Hingsförslag önskas

Minelli

Trådstartare
Jag kan int mycket om hingstar men funderar allvarligt på att betäcka mitt sto för att få en påläggskval. Så nu behövre jag hjälp med att hitta en lämplig hingst.

Jag vill ha fram en häst som rör sig trevligt och som hoppar bra. En allround häst med betoning på hoppning.

Mitt sto har en bra skritt och trav, galoppen har en del att önska. Man skulle vilja ha mer bakben och framför allt att mer vinkling av dem. Som 4-åring vann hon kvaliten här på ön som bästa gångartshäst och kom inte sist på riks. Hon hoppar helt ok själv. Bra framben men lite sämre bak och öppnar inte riktigt upp så bra som man skulle vilja. Är rädd om sig. Har tävlat upp till 1.30 med placeringar och hoppat 1.40 på träning. Har även gått Msv b fälttävlan med placeringar och LA dressyr.
Hon har rätt mycket homör och bestämda åsikter om livet och så en hingst med bra humör och ridbarhet är viktigt.

Hon är efter Robin Z - Napoleon - Ciceron

Lite bilder på henne finns här under för den som vill se hur hon ser ut.

flingasil3.jpg


fling_trav.jpg

trav.jpg


flingagam.jpg


flingarav.jpg
 
Sv: Hingsförslag önskas

Du rider mest fälttävlan har jag fått för mig, stämmer det? Om det gör det, har du funderat något på en ren Fullblods hingst? Vet inte vad ni får för hingst heller på station i år på ön. Kanske kan vara ett alternativ om du inte vill seminera.
 
Sv: Hingsförslag önskas

Jag har slutat nästan helt med fälttävlan sen den här "lilla" damen fick för sig att hon är världsbäst på terräng och bara sprang utan att lyssna på mig. Jag började tycka det var läskigt så det har bara blivit några starter senast 3 åren.
Rent fullblod vill jag inte ha, har en sån korsning hemma och en sån till vill jag inte ha. Det räcker så bra med en smart häst :-)
Har ingen anning alls om vad vi har för nån här i år. Men att ta på semin gör mig inget alls.
 
Sv: Hingsförslag önskas

Ok, då är jag med. Men var ju inte helt fel ute med fälttävlan från början då. Skall fundera och kolla lite, så återkommer jag.
 
Sv: Hingsförslag önskas

Bra stam, jag tycker att du ska titta på en del av dom Holländska hingstarna Twilight från Millegarne t.ex. En bra och elegant hingst lätt i typen. Han fick väl dubbeldiplom?
Holländarna är ju kända för att just avla fram högresta hästar med mycket bra bakben, både på ponnysidan och storhäst sidan!
Jag har en 4 åring som är e. Bourbon hon har väldigt bra has arbete samt en bra galopp. han är ju allround och typar sina avkommor mycket bra. Hon är kort ryggen och ganska elegant! Hon fick 998 på typ som föl! övrig stam är Labrador-Romeo**
 
Sv: Hingsförslag önskas

Hej! Vi har fått ett jättefin avkomma e. Lasandos - Robin Z, löshoppar kalas, är två år nu, så mitt tips är Lasandos.
Lycka till!
 
Sv: Hingsförslag önskas

Hej!

Själv är jag förtjust i Santa Cruz, men har ju bara 38p extriört. Annars Roderik? Han har 40p exteriört
 
Sv: Hingsförslag önskas

Kan också lägga en röst på Lasandos. Hans avkommor har ju fått höga poäng både på gångarter och hoppning. Plus att de är av mycket bra högställd typ!
 
Sv: Hingsförslag önskas

Dammen 774
e:Alme´-Lucky Boy xx
Blup etta i hopp och ändå hyfsat index på gångarter.
Betäcker i grimma enligt en fd hingsthållare(snäll).
Många verkar väldigt nöjda med sina avkommor.

Själv fick jag en gummiboll efter honom...
 
Sv: Hingsförslag önskas

Inte Roderik, har sett några avkommor efter honom som inte alls fallit mig i smaken. Alldeles för tittiga...
 
Sv: Hingsförslag önskas

Har hört att Roderik har låg ridbarhet :(

Annars är han ju kanon tycker jag, men det hjälper ju inte då...
 
Sv: Hingsförslag önskas

Har du kollat in Bourbon? Tror det kan vara ett alternativ. Lämnar ju allround hästar.
 
Sv: Hingsförslag önskas

Eftersom ditt sto är efter Robin Z så skulle jag välja någon hingst som visat sig slå väl ut med Ramiro-blod, som Dirco Hästak, Indoctro, Lancier 987, eller någon annan hingst som präglar sina avkommor mot det lätta hållet med bra överlinje. Jag rekommenderar ju gärna Landgraf-blodet och kommer själv förmodligen att betäcka med Lancier, ska bara kolla honom till helgen... Det var väl en skiftande samling jag rekommenderade! :rofl: :rofl:
 
Sv: Hingsförslag önskas

Jag skulle säga Cortez eller Lasandos. Du har ett väldigt bra sto med bra prestationer och bör därav få bra pris på den hingst du väljer att använda.
 
Sv: Hingsförslag önskas

Med tanke på att Roderik är en äldre hingst, så kanske inte avkommorna är de lättaste att sälja heller.
 
Sv: Hingsförslag önskas

Vad tycker du om Feliciano?

Elithingst, prestationshingst med prestationsrika föräldrar, och känd för att nedärva sitt goda temperament!

Nu börjar ju hans avkommor också visa sin klass, vi kunde ju t ex se Issac och Royne Zetterman vinna igår!
 
Sv: Hingsförslag önskas

Feliciano till ett Robin Z sto?? Det lär ju bli en bulldozer. Jag har ett riktigt praktexemplar med den kombinationen här hos mig (inte min häst). Tyvärr kan jag inte lägga in bilder, annars hade jag gärna visat hur hon ser ut.
 
Sv: Hingsförslag önskas

:D

Har faktiskt inte sett den kombinationen, när jag tänker efter ;)
Fastnade mest för att trådskaparen efterlyste en hingst med bra humör!
 
Sv: Hingsförslag önskas

Feliciano har en intressant stam men jag som du säger rädd att den blir liiite väl kraftig.

Har lite nya olika förslag som jag funderar på. Har gått ifrån gångarterna lite och mest tittat på rena hopphingstar.
Funderar på:
Dirco - men är rädd att den blir för liten.
Campbell
Hip Hop
Alcatraz

Vad tror ni om dessa ?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 293
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 733
Senast: Görel
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 921
Senast: Nafayette
·
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 649
Senast: Equestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp