Hingst eller valack

sir gilbert

Trådstartare
Vad har ni för åsikter om att låta unghästen få vara hingst till 2-3 års ålder, blir de inte snyggare då?

Varför ska man tycker ni kastrera tidigt?

:confused:

Sv: Hingst eller valack

Min vbl valack jag har nu kastrerades sent, om jag minns rätt. Tror han var 3-5 år gammal. Det blir säkerligen hingstigare utseende. Men tänk också på att en del grejor fastnar kvar i hästens beteende. Min valack har mycket hingstfasoner för sig

Mycket större risk att hästen bestiger ston även efter kastration om man tar dem sent. Det bästa är att kastrera så tidigt som möjligt om man inte ska försöka ta fram dem som godkända hingstar. Valacker kan också bli snygga, allt beror ju på hur man rider och föder sin häst.

Jag kastrerade min vid 2,5 år hösten oktober Kanon bra. Han var lugn efter hingst betet.Nu är han kanon go.
Men lille gubben skall kastreras efter första året på betetdå blir han 1,5 år.

Visst är det skoj med lite hingstutrstrålning!:d
Anledningen till att jag kastrerat mina tidigt (1,5 års ålder) är dels för att de varit väldigt hingstiga och det är alltid ett riskmoment att ha unghingstar när man har ston på gården... hur välstängslat man än har. Det är faktiskt inte många stallar de tillåter att man har hingst i!
Vad jag förstått så växer de mer om man kastrerar dem tidigt också... possetivt eller negativt beroende på vad man önskar:smirk:

endel blir jättejobbiga när de blir kastrerade sent försöker betäcka ston o så, en valack i stallet är kastrerade vid 7 år ålder o tror fortfarrnde han är hingst, är 17 idag.
min häst blev kastrerad vid 2,5 år o ser så fin ut, har riktig hingsthals:love:

sir gilbert skrev:
Vad har ni för åsikter om att låta unghästen få vara hingst till 2-3 års ålder, blir de inte snyggare då?

Varför ska man tycker ni kastrera tidigt?

:confused:

Jag tror att det är väldigt individuellt. Vissa passar som hingstar och andra har det väldigt jobbigt. Sen beror det mycket på vem/vilka som hanterar dem, hur de är uppfostrade och i vilken miljö de står i. Jag har en andalusier som kastrerades när han var fem år, då kom han just hem från Spanien där han gick med andra hingstar, och där görs det heller inte lika stor grej av att de är just hingstar. De är hanterade på ett annat sätt. Det är inga problem med min, han har gått med ston hela tiden, det har hänt nån gång att han har velat betäcka. De blir garanterat vackrare i kroppen och har en lite annan hållning och temperament tycker jag. Har arbetat med mycket hingstar (i ett stall där vi också hade en massa ston), helt utan problem. Tror att det helt och hållet beror på situationen och individen om de bör kastreras eller ej. Jag skulle välja att ha dem som hingstar ett tag, men det är ju inte alltid som det är lämpligt.

Min var hingst ganska länga, tills han var 3-4 år. Han är väldigt snygg men har en del hingstfasoner kvar...

Han går inte med ston så vet ej hur han skulle uppföra sig, men han är väldigt social och gillar andra hästar, vill gärna hälsa och leka.

Han är mest hingstig på det sättet att han ska lukta och smaka på allting, allt måste undersökas, och att han ej under Några omständighetar underkastar sig. Han är världens snällaste och keligaste och skulle aldrig lyfta en hov mot mig, men att dominera honom är bara att glömma, vi måste samarbeta. Vilket jag tycker ar helt okej, jag gillar inte hjärndöda hästar, men han skulle nog inte passa så bra med nån nh-anhängare.... :angel:

Om man kastrerar senare kan hästen ha kvar lite av sitt "Hingst utseende", band annat nacken och sin utrstråling. Men det finns även nackdelar med att vänta, som att de kan fortsätta vara hingstiga och tro att de kan betäcka ston ändå.
Jag behöll min ponny D-ponny som hingst tills han var 3år, det ända som syns är att han har kvar sin hingst nacke. Han kan bli lite till sig när stona kommer nära, men hoppar inte upp på dem.
Så det beror nog mycket på vad det är för typ av häst och dess personlighet.. Det finns hingstar som beter sig som vallackar och tvärt om också=)

Kan man kastrera en som snart blir ett år.
Skulle inte gjort detta . Men är nu tvungen efter stots bort gång.
Han skall vara hemma nu .

Det är skitsnack att dom ser ut som hingstar om man väntar. Försök att gå ur i en valackhage och tala om vilka av hästarna som är sent eller tidigt kastrerade. Du kommer att misslyckas. Hästarna har sitt utseende från födseln och du kan påverka med hur du tränar din häst vilka muskler han har. Eventuell hingstnacke försvinner ofta med kastrering eftersom det har med hur hästen blåser upp sig att göra. Det finns "hingstar" som du aldrig kan se på att den är valack och tvärtom. Bara för att det är en hingst så behöver inte det synas. Jag har en unghäst som blev skuren som 7-månaders bebis och han blåser upp sig när han ser en märr och blir skitsnygg. (Vi har helt enkelt glömt att berätta att han är valack)

Jag tycker inte att man kastrera förrän hingsten är iaf 2 år...
Iaf inte om man har möjlighet att ha den som hingst de åren, för jag tycker att hästen får en annan utstrålning när den varit hingst lite längre, och det mår dem nog bra av med.
Jag har ridit en valack som inte blev kastrerad förrän han var 5, visst han var lite hingstig och fjollade sig och höll på, men han försökte aldrig betäcka några ston inte...
Jag som har möjlihet att behålla hingstar låter dem iaf vara hingstar tills de är 2, men väntar helst med att kastrera tills de är 3...
Men sen förstår jag även de som kastrerar tidigt om de inte har möjlighet att ha hingst, eller av andra skäl helt enkelt inte vill.

Om en valack mår bra eller dåligt av att ha hingstutstrålning låter jag vara osagt, men jag tror inte att en valack mår bra av att vara hingstig i övrigt! En hingst har ju betydligt större "ansvar" än en valack och mycket energi som man kanske kunde utnyttja på bättre sätt går åt till att hålla vakt osv... Inga erfarenheter, mest spekulationer:smirk:

jag tycker man ska behälla dem som hingstar ett tag, det får det lilla extra då! men visst finns det nackdelar också, man måste rutinerad när man handskas med hingstar och så finns risken att de fortsätter tro att de är hingstar sedan..

Gronda skrev:
Om en valack mår bra eller dåligt av att ha hingstutstrålning låter jag vara osagt, men jag tror inte att en valack mår bra av att vara hingstig i övrigt! En hingst har ju betydligt större "ansvar" än en valack och mycket energi som man kanske kunde utnyttja på bättre sätt går åt till att hålla vakt osv... Inga erfarenheter, mest spekulationer:smirk:

Tack vare att min c-ponny var hingst så länge som han var (6år) och behöll mkt av sin hingstighet så har han blivit en av de bästa ponnyerna i Sverige.. för med hingstar är det så att om man får de på rätt sida så ger de alltid 110%

Jo, så kan det säkerligen vara. En "hingst" kan kanske ha lite mer att ge när det gäller, MEN jag tror fortfarande att det är mer psykiskt påfrestande för en häst att ha den ledarrollen som en hingst har.

Rotterö skrev:

Ja det kan man om sternarna är nere.
Min kastrerades på våren som 1åring och vet hade inget att säja om det.

Kram

Har alldrig tänk på varför en del har dom som hingstar och en del inte men det beror väll på vad man har för möjligheter och hur kuning man är.

Och den skillnaden jag har märk på dom som har kastrerats senare är att dom har varit pratigare och nafsigare men då har dom varit hingstar längre än 3-4 år.

Kram

Rotterö skrev:
Jag kastrerade min häst på våren när han var 1år. Han hade redan börjat bli hingstig och jag hade inte möjlighet att vänta längre(stod i ett stort stall med andra som hanterade honom). Om du ska göra det i vår så gör det så snart som möjligt innan det blir för varmt.

Jag tog min andre gubbe då han var 2,5
fyller 3 nu i maj. Tog han i oktober. Han fick en infektion som heter duga. Fick byta penselinet mm. Men han var inte hingstig vid den tiden. Är gör go nu.
Min lille gubbe fyller 1 maj. Han är inte det minsta hingstig ännu. Han är gör go.
Men jag får väl kolla med vet och se vad dom tycker.
Jag vill ju ha honom i hagen och inte hos grannens sto. Som föder upp schettisar. Hon har en masa hästar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
841
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern