Hingst för dressyravel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tissan
  • Startdatum Startdatum
T

Tissan

Jag har en jättefin ponny som är tävlad tom FEI dressyr med placeringar. Jag är 20 år och för gammal för att tävla henne så jag funderar på att betäcka henne.

Hon är född 1998, imp Irland och 145,3 cm i mankhöjd.
Jättebra trav, SUPER galopp och halvbra skritt.
Känslig och fin att rida. Väldigt samarbetsvillig.

Hon har ngt kort hals och en avkomma skulle gärna få ha längre framben.
Varken ädel eller grov i modellen.

Hon är ganska "hetsig" i temperamentet och lite skygg av sig.

Har ni tips på ngn bra hingst? Endast stora hästar, inga ponnyhingstar.
:bow:

Sv: Hingst för dressyravel!

Jag antar att du vill ha en avkomma som du själv kan rida och tävla som stor häst.
Det enda hingstvalet jag kan komma på som ger stor säkerhet på att avkomman blir häst och inte ponny är Briar. För han lämnar stora med stor säkerhet stor avkommor. Fast man kan aldrig garantera storleken på en avkomma.

Fast Briar på ett sto med halvbra skritt för att få fram en dressyrhäst? Visst finns det fler hingstar som ger stort?

Precis, det är ju en storhäst jag vill ha.
Självklart kan man inte garantera strl.

Donnerfly har jag förstått också ger stora avkommor?
Ngn som vet om Okeanos gör det?

Okeanos gillar jag men han har dåligt på skritten...

Av dom avkommar jag sett efter Akribori har alla varit stora med långa ben. Men som föregående talare säger så kan man ju aldrig garantera nåt!

Om man tittar på blupsiffrorna kanske Londonderry (om han är tillgänglig i år) eller Don Romantic skulle funka.

Ja BH Don Romantic funderade jag på men de avkommor jag ridit efter honom har varit väldigt tittiga och flängiga.
Det som är bra med honom är att han ofta ger långa halsar, vilket min ponny skulle dra nytta av.

Londonderry hade jag som favorit förut men har helt glömt bort. Han har ju en fin skritt. Någon som vet hans bedömning?

Mitt förslag är (förstås) Damino SD:). Står nu hos Andreas Helgstrand och matchas mot Flasterbo och förhoppningsvis unghäst-vm. Han typar sina ungar väl med fin front och storlek. Han har själv fått en 10 på skritten och nioe på trav och galopp! Bruksprovsvinnare i gångarter -09 och godkändes som treåring-08.

27024_396267413648_733273648_3991940_7403937_n.jpg

Åh jag tror att jag var med o kollade när han visades som 3:åring, man häpnade över hur mogen och snygg han var! (ÄR :love:)

Han eller Briar låter som trevliga kandidater! :laugh:

Jag hittar tyvärr inte Londonderrys bedömning. På ett sto med okänd härstamning känns det som om en hingst som varit i aveln några år så man sett flera årgångar vore bra.

Bocelli kanske? Skyhöga index på alla gångarter, och ger lite storlek också.

Londonderry är förståss också ett bra val, som ger mycket storlek. Hans bedömning och nedärvning i Sverige hittar du här.

-Heslegåd´s Rubin 1143, 166mkh skimmel grand prix dressyr, super temprament live och går super i dressyren.

- Chirlon 870, svart 168-170 snygg, bra stam, bra poäng o gång, lång väl ansatt hals,mycket bra trav, maskulint utmärkt modell.

-Friendship 1094, 168 imh. svart-brun, bra stam, bra resultat, snygg,

-Feliciano 823, elit. 167 imkh. bra gång och stam. något mer åt hopp kanske..
men fin gång.

- Figaro R 1085 , mörkbrun 167 mkh. super gång. bra poäng dressyr 10p.

-Rubinrot 1033, skimmel 168mkh. bra poäng , jämn gång. 8.or. bra bakbenstaktik. ren dressyrhäst.

några förslag kanske.. :D

Feliciano är knappast en hingst för gångartsavel, har 92 i dressyrblup.

Rubinrot är exporterad.

Och Heslegårds Rubin har jag sett o han imponerade inte nåt. Men kanske en smaksak ;)

Jag tyckte att han var snygg riden men uppställd rakt upp och ner såg han ut som en köttbulle.

Om man tittar på blupsiffrorna kanske Londonderry (om han är tillgänglig i år) eller Don Romantic skulle funka.

Londonderry eller liknande skulle jag välja.
Hade absolut valt en stark dressyrförädlare på ponnyn om ambitionen är att försöka få fram en BRA dressyrhäst.

Liknande trådar

Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: Fenestra
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 003
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka