Hinder i ranch trail?

Kickis

Trådstartare
Fundrar på att träna hästen för ranch trail, men då jag bara sett en klass skulle jag behöva lite förslag på hinder?

Sv: Hinder i ranch trail?

bro
grind
L:et (bommar som ligger som ett L som man ryggar genom och är sidepass över en bom oxå tror jag)
fyrkant, (4 bommar i en fyrkant, man ska rida in och vända och rida ut igen ellerr nåt sånt)

Kickis skrev:
Fundrar på att träna hästen för ranch trail, men då jag bara sett en klass skulle jag behöva lite förslag på hinder?
Pressenning på marken, släpa ett däck/ en stock efter sig i ett rep, i en cirkel, kasta lasso mot en dummy (det viktigaste är inte att träffa utan att hästen klarar av att ha ett svingande rep över sig).

Kickis skrev:
Obligatoriska hinder;
*Grind.
*Man skall kunna kliva av sin häst ta av tränset lyfta alla fyra fötterna tränsa hoppa upp igen utan att hästen rör sig.
* Hästen skall kunna dra en bom efter sig antingen i rak linje eller i ett bestämt mönster (du måste kunna göra en dallie),

Förslag på hinder;
*Vattenhinder, hästen skall kunna passera genom en liten vattensamling.
* Hobbel eller ground tie.
*Ta på och av en regnrock medan du sitter på hästen.
*Ta bort byta plats eller bära föremål ex brev i brevlåda, bära en säck, svinga ett rep.
*Bro.
* Rida över ett föremål inte högre än 18 inch.
* Rida över minst 4 bommar, i skritt trav eller galopp.
* "Stationär tjur" Dummie som skall ropas.

Sedan kan du hitta på egna hinder, sådana som man kan tänkas hitta ute i naturen. Man ser gärna att en Ranch Trail inte går i en arena utan gärna ute in naturen med naturliga hinder.
Totalt måste en bana bestå av minst 6 hinder. Hästen bedöms på sin förmåga att klara av de olika svårigheterna han/hon ställs inför. Hästen gångarter skall bedömas och + ges till den som utför korrekta gångarter och rätt galopp samt har en alert attityd.

Good Luck
Monke

Om du tänkt starta ranch trail på öppna tävlingar(WRAS) är reglerna lite annorlunda än de Monke beskriver, tex obligatoriska hinder.
Allt finns i regelböckerna.
ninni

ninni skrev:
Om du tänkt starta ranch trail på öppna tävlingar(WRAS) är reglerna lite annorlunda än de Monke beskriver, tex obligatoriska hinder.
Allt finns i regelböckerna.
ninni
*"Gå runt hästen" "Ground Tie" är utbytt mot "Dummy hindret" annars är de obligatoriska samma både till antal och utförande. :idea:

*Sen har WRAS lagt till "att lasta en häst i transport" som exempel på valfritt hinder. :idea:

För övrigt är reglerna samma!
Förresten, vilken fin fölis ni har fått, Grattis! :d

Monke :)

Hur är det med uppsittningen igentligen? Jag vill så gärna tävla Ranchtrail med Zorro men kommer inte upp på honom från marken. Jag är ju 159 cm och han är 165 cm till ryggen =( I naturen letar jag ju upp en stor sten eller kör ner honom i ett dike men det kan jag ju inte göra på banan. Är det ett obligatoriskt hiner att hoppa upp från backen? Kanju inte gärna be om en pall.

simpe skrev:
Hur är det med uppsittningen igentligen? Jag vill så gärna tävla Ranchtrail med Zorro men kommer inte upp på honom från marken. Jag är ju 159 cm och han är 165 cm till ryggen =( I naturen letar jag ju upp en stor sten eller kör ner honom i ett dike men det kan jag ju inte göra på banan. Är det ett obligatoriskt hiner att hoppa upp från backen? Kanju inte gärna be om en pall.

Hej du, lever du ;)

Jag kan inte hitta något om pall eller liknade i regelboken. :confused:
Jag kan tänka mig att det är upp till domaren vid tävlingen. Att fråga innan klassen om det är ok eller ej, man kan ju ställa in en pall där för alla att använda egentligen. :idea:

Vad det står är däremot att om man behöver speciella hjälpmedlel, förvisso står det på grund av handikapp, men försöka duger. Då skall man ansöka till WRAS i god tid om att i ditt fall då använda en pall. :p

Ses vi på Greva?

Monke :p

Jag är nog bara där på fredagen, jag och Zorro var där och tävlade förra helgen.
Hörde du om Cattis 3 EM guld?

simpe skrev:
Jag är nog bara där på fredagen, jag och Zorro var där och tävlade förra helgen.
Hörde du om Cattis 3 EM guld?

Men hallå eller, det är väl klart man har koll. :p :D
Det har funnits med på de sidor som skriver aktuella saker om western. :bow:

Sverige tog hem storslam i halter genom Cattis, Eliza och Anna.

Så hela buke borde hurra för Cattis/Hi Tech Razzmatazz, Eliza/Larry Deeluxe och Anna/Hints Emelie Music. Kummerlings uppfödning Sam Leaguer gick också super där nere vann bla Jr Trail.

www.srha.nu :d en rackans bra sida med massor om EM och annat smått och gott:banana:
Stallmagasinet www.stallmagasinet.com :d

Jaså vad var det för tävling i helgen?
När det gäller andra tävlingar än Quarter och Reining har jag inte mycket koll desvärre :angel: :(
Hur gick det och skvaller och sånt, då........ :d

Själv har vi vilat oss i form inför Skånekampen till helgen. :eek:

Monke :p

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
903
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama