, då ska ju fodervärden stå för det.Det ska vara konsekvenser på att inte ta sitt ansvar :smirk:

Precis, å de är de jag ska ha med i kontraktet på ett korekt sätt så jag inte blir stående med e sen!

Jag hoppas det blir bra för Barre. Skriv bara tydligt i kontraktet vad du har för krav så ska det nog gå bra.

Klart du ska ha en fölis - men ett sto i så fall så du har något att betäcka med i framtiden :)

Fölet tillfaller stoägaren och om du vill ha någon ersättning för tjuvbetäckningen (varför?) så får du själv driva den frågan mot stoägaren. Fodervärden har ju knappast med det att göra. Vad stoägaren ska göra med fölet kan inte du och fodervärden reglera i ett kontrakt mellan er, det ni kan reglera är vem av er som ska stå för eventuella ersättningskrav från andra personer som drabbas av att hingsten kommit lös.

mvh
Lejonelle - stoägare

Som jag skrev här innan så gällde de fodervärdens egna ston, jag förstår att man inte kan dra in 3:dje part i det hela, sen handlade de om hurvida betäckningen skett av misstag eller inte, annars kanske det sätts i system att betäcka stona till höger och vänster?!?
Sen vad det gäller ersättning, den skulle isf bara utgå ifall de just va om foderV medvetet betäckt med hingsten

Det säkraste är ju att inte lämna ut hästen på foder, en hngst kan ju ställa till det som bekant

Gör dom? Jag tror snarare att det är ägaren som ställer till det. Jag har aldrig haft några problem med våra hingstar. Tycker dessutom att de är betydligt trevligare än stona att hantera i många fall. :smirk:

:bow: :bow: ..tack, precis min mening också

När jag lånade en hingst på foder var detta frågor jag inte ens tänkte på...kanske jag borde gjort.
Angående skador på hästen är det väl ganska bra reglerat i ett standardkontrakt? Annars kan man väl skriva in något om hästens framtida brukbarhet och att han är tänkt som avelshingst och att de är skyldiga att ersätta för ev. avelsoduglighet med en viss summa. Fast det kan nog vara svårt att få igenom rent juridiskt kanske i o m att ingen kan garantera att han faktiskt blir godkänd. Möjligen det du skulle förlora om du ändå tänkt avla på honom på egna ston. Det blir ju annars lite som att anta att alla hästar kan gå Grand Prix dressyr och hålla en fodervärd ansvarig för att den inte kan det när den kommer därifrån (hårddraget alltså...).

De flesta stoägare har väl inget större intresse i att betäcka med en (ännu) icke godkänd hingst? Betäckningsavgifter på ponnier är ju i regel inte den stora summan i uppfödandet av en häst, så då väljer man väl hellre att avla på en godkänd hingst, få en stamboksberättigad avkomma som sedan kanske inbringar ett större värde?
Så den punkten känns inte som du behöver oroa dig för, det du ska vara noga med är att se till att det är fodervärdens ansvar och skyldigheter om det skulle bli en tjuvbetäckning. Så att ingen kommer och kräver dig på abortpengar eller annat.

Fölet tillfaller stoet enligt lagen om jag inte minns fel.
Däremot om stoet ägs av fodervärden som skall ha Baron så är det en annan femma.

Precis de jag villekomma fram till!!

Äger fodervärden stoet så är det även fodervärden som har ansvaret för stoet. Därmed så borde det gå att skriva i kontraktet att fölet tillfaller dig. Men ta kontakt med en advokat för att vara säker!

Däremot borde du fundera åp om du VILL ha ett föl?
Du kan ju förståss även kräva att stoet skall få en abortspruta ifall de råkat komma ihop. (det är ju inte många gånger det händer att hingsten/stoet hopppar in till den andre för att sedan hoppa ut efter färdig betäckning...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka