Hingst-hagar etc

F

Fluffy

Jag har sett och hört att det ska vara mellanrum mellan en hage där det går en hingst och intilliggande hagar. Varför?
Ok - om det är två hingstar som går intill varandra så kanske de bråkar, men om det är ston och valacker? Måste det ändå vara en gång emellan?

Är bara lite nyfiken ...

Sv: Hingst-hagar etc

"sparkavstånd" rek väl igentligen till alla hagar, oavsett kön till häst.
dvs mellan 2 olika hagar. bla så kan dom nosa på varandra, vända om och slå. Då är ju eltråden ivägen och det kan ju ge skador på det sättet.

Är det lag på det? någom som vet? jag har nämligen mitt hbl så nu då hon går i sjukhage, men dom skulle aldrig bråka, det vet jag.

kan jag inte svara på. Det är nog upp till var och en.
jag har inte haft det till alla hästar heller. Men det är ju dock bra i stall med många hästar.

Lag lär det inte vara, så många hagar man ser där det inte är mellanrum. Har för mig att det bara finns rekommendationer när det gäller hagar för hästar, men ska inte säga säkert.

Meningen är ju i alla fall att minska skaderisken ifall hästarna sparkas eller busar över staketet. Även ston och valacker kan göra det, det behöver inte vara bråk utan kan vara lek. Men det avgör du själv om du tror risken är liten.

När stona brunstar står dom gärna och skvätter vid stängslet och jagar upp både sig och hingsten/-arna. Har varit med om det. inte kul. Vi hade ändå en "gata" mellan hagarna och rejält med ström på men det blev ändå mycket springande längs tråden. Tröttsamt. Dom är ju ändå djur...

Risken är absolut minma och har desutom tråd mellan dom som endast håller för 40kg så det blir inga skador.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?