Hingst när stoet går över tiden?

Sv: Hingst när stoet går över tiden?

kl

Hos oss stämmer det ganska bra.
Har journalfört alla föl som är födda hos oss och det blev en väldans hög.

Överlag så går ston över om dom bär hingstföl. Men det finns massor med undantag.

Vi har ju dragit ut några hundra föl vid det här laget och måste ändå erkänna att det finns en röd tråd över alla ston.

Övertid = hingst :D

(fast i år har 6 av dom "förstört" vår statistik..hehe)

AM

På våra har det nog varit 50/50 på de som går lite längre. Våra går oftast 340-345 dygn och vi har fått övervägande ston. Den längsta dräktighet vi har haft var exakt 1 år och det blev en hingst och den kortaste kom 5-6 veckor för tidigt och var ett sto (död efter 8 dygn). Kortast dräktighet med överlevande föl var 3 veckor före beräknat och var en hingst.

Jag gjorde ju faktiskt statistik på 'alla' bukeföl för några år sedan! Den var ju ingen världssanning, men visade definitivt en viss tendens att hingstföl valde att stanna inne i magen lite längre än stoföl. Ska se om jag hittar det gamla excelarket, då kan jag ju slänga upp diagrammen igen...

Äsch, det verkade som den statistiken dog i diskkraschen för några år sedan. :(

Äsch, det verkade som den statistiken dog i diskkraschen för några år sedan. :(

Om du ger dig till tåls tills efter helgen så kan jag kanske rota fram den åt dig.

Om du menar dom grafiska kurvorna i Excel.
Tror faktist jag sparade ner det då du la ut den då jag tyckte det var väldigt intressant.

AM (backup-disk åt moiran :D )

Om du ger dig till tåls tills efter helgen så kan jag kanske rota fram den åt dig.

Om du menar dom grafiska kurvorna i Excel.
Tror faktist jag sparade ner det då du la ut den då jag tyckte det var väldigt intressant.

AM (backup-disk åt moiran :D )

Ja, det var de kurvorna jag menade! Synd bara att siffrorna försvunnit ut i cyberrymden! Men kul att du har kurvorna kvar! :bow:

Hej Moiran.

Nu har jag hittat ditt otroligt gedigna jobb!!!
:bow:

Till övriga. Moiran förklarar vad hon gjort.

stohingstar_31907_image001.gif

AM

Är det antal på ston på X-axel och antal föl på Y??? synd att det inte var graderat på Y

Är det antal på ston på X-axel och antal föl på Y??? synd att det inte var graderat på Y

Medans vi väntar på Moiran så kan du titta HÄR

Där allt material samlades för att sedan få en bild om hur fölningarna var.

Länkat till sista sidan men läsvärt är hela tråden.

Den spontana undersökningen gjordes 2007 här på bukefalos.
Över 300 ston sammanfattades där vi bidrog till en rejäl bunt :D

AM

Inser att jag är facebook-skadad då jag sitter och letar efter en "gilla-knapp"...... :crazy:

Men jag gillar bukarna samlat ihop info och Moiran sammanställt det i ett tjusigt diagram.

Och jag trycker också på "gilla-knappen" för att du bidrog med så mycket! :D

Till övriga. Moiran förklarar vad hon gjort.
AM

Det jag gjorde var att samla in all statistik bukeuppfödarna tillhandahöll och sedan rita ut normalfördelningskurvor utifrån denna statistik. Kurvorna säger alltså hur stor sannolikheten är att ett föl föds en viss dag beroende på kön. En högre smalare kurva betyder att fölningsdatumen är mer samlade och en bredare lägre att de är mer spridda.

Det statistiken visade var att Nafayettes ston rent statistiskt fölade ganska tydligt tidigare än de andra stona. Vi spekulerade i att det kan vara ras-beroende. Och eftersom Nafayettes statistik skiljde sig såpass mycket från den andra statistiken fick hon alldeles egna kurvor... :)

Det statistiken också visade var att stoföl statistiskt i båda grupperna föddes ett par dagar tidigare än hingstföl - lite större skillnad dock bland Nafayettes föl än alla andras.

Jag vill minnas att statistiken i slutet byggde på runt 500 fölningar efter att jag fått några fölningslistor från lite större uppfödare att lägga in i statistiken!

Senast ändrad:

Citerar mig från gamla tråden:

moiran skrev:
Fram till dygn 330 är det 57% sannolikhet för att det blir ett stoföl
Från dygn 330 och till och med dygn 335 är sannolikheten för stoföl 44%
Efter dygn 335 är sannolikheten för att få ett stoföl nere på 42%.

Det är med andra ord ingen JÄTTESKILLNAD, men ju mer stoet går över tiden desto mindre är sannolikheten att det blir ett sto. Rent statisktiskt alltså. :D

Citerar mig från gamla tråden:

moiran skrev:
Fram till dygn 330 är det 57% sannolikhet för att det blir ett stoföl
Från dygn 330 och till och med dygn 335 är sannolikheten för stoföl 44%
Efter dygn 335 är sannolikheten för att få ett stoföl nere på 42%.

Det är med andra ord ingen JÄTTESKILLNAD, men ju mer stoet går över tiden desto mindre är sannolikheten att det blir ett sto. Rent statisktiskt alltså. :D

I år fick jag ett hingstföl på 337 dygn med en förstföderska på 4-år, stammen är Nintender-Cardento:d

Jag fick idag ett stoföl på 330 dygn.

Stoet har tidigare fått två hingstar på 350 respektive 334 dygn.

Du råkade inte ha excelfilen också? Hade varit kul att ha den. :D

Är säker på att jag sparade ner hela klabbet.
Kommer du ihåg vad du döpt excelfilen till?
För jag döpte aldrig om den.

Gräver som en furie i alla externa diskar hemma.

AM

Hm, bra fråga. Den filen jag lade ut på buke hette stohingstar.htm (det var en excel-fil konverterad till html)! Om du fick själva excelfilen, vilket ju inte är alls omöjligt, så är min kvalificerade gissning att den hette stohingstar.xls, jag brukar vara dålig på att döpa om dem! :)

Har fått 3 föl och av dessa var två ston som föddes på dygn 330 och 328 medan hingsten föddes på dygn 337.

Vårat första sto som fölade i år gick över två veckor och det det en jättehingst, nästa sto gick över fem dagar och det blev ett sto

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka