Himalayasalt?

S

Sofia72

Någon här som ger det? Vad är skillnaden mot en vanlig saltsten?

Är det någon som vet var jag kan få tag på en sådan sten? Har sökt på nätet men det verkar svårt att hitta.

Mvh / Fia

Sv: Himalayasalt?

Såg att det fanns en försäljare på Elmia när jag var där men har inte sett det efter det.

Såg något om det på globen och även norrköpings horse show i somras...glömde bort vad företaget hette.Vill också ha det.

Vad jag förstår innehåller den mineraler. Själv föredrar jag den rena natriumkloriden och ger mineraler separat. Jag tycker det är svårt att veta hur mycket mineraler det blir totalt om det finns både i saltsten, foder och ges separat. En häst som svettas hårt behöver ju främst ersätta natriumet och i viss mån kaliumet. Det tycker jag görs bra med lössalt(natrium klorid) i fodret, rider man distans kan jag förstå om man köper gör en mer avancerad elektrolytblandning. Jag gillar heller inte att betala mer än nödvändigt. Efter att läst lite om Himalaya saltet tror jag det kan vara värdefullt för människor, liksom andra mineralsalter. Om du kollar på Globens hemsida finns en förteckning över utställare. de som sålde saltet stod på bottenvåningen ungefär i mitten på kortsidan längst från in/utsläpp till arenan.

jag har Himalayasalt, ser lyxigt ut ;)
nej skämt å sida så väljer han den salt stenen framför den vanliga så därför får han behålla den.
och om man smakar på den så är den mycket godare, så jag förstår honom.
den kan inte mögla som en vanlig saltsten kan, plus att den rengar inte bort om man har den ute.
helt naturligt!
om man själv går på dyra fina restauranger kan man välja att få himalya salt, så lite lyxigt är det.

köpte av en komis komis som är återfösäljare i ulricehamns-trakten, kan ta reda på numret om någon vill ha det.

lene

Jag har Himalayasalt till min häst. Han är iofs inte så jätteintresserad (har både en sådan saltsten och en vanlig saltsten), eftersom jag tillsätter en nypa rent salt i hans kraftfoder varje dag.

St Hippolyte tror jag företaget heter? :)

puttar upp denna gamla tråden ingen då ajg har en fråga igen..
jag vill köpa en till himalyasalt sten ,men min återförsäljare har itne möjliget just nu tips på sidor på nätet man kan beställa ifrån?
förstår inte hur man bestälelr från st hippolyte..

Den glittar säkert jättefint :D

(usch, nu känns det som jag förföljer dig, Svea, och agerar hejarklack åt dig - förlåt!)

*kl

Köpte 3 st Himalayasaltstenar mest på skoj förra året på mässan.

Tror inte den är varken bättre eller sämre än vanligt salt och dom ev mineraler som finns i är nog knappt mätbart per "slick" ,
men dom fördelarna jag såg var att den inte suger fukt = bättre hållbarhet, lite mer hygienisk då det bara va att doppa i en hink vatten & skrubba av den (slippa "gojjset" som blir i saltstenshållaren)
En av mina föredrar Himalayasalt före vanligt salt.
Men lite Lyx är det allt, men vad gör man inte för sina älsklingar:love:

hej!!
brukar finnas på affärer som säjer från RIKTIG RIDSPORT finns på gotland om du hat vägarna förbi ;) DARVES

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka