Hingst och sto bedömningarna!

Jag var där hela helgen, men mitt huvud känns som gröt...kommer knappt ihåg vilken häst jag red :angel:

Viggi och Johan visade en himla massa hästar och fina var de! många Askur från Håkansgården-avkommor visades i år och majoriteten var isabell och gulbrun.

Kul är att Asi från Fors (e. Askur från H.) kom in i stambok (7,78 tot) och därmed har Aska frá Flugumyri 3 avkommor i stambok!

Största intrycket på mej gjorde ändå Dökkvi frá Mosfelli :love: och Soldan på avelsshowerna!

ojoj...jag måste nog återkomma med resultat när jag sooovit!

/Malin

Någon som vet hur det gick för Undrandi från Voxnadalen? Han är kolsvart med bläs och stora mängder man och svans, 5 år efter Frami. Tyckte han var läcker på bedömningen vid SM ifjol, men då räckte inte ridegenskaperna till.

Det var första gången jag såg Dökkvi, och jag måste säga att jag blev inte jätteimpad! :crazy: Visst han är jätteflott och kan massor av dressyrrörelser, men jag upplever att han hela tiden går på spänning, det måste ju finnas en anledning till att han hoppade av banan.

Jämför Dökkvi med Sigfus Rafn, som är som en stor gummiboll. Kanske inte lika flott som ovanstående men det ser ju inte jobbigt ut för honom. Att ta sig igenom en T1 final på 8,22 såg ut som en söndagspromenad för Rafn. Det tycker jag är imponerande :eek:

Jag hoppas att det kommer fler hästar som Rafn, där tölt är den mest naturliga sak i världen. :D

// Selma

Undrandis ägare satt jag och pratade med på ryttarmiddagen på fredag och de är ju sååå trevliga!

Undrandi fick 7,51 (eller 7,61) totalt. Mycket fin att se på!

/Malin

Jag var bara där på lördagen men 2 hästar som gjorde intryck på mig under dagen var isabellen Oddur från Mörtö som visades och kom in i 1:a klass med ca 8,14 tror jag. E:Askur, visades av Johan. Jättefin och väldigt söt! Min absoluta favorit var dock gule (gulblack kanske? Han var gul med svart man, svans och svarta ben) hingsten Bliki från Tjusta. Han verkade helt cool i huvudet under exteriörvisningen och stod bara där med upphöjt lugn. Även han visades av Johan och var e:Askur, ue: Atli fra Sydra Skördugili. Kom in i stambok men ej "1:a klass" totalt, bara på exteriören (8,11 om jag inte minns fel), men han var ju bara 5 år också... :cool:

Isar fra Keludadal (reservation för stavningen...) visades av Vignir tror jag, det var en musblack som var fin men inte riktigt lika cool i huvudet som Bliki... Stegrade sig och höll på under exteriörvisningen. Svalur från Örvik minns jag också. Han visades av Hreggi Eyvindsson. Väldigt fin stam och jag tror hans preliminära poäng var 8,13! Han är e:Svalur fra Glaesibae u:Snottra från Örvik, uu: Ljufa fra Eyrarbakka, ue: Mökkur fra Varmalaek. Enligt info från Häggbergs hemsida är både han och Snottra dessutom till salu... ;)

Hej!
Undrandi slog upp en sårskada på ena hoven under visningen. Han hade tidigare under träning skadat sig men läkt skapligt men som sagt slog upp den igen. Synd på en sådan cool och snygg hingst. Vet ej om han ska visas igen.

Det fanns några riktiga pärlor på hingstbedömningen:
Dökkvi, vilken visning!
Stari från Bredhall, 8,51 ext!
Oddur från Mörtö, 9 för rygg/kors och läckra gångarter,
sist men inte minst
4-åringen Ísar frá Keldudal m 8,13 ext och 8,19 rid.
Var väldigt nyfiken på Bikar men han fick vi ej se pga strykning.
/ Mejja

Ja Isar är en riktig goding!!! Vilken elastisitet i den hästen! Men han har ju påbrå åxå (e: Keilir frá Midsitja)

Jag såg Bíkar ridas av Johann F. på lördagen och han är läcker!

/Malin

Påbrået kommer naturligtvis mycket från hans utomordentligt goda stostam, vilket många gärna glömmer.

Jag upplevde också Dökkvi som spänd, men otroligt välriden. Rafn har jag alltid gillat när jag sett honom :) Och förstås nye Godi :love: !!

Vignir visade en till fyraåring; Prins från Wreta, som det också gick bra för! (7,95). Magnus nye Hraunar var också fin.

Tråkigare syner var en med eksemtäcke. Och den som fick några rapp under uppvärmningen. Å andra sidan stack många helt utom synhåll ...

"gule (gulblack kanske? Han var gul med svart man, svans och svarta ben"

Gulbrun låter beskrivningen som - en av mina favoritfärger :D

Jag var inte på avelsbedömningarna tyvärr. Att en häst har eksemtäcke BEHÖVER ju inte betyda att den har eksem, det kan ju vara en nyimporterad häst t.ex som man är extra försiktig med. Hoppas det är så åtminstone... Att ta med sig en hingst med eksem på bedömning och dessutom poängtera att den har eksem genom att använda eksemtäcke verkar ju lite underligt.

stoet med eksemtäcke heter Dúfa och såg tufsig ut, men jag vet inte om hon har eksem (tittade inte närmare på henne). Jag har ett svagt minne av att hon hade godkänd ext. mne inte kom i på rideg., men det kan vara fel.

/Malin

Enligt info från Häggbergs hemsida är både han och Snottra dessutom till salu... ;)

Vad tror ni de vill ha för dem? Kan det vara en vettig investering att köpa ett sådant sto (räntan är ju trotts allt ganska låg idag på lånen), då till avel så att säga.
Eller är det helt enkelt fruktansvärt oekonomiskt?

Ring och fråga... De är säkert jättetrevliga och telefonnumren står på hemsidan...

:)

Jag vet bara att Hraunar fick 8.34 totalt och blev högsta bedömda 5-åriga hingst i sverige. Vilket inte är illa, han hade ju "bara" 8.16 på m-hof. Så just nu är lilla jag lycklig att jag valde honom som pappa till Valas Blivande pappa. Kan bli intressant med hans gul anlag eftersom Vala är moldott. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart var och när årets rådgivande bedömningar för hingstar kommer att hållas. Det handlar om två platser i Sverige.
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka