L

lillarut

Har ni hört talas om hästar som hickar?

En pålle i stallet stod och... - ja, jag tror att den hickade.
Har varit i flera stall och träffat många hästar, men kan inte komma på att jag hört någon häst hicka. Har heller aldrig hört talas om detta.

Vad kan det annars vara:confused:

Sv: Hicka?

Vissa hästar får "hicka" när de blir spända inför något som ska hända. Som exempel lite olika saker som att det är foder dagas eller det ska ridas. En av mina fick det alltid när han flätades för då visste han att det var dags för tävling.

hästar som fått foderstrupsförstoppning kan "hicka" en stund efter att det släppt.

min häst kan få hicka om han äter sin frukostgröt i hink på golvet, endast enstaka dagar och aldrig i andra situationer. förmodligen har det att göra med hur snabbt han äter och hur han sväljer. men det är enkelt fixat genom att ge i krubban istället, efter att jag kom på det sambandet så har det aldrig hänt igen.

har aldrig hört någon annan häst hicka så det är nog rätt ovanligt.

Min häst hickar ganska ofta, eller när han spänner sej så kan han börja hicka.
Vet en annan häst i stallet som också hickar en del.

Svarar alla.

Då kan det vara så iallafall, att hästar kan hicka
Det måste vara ganska ovanligt.
Lät precis som när min lilla hund hickar men i "jätteformat" om ni förstår:rofl:

Tror inte det är så väldigt ovanligt endå, har hört ganska många hästar hicka.

Min häst har hickat några gånger, 3-4 kanske. Och bara i det senaste stallet hon stått. Aldrig tänkt på det då hon inte vart påverkad och ridit som vanligt så har det gått över.

Men det har alltid vart på kvällen när jag kommit upp efter insläppet!

Den enda häst jag har hört hicka är min kompis lilla russ. Han "hickar" när man spänner sadelgjorden... :rofl:
Kanske har nåt att göra med det som Masse säger, att de kan få det om de blir spända för något?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur