Hingst beteende.

B

bitch1

Jag har min hingst o mitt dräktiga sto i en sommarhage.För tillfället har jag bara dem hemma nu.Jag ska snart få hit en valack...Att släppa ihop honom med mina pållar skulle väl vara katastrof,eller?!?(Jag ANTAR att hingsten beskyddar sitt sto!)Snälla hjälp mig,har jag rätt...Det kommer inte funka va?! :o

Det kan bli problem, men det hela beror till stor del på hingsten och hur pass hingstig valacken är. Har hingsten och stoet gått tillsammans länge? Då kan han mycket väl vilja beskydda henne. Har valacken och stoet en närmare relation än stoet och hingsten? Då kan det bli tvärt om eller så börjar hingsten och valacken bråka om stoet. Det är lite svårt att förutspå, jag skulle fixa en reservhage och sedan prova. Fungerar det inte så är det väl bara att sära på dem och sätta två i en hage och den tredje ensam.

Jag dem tillsammans pga att de inte vill stå i en varsin hage! :p Förresten så är min underbara hingst den goaste i världen!!! :love: Han har ALLTID varit en gentleman mot mitt sto! Den senaste tiden har hon fått sånt hemskt humör ibland (hormonerna) så min älskade kille får KASTA sig undan hennes utbrott. Han vet minnsann vem som bestämmer och accepterar detta! :smirk: Jag har tänkt att han ska få vara med äv när fölet kommit och hjälpa till att fostra det! :D Och GIVETVIS så särar jag på dem OM det skulle bli oroligheter i hagen! :crazy:

Antar då att denna hingst är pappa till det blivande fölet..
Om inte annat så kanske han blir far om stoet kastar..

AM

Jag har en hage precis brevid sommarhagen. Kan det vara idè att låta den nya pållen stå i den först, så de får bekanta sig med en tråd emellan? Eller är det lika bra att prova släppa ihop alla 3 med en gång?! Jag har sett min hingst anfalla en annan hingst en gång, fast då var det en massa brunstiga ston inom synhåll! Så frågan är hur han reagerar när han är i sällskap med ett DRÄKTIGT sto, när det kommer en VALACK?!? :confused: :confused: :confused: (Jag vill ABSOLUT inte att han ska göra valacken illa!) :bump:

Spelar ingen roll om märra är dräktig eller inte.
Vallaker och hingstar skyddar sitt "harem"

Därför får du räkna med att hingsten skickar iväg valacken till nästa kommun.

Gardera dig med att låta den nya gå i hage brevid först.
Fast det är inte givet att det går ändå senare.

Börja allra först med att plocka av skorna på samtliga hästar.

AM

Ja du, en hingst är och förblir en hingst! Har du sett honom attackera en annan hingst så vet du ju att han har tendens att göra detta... Din hingst kommer säkerligen inte ens att märka att rivalen är en valack, han är en inkräktare vem han än är. Jag skulle till och med vara försiktig med att släppa dem i hagar brevid varandra om du inte har rejäla trästaket! Det enklaste sättet är att släppa valacken och hingsten för sig och hålla stoet utom synhåll tills du ser hur hingsten reagerar... Men även om han är snäll och trevlig när de är ensamma så är det ingen garanti för att han är det när stoet kommer in! Sedan har du ytterligare ett problem när fölet kommer har de inte rykt ihop innan så kan det mycket väl komma då, eller när stoet börjar brunsta nästa gång! Det kan komma när som helst av vilken anledning som helst!
Min hingst gick ihop med min unghäst under många år, bara de två. Unghästen kastrerades vid 1,5 års ålder och hade inget maktbegär alls. Allt var frid och fröjd tills en dag då unghästen hunnit bli 4 år och på något sätt ifrågasatte hingstens maktposition, 4-åringen blev totalt misshandlad! Jagad genom staket och allt! Höll på att sluta i katastrof!! Sedan dess är jag mycket försiktig vad det gäller vuxna hingstar tillsammans med andra hästar - helst inte alls!

min hingst går med sitt sto och även där vet han precis vem som bestämmer i hagen. en liten blick i ögonvrån och ett halvt öra bakåt så står han i givakt och rör sig inte förrän hon gett honom lov. Märrar är mycket bra på att uppfostra slynglar.

däremot släpper jag inte in min valack till dessa tu trots att valacken och hingsten varit hagkompisar i tre år innan hingsten gick in i avel. nu är situationen en annan och hingsten kommer att göra vad naturen säger till honom. jaga ut inkräktaren.

håll dom särade. :angel:

Ok.Detta har jag misstänkt hela tiden! :o Men...Vad tycker ni att jag ska göra; Låta stoet och hingsten gå tillsammans som förrut (och låta honom bli "pappa" åt fölet senare) eller ska stoet och valacken gå tillsammans?! Vem bör jag låta gå i egen hage?! (Har svårt att bestämma mig...Stoet och hingsten trivs trots allt himla bra ihop!) :crazy:

Jag skulle ha hingsten och valackene tillsammans. Det är hållbarast i längden.

När stoet har fölat och kommer i brunst så lär hingsten ju betäcka henne.

OCh vad menar du med "bli pappa" ?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama