Ja du, en hingst är och förblir en hingst! Har du sett honom attackera en annan hingst så vet du ju att han har tendens att göra detta... Din hingst kommer säkerligen inte ens att märka att rivalen är en valack, han är en inkräktare vem han än är. Jag skulle till och med vara försiktig med att släppa dem i hagar brevid varandra om du inte har rejäla trästaket! Det enklaste sättet är att släppa valacken och hingsten för sig och hålla stoet utom synhåll tills du ser hur hingsten reagerar... Men även om han är snäll och trevlig när de är ensamma så är det ingen garanti för att han är det när stoet kommer in! Sedan har du ytterligare ett problem när fölet kommer har de inte rykt ihop innan så kan det mycket väl komma då, eller när stoet börjar brunsta nästa gång! Det kan komma när som helst av vilken anledning som helst!
Min hingst gick ihop med min unghäst under många år, bara de två. Unghästen kastrerades vid 1,5 års ålder och hade inget maktbegär alls. Allt var frid och fröjd tills en dag då unghästen hunnit bli 4 år och på något sätt ifrågasatte hingstens maktposition, 4-åringen blev totalt misshandlad! Jagad genom staket och allt! Höll på att sluta i katastrof!! Sedan dess är jag mycket försiktig vad det gäller vuxna hingstar tillsammans med andra hästar - helst inte alls!