Hickar hästar?

A

angus

Blev lite konfunderad häromdagen när jag hörde min häst hicka efter ett träningspass. Vi stod några stycken och pratade medan han hickade på i så där 10 minuter. Är det fler som har hickande hästar. Jag har aldrig hört någon häst någonsin som hickat!! :confused:
 
Sv: Hickar hästar?

Även jag har hört en och annan häst ha ngt som låter som hicka.
Om det är sådan hicka som vi människor har, det vet jag däremot inte.

Men vänta en stund ska du se att ngn här på forumet snart kommer att upplysa oss om att det är skitfarligt och tecken på ngn mkt allvarlig sjukdom! :devil:
 
Sv: Hickar hästar?

En kompis hade en hickande ponny. En veterinär sa att hästar inte kunde hicka, en annan sa att hickar den.... ja, då kan den hicka.
 
Sv: Hickar hästar?

Jag har två (av tre) hemma i stallet som hickar.
Den ena när han ätit upp sitt kraftfoder för fort,vilket sker då och då.
Han har gjort så i många år,och många har stått och fnissat åt honom när han sätter igång.
Och den andra börjar hicka när han är förbannad över nått man gör med honom i boxen.(Först stampar han till med frambenet som varning,sen kommer en hick,och sen blir han förbannad för att han hickar)
Och jag har också fått svaret av veterinär,att hickar de,så kan de hicka.. ;)
 
Sv: Hickar hästar?

Vi har också haft en häst som fick hicka när någon hade retat upp henne eller kittlat henne på underläppen så det var ofta hon hickade :cool:
 
Sv: Hickar hästar?

Så gör min ena häst också! Alltså hickar när han är sur! :D
Hick - stamp -hick med grining min.
 
Sv: Hickar hästar?

har aldrig hört en häst hicka.. men hosta kan dom :bump:
 
Sv: Hickar hästar?

I regel bruakr det vara luftsnappning, det brukar ibalnd låta som hicka. Men om det inte är fallet, så kanske du har en hickande häst!?
 
Sv: Hickar hästar?

Hickar den så kan den är ju en sund inställning som jag o min husveterinär helt ställer upp på.
Har själv en häst som hickat periodvis absolut ingen luftsnappning.
PL
 
Sv: Hickar hästar?

Luftsnappning?

Näe,skulle inte tro det,har sett både en och två luftsnappare,och de låter inte som mina två när de har hicka.. ;)
 
Sv: Hickar hästar?

Tack snälla för alla intressanta inlägg, jo...det var riktig hicka.
Ska bli spännande och höra om det kommer igen!
Vänligen
Ewa ;)
 
Sv: Hickar hästar?

Jag vet en häst som kan morra! =) Bits gör hon också, det kanske egentligen är en folkilsken terrier! Måste kolla närmare imorgon... *haha*
 
Sv: Hickar hästar?

Är inte hicka helt enkelt att musklerna som sköter andningen har fått en "felimpuls" så dom börjar krocka med varandra? vet inte vart jag fått det ifrån, hjärnkontoret tror jag :o (jag är kanske lite för gammal för det men det är spännande :D )
och om det nu är så så borde den reflexen kunna störas på hästar och andra djur likväl som hos oss människor?

Min katt låter som han hickar ibland, hästen har dock aldrig gjort det så jag har hört det iaf..
 
Sv: Hickar hästar?

Jo hicka uppkommer på det viset, att muskulaturen så att säga hamnat i otakt, en av mina hästar hickar också mitt numera gamla fullblod (har gjort det under alla år dock den enda genom åren jag sett). Han börjar nästan alltid hicka när han häftigt ryckt till eller blivit skrämd eller dylikt. En elstöt av staketet tex sätter alltid igång hickan hos honom.
 
Sv: Hickar hästar?

Min gamla foderhäst hickade två ggr under ½ året jag hade honom. Var ganska söt.. hickade, sen tittade han oförstående på mig.. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 372
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp