Hinderkräm/leggrease/etc - fråga

Alexandra_W

Trådstartare
Är väl eg inte en FT-fråga men ni här borde ha bäst koll.

Men sådan hinderkräm som finns, skulle det fungera att stryka på bakbenen för att förhindra att bakbenen blir sanslöst vidriga under brunst?

Stoet ifråna blir sanslöst äcklig på bakbenen och i svansen vid brunst, och jag har provar barnolja som inte fungerade, och så har jag provat vitt vaselin på tub från apoteket, men det har så 'trög' konsistens att det är svårt att få på. Sånt 'genomskinligt' vaselin som man kan köpa i gul plåtburk fungerar bra, men det blir väldigt dyrt.

Och häromdagen när jag satt och surfade efter något annat snubblade jag över just 'hinderkräm' i en e-butik, och började undra?

Står att det tvättas bort med tvål och varmt vatten. Men kan man torka av 'överskott' med papper/våtservett t ex, men ändå ha 'grundskyddet' kvar? Finns det risk med att ha det på längre tid?

Sv: Hinderkräm/leggrease/etc - fråga

Benen blir ju äckliga av barnoljan/vaselinen med så hjälper det verkligen till något? Är det inte bättre att bara tvätta av benen varje dag istället.
Hindervaselinen är inte så lätt att få bort heller, den är väldigt kladdig och kommer säkert fastna på svans etc....

Benen blir ju äckliga av barnoljan/vaselinen med så hjälper det verkligen till något? Är det inte bättre att bara tvätta av benen varje dag istället.
Hindervaselinen är inte så lätt att få bort heller, den är väldigt kladdig och kommer säkert fastna på svans etc....

Hon får hudirritationer, även om man tvättar av varje dag, av sekretet. Tappar pälsen och blir öm och irriterad. Det retar ju huden själva brunstsekretet och 'äcklet'. Därför jag vill ha barriärcreme av något slag i botten. Precis som man har vid vätskande sår etc. För att skydda huden mot sårsekretet som rinner (det i princip 'fräter' ju).

Och jo, själva vaselinet t ex blir äckligt ja, men det är ju bara torka av med mjukt papper/våtservetter t ex, så får man bort det. I botten är det då kvar en tunn hinna med vaselin, och under den är huden skyddad och icke-irriterad. Sen tar man på nytt vaselin ovanpå. Och typ varannan dag tvättar man rent.

Och japps, det fastnar i svansen. Det gör ju brunstsekretet med, så det gör ingen större skillnad på totala äckelfaktorn. (Den är hög)

Det finns olika sorter. Hitta en med mycket vaselin i. Då borde det funka bra.

Fast visst finns gult vaselin i storförpackning? Det hade vi förr iallafall... En liten spann. Kolla upp det.

Inte på apoteket iaf =/ Där finns gult vaselin i den 40 gr plåtburken, och vitt vaselin i 100 ml tub

Inte på apoteket iaf =/ Där finns gult vaselin i den 40 gr plåtburken, och vitt vaselin i 100 ml tub

Nej jag tror att du ska kolla hos Lantmännen eller någon annan som säljer djurprodukter..

eller hitta vaselin för fälttävlan då. Inte hindercreme, den torkar för fort.

Okej, finns det rent vaselin för fälttävlan alltså?

Ska kolla på GG också om vaselin i större förpackning!

Okej, finns det rent vaselin för fälttävlan alltså?

Det har iallafall funnits. Det blev lite väl geggit och nästan livsfarligt att få det på tyglarna.
Hindercreme, finns olika namn, är inte lika kletigt och torkar snabbare.

står det "tvättas lätt av med vatten" är det inte den "gamla" vaselinvarianten... ;)

Men var kan man köpa hindercream så? Någon som vet?

Det jags åg hette kort och gott Hinderkräm, och tvättades bort med 'varmt vatten och tvål'. Så lätt inte såå lätt att tvätta bort?

Jag vill ju gärna ha något som 'sitter' och inte smälter bort direkt av solen eller rinner av i minsta regn, men samtidigt inte är ursvårt att få bort när man vill det heller, utopi?

Hmm, var var det nu jag såg det... *söker*

Här: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/1574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka