Hingst som förstahäst

Filifjonkan_

Trådstartare
En fyraårig bruksnordishingst. Är det lämpligt för någon som aldrig haft häst förut? Dock har personen 6 års rid och hästvana, och ganska god hand med i princip alla hästar(har sett personen i fråga sitta på och lugna ner en hingst som var helt till sig med 4 ston runt. Hingsten höll på och resa sig men hon tog ner honom jättefint med lugn och stadig hand, fick hingsten att stå blick stilla under klapp och beröm, fortfarande med stona i närheten. Detta var dock första gången personen ens hanterade en hingst)
Tror inte personen tänker hålla på med avel, men väl ridning och körning, och då mest för att "hingstar är flashigare än valacker".

Vad tycker ni?

Sv: Hingst som förstahäst

Svårt att svar på när inte vet t ex ålder på den här personen och inte heller vadför pesoner som finns runt om som stöd. Eller hur hingsten ska hållas om det ska vara ihop med andra hästar eller inte.

Håller med föregående talare plus att hur är hingsten? Jag har haft hingstar som varit lugnare och bättre än ston och valackar.

Personen i fråga är 18 år gammal, har en äldre syster som haft häst tidigare och en granne som håller hingst. Hingsten ska väl gå med en annan häst är det tänkt, valack lär det ju bli.

jag personligen skulle inte sälja en hingst till en 18åring. 6års erfarenhet säger inte speciellt mycket heller. jag vet exempel på folk som ridit och hållt på med hästar i samma längd som fortfarande rider som krattor och har inget hum om något.

sen beror det ju på hur hingsten är men det är en hingst och rätt som det är kan hormonerna pluppa upp oavsett om det är en snäll eller opålitlig.

Nej tycker jag egentligen. Men det är svårt att säga också - hade det varit någon åring som skulle kastreras så..men det kan gå . jag har haft olämplig/a första hästar för att jag tyckt om dem så mycket. Känner hon detsamma och kan få hjälp och lägga all tid som krävs så varför inte försöka? kanske kan låna 1 månad på prov?

Beror väldigt mycket på hur erfaren tjejen egentligen är, 6 år säger ju inte så mkt. Dock är hon ju inte så gammal så det kanske vore bättre med ett sto/valack först?

Visst är hingstarna också väldigt olika till sättet, men med en hingst får du ju ofta vara på din vakt hela tiden så att man är beredd om han blir hingstig.

Dessutom så lät det ju inte som att hon kan få så jättemycket hjälp med den heller... Så nje...

nej det tycker jag inte.

en 18-åring är oftast inte kapabel att inse det ansvaret som faktisk följer med att ha en hingst.

Okej.
Själv har jag också vissa tvivel faktiskt...
Men personen gör väl som den vill, men nu vet jag att jag inte är den enda med tvivel ;)

En 18-åring kan vara väldigt ansvarstagande och därmed vara lämplig med en hingst.
Men personen kan också vara slarvig och inte lämplig med hingst. Som ovilken annan vuxen människa som helst.

Åldern i mina ögon har inget med saken att göra.
Hade personen vett och sans att lugna en hetsad hingst så tycker jag nog att hon visat att hon kan hantera hästen i alla fall och har en del omdöme.

Och sen då samma veva som alltid: en hingst är inte värre än ett sto. Beror helt på vilka hingstar och ston man jämför. En del hingstar är som valacker och kan på sin höjd brumma, medan andra är ouppostrade kräk...precis som vilken annan häst som helst.

Efter som personen i fråga är över 18år är det ju upp till honom/henne att fatta sina egna beslut och sedan ta ansvar för dem. Tycker inte häller åldern spelar någon roll så länge personen i fråga är myndig.

Däremot skulle jag inte råda någon att ta en hingst som första häst (på samma sätt som jag skulle avråda någon att ta en häst som var svårhanterad). Hur personen ska göra i detta fall beror ju så mycket på hur hästen är och på hur sammspelet fungerar mellan dem.

Men som ett generellt råd skulle jag säga "Ta inte på dig bekymmer... de kommer ändå". Som jag ser det är ju det faktum att hästen är hingst ett bekymmer (eller åtminstånde en potensiell källa till stora bekymmer). Men i detta fall tycker jag det viktigaste är att personen i fråga ju är vuxen (eller åtminstånde myndig) och har därmeed rätten att fatta sina egan beslut (så länge han/hon inte försöker handla sprit... men det är en annan diskution :-P )

Förlåt men jag måste slinka in lite...
Ibland tycker jag att hingstar blir för hårt dömda. Jag har 3 hingstar och 5 ston och för mig så tycker jag att stona är värst. När de brunstar så tvekar inte de att ge sig igenom staket trots stark ström för att komma till en av pojkarna. Det är väl klart en hingst blir motiverad att ta sig ut om ett sött sto som stinker brunst kommer till staketet och kissar vilt.:angel: Jag har själv alltid gillat hingstar och vallacker bäst. En vallack säger man till, en hingst frågar man men ett sto skickar man in ett frågeformulär på 10 sidor...var en vettig människa som sa det en gång.
Nu finns det såklart hingstar som får väldiga problem med sina hormoner och de får man hantera annorlunda bla genom att veta att instikt hos en häst/hingst nästan alltid kommer först... Så för att återgå till ämnet så tycker jag att det hänger på tjejen, hästen och folket om kring som kan tänkas hjälpa till vid behov. För alla behöver vi hjälp ibland oavsett hur länge man ridit eller vilken typ av häst man har.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 416
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve