NoExit

Trådstartare
Min häst hickar då och då, eller det låter iallafall precis som det. Har hittat två tidigare inlägg om detta men inte så utförliga svar som jag söker. Är det någon som vet vad det beror på att hästar får hicka ?

Verkar som det kommer mest när han står i stallgången och man pysslar med honom.

Jag hör det flera ggr i veckan.

Snällanågon som vet mera om detta, så vore jag jätteglad.
PS, Har även skrivit och frågat Vet och väntar på svar.
Mvh Ida
 
Sv: Hicka ???

Hästar kan få hicka lika ofta som vi människor... varför får DU hicka?? Det kan bero på att hästen har druckit för snabbt, svalt luft eller förhastat sig med maten... alltså många olika anledningar :) Helt naturligt, inget farligt... ser lite kul ut faktiskt :)
 
Sv: Hicka ???

Min häst hade också hicka, det var efter en hoppkurs på kvällen (pålle skulle sova borta) som hon helt plötsligt började hicka. Hon hickade då och då i säkert minst en kvart, har aldrig hört en häst hicka förr, så första fem hicken blev jag rädd att det skulle va nåt fel, men när hon fortsatte märkte man att det inte var nån fara...
Fast halva stallet samlades iofs och tittade faschinerat på hästen med hicka, det var ingen annan som hört en häst hicka förr... :smirk:
Så det är kanske inte så vanligt... inte att man lyckas vara där och höra det i af
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 655
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp