Hingst som tjuvbetäckt!

R

RebeckaKihlberg

Jag har en liten fråga, ska ju lämna iväg ponnyn på foder och har fixat ordentligt kontrakt och kommer att ha en egen skriven bilaga för att få kontraktet något mer detaljerat.
Nu när jag sittar här och skriver så kom jag å tänka på en sak.
Har tagit med i kontraktet bla detta :

Baron får inte användas till avelsverksamhet under tiden som fodervärdsavtalet gäller, skulle betäckning ske av en olyckshändelse (exempelvis vid rymning) så ansvarar fodervärden för att berört sto/ berörda ston kommer i kontakt med veterinär som avslutar ev. dräcktighet, detta på fodervärdens bekostnad. Skulle betäckningen upptäckas så pass sen att de inte är lämpligt att abortera fostrer så tillfaller fölet ------VEM-------

Precis, vem tillfaller fölet och om fölet ska tillfalla mig som ägare ska då fodervärden stå för alla kostnader kring fölet tills dess att de kan vänjas av?

Sen så ska jag stå för vet.besiktning när han åker och fodervärden närhan ska hem....om han inte går igenom vet.besiktningen när han åker i från fodervärden,ska så fodervärden bekosta ev. behandlingar av hästar tills dess att den är frisk eller om han bli obrukbar ersätta mig (ev. om han kommer till skada så han måste kastreras eller kanske rent av dömmas ut)..min tanket med att ha honom är ju att få han godkänd och att ev. när han har några år på nacken testa och tävla körning.

Help?...funderar på om jag ska ta och ringa en advokat så man inte krånglar till de så nått blir fel...eller?
Nu målar jag juu upp värsta senarierna,men känns bättre att ha de mesta som kan hända på papper så man har klart för sig vem som ansvarar för vad?

Sv: Hingst som tjuvbetäckt!

Jag tycker ju såklart att fölet ska tillfalla stoägaren då stoet faktiskt burit den mm men man måste ju se till att stoägare inte börjar se detta som kryphål för att "låta " hingsten betäcka stoet.Tex en viss summa, tex levande föl avgift eller liknande skulle man ju kunna skriva in i kontraktet så det inte blir en "vana" med tjuvbetäckningar. :smirk:

Saken är ju den at det är förbjudet att betäcka med icke godkänd hingst såvida du inte äger både hingst och sto, sen är de ju som du säger....jag är inte speciellt intresserad av att få ett föl på köpet,men samtidigt så vill jag ju inte att han "råkar" betäcka utan att de får koncekvenser...men de låter rimligt med att jag får ut någon form av ersättning ifall de nu skulle bli så att de föds ett föl.

Jag tycker att han inte ska ha nån chans att betäcka och OM han gör det så får dom se till att få ut veterinär fort.

RebeckaKihlberg skrev:
Sen så ska jag stå för vet.besiktning när han åker och fodervärden närhan ska hem....om han inte går igenom vet.besiktningen när han åker i från fodervärden,ska så fodervärden bekosta ev. behandlingar av hästar tills dess att den är frisk eller om han bli obrukbar ersätta mig (ev. om han kommer till skada så han måste kastreras eller kanske rent av dömmas ut)..min tanket med att ha honom är ju att få han godkänd och att ev. när han har några år på nacken testa och tävla körning.

Frågan är ju vad som kan anses rimligt? Har fodervärden orsakat anledningen till att han inte går igenom besiktningen är det ju givet att h*n ska ersätta, men om det handlar om något som h*n inte kan lastas för? Kanske något medfött eller som hade hänt ändå?

Får jag fråga varför du har en icke godkänd hingst?Är det inte bättre att kastrera den?

Det finns inga hingstar som föds godkända, alla måste visas och premieras :smirk: .
Rebecka jobbar på att få honom godkänd och jag skulle tro att med tanke på "Barre Bus" kvaliteér så har han snart sitt godkänande för avel

Självklart kan de alltid hända olyckot som ingen kan lastas för, men säg nu att han måste kastreras pga ex oaksamhet ifrån fodervärden, skrot i hagar eller va fasen som helst, då blir jag ju mindre glad om jag får tillbaks honom kastrerad när det stora målet har varit att få honom godkänd, de finns ju ingen försäkring som täcker de, bara om dom redan är godkända.

Han ät 4-blir 5år och han är ju vet. kollad ett par gånger och allt har sett normalt och bra ut så jag tror att man i stor sett kan utesluta medfödda fel, men om nu så är fallet och så lär de ju märkas om man måste obducera ...

SHIT...snacka om att gå in på ALLT som kan hända

Precis min tanke också, ska föra in i kontraketet att han får gå själv, eller med valack på eget ansvar, han har nämligen lyckats tugga ganska så rejält på båda sina hagkompisar...var av en fortfarande medicineras.
Sen ska ska fodervärden även se till att hagarna är i ordentligt skick så han inte kan ta sig ut.

Kommer sakna min plutt nu :( men får väl åka ner till hans uppfödare och kidnappa henne lilla fölis :love:

För mig är det självklart att eventuellt föl ska behållas av stoägaren, men jag tycker att du ska kontakta en jurist så att du är säker på att kontraktet funkar ihop med gällande lagstiftning.

Jag håller med om att det nog vore bra med råd från en jurist. Att få kontraktet att gälla för fodervärden borde vara förhållandevis enkelt, men vad har man för möjlighet att få en ev stoägare att "göra som man vill"?

Om en stoägare tycker "det där är en fin hingst, den släpper jag in mitt sto till" bör det väl gå att kräva en saftig ersättning för "olovligt nyttjande" (eller något liknade) och fodervärden kan knappast lastas för en sådan sak, men om det faktiskt är så att hingsten kommit lös och tjyvbetäckt men stoägeren av någon anledning inte vill ge abortspruta? Har man t ex rätt att kräva en lika saftig betäckningsavgift som påtryckningsmedel?

Sedan är det förstås så att du inte säkert kan veta om det trots allt föds ett antal föl med "okänd" far året därpå. Om fodervärden har ston och något fölar ken du antagligen skriva in i kontraktet att de ska DNA-testas, men ett föl som föds 10 mil därifrån...

LenaB:
Exakt, måste ha med de mesta så man inte står där med 15047problem om det händer.
Jag som ägare ifrånsäger mig allt ansvar när jag lämna honom och kräver ju att fodervärden ska följa alla direktiv och sköta hästen på ett bra och korektt sett.
Sen har man ju en aspekt till att se på..om nu stoägaren släpper in hingsten till sitt sto, men mening att få stot betäckt..hur fasen ska man bevisa de?...dom kan ju dra en penna och säga att han rymt in till stot eller nått.
Ska faktiskt ringa en jurisk nu och fråga hur jag ska göra.

Snigelfarmor
Det är en shetlandsponny

Problemet i den situationen du beskriver, d v s att någon medvetet släpper in sitt sto till hingsten, är förstås bevisfrågan. Det måste finnas vittnen som kan gå ed i domstol på att det skett medvetet.

Sren tror jag knappast att man har möjlighet att kräva en saftig betäckningsavgift för en hingst som inte är godkänd/avelsvärderad, eftersom den är olaglig att använda i avel.

Det allra bästa är förstås att kontakta en jurist så att man inte skriver avtal på något som inte är lagligt, t ex. Vissa saker går ju inte att avtala bort, utan gällande lagstiftning gäller.

Om hingsten rymmer o betäcker 3.e parts sto kan man inte kräva att stoets ägare går med på abort. Ingen kan heller kräva att du skriver under en språngsedel.
Att kräva att ev föl med "okänd fader " hos fodervärden skall blodtypas är väl ändå att ta i!
Ställer du för många konstiga vilkor lär du snart inte ha ngn fodervärd.
PL

Det du får tänka på i avtalet är att det reglerar vad fodervärden får göra med hästen. Du kan inte skriva ett avtal som gäller tredje part, alltså stoägaren. Som ovan skrev, du kan inte tvinga stoägaren att abortera fostret. Inte heller kan du bestämma vem fölet tillfallet, det är ju stoägarens sto och självfallet tillfaller även fölet henne om stoet blir tjuvbetäckt. Det enda du kan göra är att skriva ett kontrakt som reglerar fodervärdens ansvar i att se efter så att hingsten inte betäcker något sto alls.

Håller helt med knyttet och peter_lundin.

skulle sto bli tjuvbetäckt är det stoägarens både ansvar och rätt att bestämma vad som ska hända med det ev fölet.

Till den familj som ponnyn ska till så har dom bara sina egna hästar i sitt stall..dvs. dom äger alla, annars förstår jag att de inte är rimligt att dra in en tredje part i de hela.

Det säkraste är ju att inte lämna ut hästen på foder, en hngst kan ju ställa till det som bekant :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka