Hindra sadeln från att glida fram

D

diny

Hej!

Har börjat sätta igång ett sto (rund som en julgris efter nästan ett år som konvalicent) och det är hopplöst att få en sadel att sitta på plats.

Den enda som sitter kvar någorlunda är Diddi men måste hoppa av och sadla om efter vägen. Trots att man spänner gjorden tills man känner sig helt blå i ansiktet :d .

Har tom testat att lägga på en geldyna under som funkar för de andra men inte på henne. Fast de har inte hennes mage heller :rofl: men förhoppninsvis så ska den försvinna.

Några bra tips till den gjort det?

Sv: Hindra sadeln från att glida fram

Tyvär så kanske ni måste rida utan sadel tills hon har gått ner å då ta ut en sadelutprovare som provar ut en sadel åt er. Sadlar glider oftast fram om dom är för smala i bomvidden.

Ni kanske kan prova med bomlöst eller ridgjord under tiden? En ridgjord är inte särskilt dyr att köpa in en bomlös sadel kostar ju en hel del mer men funkar ju som sadel till bra många andra hästar istället.

Det är en bomlös hon har :smirk:

Men Diny: Testa att inte spänna gjorden så hårt! En hårt spänd gjord kring en rund mage drar bara fram sadeln mer, jfm att hålla fast en hal tvål :p ju hårdare man håller desto snabbare far den ur handen :rofl:
Diddin ska kunna ligga still fint utan att spännas så hårt... Och om det ändå inte hjälper kan du ju köpe ett Grandeur (Future II) den är ju lite klistrig på ovansidan och filt på undersidan som ligger bra still på pållen! :idea:

:idea: :idea: :idea: Det brukar funka med såndär "halk grej" man brukar ha under mattor. Går att köpa på typ tygaffärer för en billig penning.

Jasså ja sådana är jag inte expert på men glider inte dom fram för att hästen inte har någon manke. Eller hur är det?

Vad har ni för sadelgjord då? En del syntetgjordar jag har haft har dragit fram mina sadlar nämligen.

Va??????????????????

svanskappa ?
använde jag förrut !
funkar väldigt bra !

Svanskapp för mig är en sista utväg, man bör prova med annat först. eftersom att ett flertalet utav ridhästarna tyvker det är obekvämt å drar iväg i bockningen tecken. Är hästen inkörd seddan tidigare så brukar det juförsig inte vara så.

Du kan ju alltid testa något så enkelt som en förgjord (funkar ofta för både bak- eller framglidande sadlar faktiskt) eller svanskappa kanske?

Knapplånspåpekning

Du ska inte svara till mig utan till människan som startade tråden, jag äger ingen sadel som glider fram.

Sorry, ny här. Snabbsvar är till det sista svaret och svara inlägg är till trådskaparen,har jag fattat rätt???

Nej, tyvärr. Snabbsvar gäller för olika personer. Vill du svara till mig så måste du trycka på snabbsvars knappen som ligger på mitt inlägg om du förstår vad jag menar.

Men det är lungt jag förstog inte heller i början, systemet såg inte ut så här tidigare så när dom bytte var jag oxå ute å viftade ett tag :D

moonlightgarden skrev:
Svanskapp för mig är en sista utväg, man bör prova med annat först. eftersom att ett flertalet utav ridhästarna tyvker det är obekvämt å drar iväg i bockningen tecken. Är hästen inkörd seddan tidigare så brukar det juförsig inte vara så.

på min häst funkade det,
och det var mitt tips.
tycker det var kanon, man
kan ju alltid testa !?

JO det kan man, aldrig nekat till det.

Men min personliga uppfattning är att prova den sist eftersom att den kan vara något obekväm ;)

(Brukar löslongera min ponny med svanskapp när jag vill få "studs" bilder)

Tack för hjälpen, tror jag har fått grepp om det nu (hoppas jag).

Det var så lite så :)

Inte lätt att vara ny alla gånger

skuggi skrev:
Det är en bomlös hon har :smirk:
Men Diny: Testa att inte spänna gjorden så hårt! En hårt spänd gjord kring en rund mage drar bara fram sadeln mer, jfm att hålla fast en hal tvål :p ju hårdare man håller desto snabbare far den ur handen :rofl:

Det ska jag testa det nästa gång. Låter ganska lågiskt när du säger det :d .

Angående ridgjord så fundera jag på det men blev rekomenderad att stå upp då jag travar. Rider även barbacka men hon är en ganska speciell häst som kan få för sig att kasta sig in på en stig eller vända hemåt. Får hon inte som hon vill kan hon bocka och resa sig så tills det gått över vill jag ha något att hålla mig kvar med :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 532
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: CarEr
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: Jojo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite ny här och vet inte riktigt om jag postade i rätt tråd, Men jag har precis fått en egen ponny, och jag är super...
Svar
3
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar