Hingst på semin

LaLu

Trådstartare
Jag undrar om någon här kan berätta vad det kostar att ha hingst på semin och vad det är för regler som gäller runt det hela?

Sv: Hingst på semin

Kyld är väl det jag tänkte på först. Har nämligen fått förfrågan från Tyskland om färsk sperma efter vår hingst Lilac Ice......

Du måste cem-testa först och sedan är jag tyvärr dåligt påläst vid export, men vid import är det iaf viktigt att någon löst licens för hingsten i Sverige, vet inte om det funkar lika för Tyskland.
Tappkostnad brukar vara runt 500:-/ gång sedan tillkommer fraktkostnader på det, räkna på runt 1000:- iaf, bör ju skickas med flyg som är det snabbaste sättet. Behållare för sperman behöver du också ha.

CEM testad måste den ju vara i vilket fall eftersom det är en import.

Jag är också osäker på export, men antar att det är samma som import att det måste tappas och skickas från en EU godkänd station? Det enklaste är nog att ta kontakt med närmaste sådan som kommer vara akutell.

Annars har jag mest koll att tappa på fryst vilket är dyrt -som du också vet :D

CEM-testad är han redan både i USA och här i Sverige så det är ok.
Ja jag får väl höra mig omkring vart dom kan tappa honom i så fall. Skulle ju vara lite kul om man kunde fixa detta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
647
Senast: ameo
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 588
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 175
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar