Sv: Hindersportens vara eller inte vara
Jag har, peppar peppar, aldrig sett en olycka under något hinderlöp, eller på någon träning, mer än att någon häst tappat sin ryttare
Då har jag iof bara sett inofficiella löpningar i Sverige, har lagt galoppen lite halvt på hatthyllan, men flertalet på Irland då jag jobbade som träningsjockey på ett National Hunt-stall.
Självklart är säkerheten viktig, och jag tycker att man är lite nonchalant gällande den biten i Sverige. Som sagt, som ägare/tränare har man ett ansvar som måste tas. Jag tror inte det är sporten det är fel på, det är nog inställningen till den. Hade man varit lika seriös vad gäller hindersporten här som på irland så hade man inte startat hästar i hinderlöp som inte var lämpade.
Jag menar, hur många avlar på hinderhästar här i Sverige? Hur stor är den marknaden? Här är det snarare så att de hästar som inte duger till något annat startar man som hinderhästar, alternativt hästar som avslutat sin karriär som löphästar och inte hinner med de yngre... De är inte avlade för att hoppa, eller springa så långa distanser heller för den delen.
Att starta en häst som inte är lämpad kan jag hålla med om är en form av djurplågeri, men det gäller oavsett gren. En häst som är begåvad, klok och väl tränad far inte illa om inte jockeyn rider oaktsamt. Det gäller samma i slätlopp, om en häst inte klarar distansen borde jockeyn pulla upp.
Jag håller bitvis med dig, men jag anser inte det är själva sporten det är fel på, utan regelverket som tillåter det att bli lite high chaparall över det hela. Och självklart förstår jag att man inte tycker det är kul att titta på ett löp där hästarna faller som furor, då hade även jag rest mig och gått. Men inte för att jag blir avskräckt från sporten, utan för att det uppenbarligen är något fel i hur hästarna tränas eller vad som krävs för att få starta om 3 av 5 hästar inte kommer imål.
Hinderhöjden är ju inga problem för hästarna, om de ärtränade rätt och orkar hela vägen vill säga. Jag är övertygad om att det är när de blir trötta av den långa distansen och alla språng som de går omkull. Visst, i vissa fall missbedöms ett hinder av häst och/eller ryttare, eller en häst snubblar, men sådana olyckor händer ju överallt. Jag tror den stora boven är att hästarna inte är färdiga för att startas helt enkelt.
Hårdare krav, kval och vet-check på hästarna så att de är i kondition för jobbet, om inte, startförbud och böter. Jag vill inte se hästar som inte orkar stå i vinnarcirkeln efter löp, som i årets GN på Aintree...
Hästens bästa ska ALLTID sättas i första rummet, oavsett om det handlar om dressyr, hoppning, fälttävlan, trav, galopp eller hindersport.