Hingst bland dräktiga ston?

P

pigelin73

Jag har ett antal dräktiga ponny ston, som har blivit kvar på ombetäcknings stället lite längre än planerat pga att vi renoverar stall/lösdrift.
Var iväg och köpte en unghingst på 1,5år. Han är världens lugnaste häst, lugnare än stona kan jag lova och väldigt lyhörd och väluppfostrad. Han har tidigare gått tillsammans med ston och inte varit hingstig. Har nu gått i hage med valck och hingst, fast ston gått intill deras hage.
Nu blir det ju nya ston, de är redan betäckta så för den delen är det lugnt. Men vad tror ni, tror ni han kommer att vara på dem?
Hade tänkt vänta med kastrering till januari.

Sv: Hingst bland dräktiga ston?

Jag tror inte att det är några problem eftersom stona är dräktiga - försöker han så kommer han att bli ordentligt åthutad

Fråga de som hänger inne på "Avel". Personligen skulle jag inte göra det.

Så länge han är lugn går det säkert fint. Jag kan annars tänka mig två scenarion... Antingen blir han jagad av en flock arga ston med risk för att han själv blir skadad. Eller så jagar han upp stona med risk att någon av dem kastar sitt föl. Du känner dem och vet säkert bäst..

Det finns två risker med att släppa honom bland stona som du ska vara medveten om innan.
Dels finns skaderisken främst för hingsten. Dräktiga ston kan ha mycket bestämda åsikter om nya hingstar varande eller icke varande i flocken.
Dels finns risken att något sto resorberat/kastar under tiden de går ihop och då istället får föl efter unghingsten på fel årstid nästa år.

Så om du inte vill riskera skador på hästarna eller riskera att få ett föl efter honom ska du inte släppa ihop dem. Är du villig att chansa på de här riskerna så kan prova och det kan gå väldigt bra också.

Jag hade inte gjort det, pga alla anledningar som har rabblats upp har.

Tack alla ni för era svar. Hingsten kommer jag att kastrera innan stona kommer tillbaka.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 849
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 940
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar