Sedna

Trådstartare
Har en liten Hibiscusbuske som bor i en lerkruka på min balkong, den verkar dock inte riktigt må bra för den tappar i snitt en knopp om dagen och den enda blomman som slagit ut vissnade på ett par-tre dagar.

Den får rätt rikligt med vatten. På dagen är det ca 20-25 grader varmt (den står i direkt solljus ca 4 timmar under eftermiddagen och då är det ju varmare) och på natten ned till 5-10 grader kallt. Är det en okej nattemperatur och när bör jag ta in den för vintern?

Plantan verkar må bra, bortsett från att den inte vill blomma, trots många knoppar som växer. Tänkte först att det kunde ha att göra med att den hade knoppar när jag köpte den och blev chockad över att den fick flytta från affären till min balkong, men det var nu en månad sedan så det borde väl gått över?

Jag kan typ ingenting om blommor, men vill gärna lära mig, så ge mig gärna lite tips på hur jag ska få Hibiscusen att trivas.

Sv: Hibiscus

Lämnar ett spår här också då även jag vill ha lite hibiscustips

Köpte en sån igår i tron om att den skulle kunna stå lite skuggigt till (hade sett ut ett perfekt ställe i lägenheten där jag skulle ha den)

Lärde mig två saker, hibiscus vill stå soligt och läs alltid på om växten innan du köper den :p

Hibiskusar kan stundtals vara väldigt känsliga samtidigt som de är väldigt tacksamma och tåliga. Problemet med köpta hibiskusar är att de är kraftigt retarderade för att inte växa sig särksilt stora. Detta verkar ta död på många av plantorna. Om det hade varit vår skulle jag rekomenderat dig att klippa den och försöka driva upp sticklingarna till nya plantor. Tyvärr har jag aldrig lyckats få en köpehibiskus bra utan det är först andra generationen som blir vettig.
Temperaturskillnaden mellan dag och natt är kanske också för stor. Jag misstänker dock att det inte är -5 till -10 på natten utan fortfarande + grader. När du tar in plantan tänk på att de vill ha mycket ljus.

Ja det är givetvis plusgrader vid talar om, kallt skrev jag utan att tänka på det, +5- + 10 är kallt här för årstiden :p Men hur mycket kyla klarar den? Är det okej att ha den ute så länge det inte är frostnätter?
Plantan är allt annat än död, men blomma vill den inte göra, vilket är synd för den har väldigt många knoppar.

Så här ser den ut just nu (ljuset är inte det bästa).

s6300753_106247908.jpg

Brukar du vända och vrida på din planta för att den ska växa jämt så ska du genast sluta med det, gör man det ramlar knopparna garanterat av blomman.

Hibiskus är en tropisk växt och ska stå varmt och soligt om den ska blomma så hade det varit min blomma hade jag plockat in den så att den får jämnare värme över hela dygnet. Till vintern kan man gärna ställa den svalt men inte svalare än 15-16 grader.

Har du titta efter skadedjur på din blomma? Har den spinn? Spinn kan du undvika att få på hibiskusen genom att spreja den med vanligt vatten med en kraftig stråle 1 gång i veckan.

Lycka till, Hibiskusar är oerhört vackra, min mormor har en hibiskus som är runt 20 år gammal nu och den är jättehög och fin!

Tack för tipsen!
Någon ohyra kan jag inte se att den har, men ska ha i åtanke att spraya den med vatten så behöver jag ju inte oroa mig för spinn i framtiden heller.
Jag har inte flyttat på blomman, den står som den stått sedan den fick flytta till mig.
Nu har en blomma slagit ut, flera knoppar har växt till sig rejält och den har inte tappat en knopp på ett par-tre dagar, så avvaktar lite med att ta in den ett tag till, vädret är just nu rätt stabilt och har vi tur kan det vara fint långt in i oktober, så testar gärna att ha den ute ett tag till och se hur det går.

Är egentligen ingen jättefena på blommor men har haft ett antal hibiskusar och älskar dem verkligen.

Jag har inget att bidra med egentligen mer än att säga att hibiskus blommar sådär kort - men den kompenserar ju med att den alltid har nya blommor på G, så just blomningen verkar normal på din växt som för övrigt ser jättefin ut (har själv aldrig köpt sådär stor då de är så dyra).

Lycka till!

Din planta är kraftigt retarderad och delar av problemet kan komma därifrån. Skillnaden i temperatur dag/natt kan vara en annan bidragande orsak men enligt borde den kunna klara det. Som någon sa vänd inte på plantan det klarar den inte med knopparna i behåll.

.. Som någon sa vänd inte på plantan det klarar den inte med knopparna i behåll.

Det där fick jag också höra när jag skaffade mina hibiskusar. Nu har jag mina inne året om men det borde ju inte vara ngn skillnad. Iaf så vänder jag på mina 1/veckan. Och både blommor och knoppar sitter kvar..

Ja den får näring någon gång i veckan, vet inte om det är lagom, men den växer ju som ogräs så bortsett från att det är visst svinn på knoppar så verkar den må väldigt bra.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar