Hibiscrub - karentider??

F

flzz

Jag undrar att är det doping att använda denna Hibiscrub mot mugg?

Sv: Hibiscrub - karentider??

Kan inte tänka mig det, det är ju rengöring och innehåller inga "aktiva" substanser. Men det är helt perfekt mot mugg! Låt det sitta 10-15 min innan du sköljer bort den, och gnugga in den ordentligt. Sedan torkar du och smörjer med en fet salva (typ helosan) eller hibitane som oxå ska vara lite bakteriedödande.

vad är hibitane? Jag tvättar med hibiscrub och min hästs typ kroniska mugg blev mkt bättre. Men inte helt, funderar på att börja smörja med ngt men helosan blir så kletigt och de fastnar smuts och dagen efter brukar muggen kännas lite värre, en annan salva jag köpte var hon allergisk mot, provat salva mot blöjexem men för kladdigt, zinksalva tyckte jag inte funkade så bra och sen provade jag en salva som heter microcid används på typ brännsår och innehåller väteperoxid - funkade bra men sjukt dyr för en mini tub på apoteket och väteperoxidet började bleka pälsen så kändes inte så bra att använda det regelbundet.

SÅ. Hibitane? :) Släkt med hibiscruben och finns på apoteket eller? ;)

hahaha.... ;P

Ja jag får väl gå och köpa vaginalkräm då, och "skylla" på att det är hästen jag ska ha det till. ;)
Är det mer en flytande tvål i konsistensen som ej sköljs bort?
I och med att det verkar vara en flaska, så är det inte en tjock salva?

Det du tvättar med är som vanligt schampo/flytande tvål, krämen är väldigt rinnig. En fördel om karleden är torr innan man smetar på.

Annars är jag ett fan av aloe vera gel.. löser det mesta... (men det är 96h tävlingskarens)

men den ska inte tvättas bort alltså?
Jag köpte aloe vera spray och provade ett tag, dock märkte jag ingen skillnad..

Du kan spara in både slantar och pinsamhet. Hibitane är ett annat fabriksnamn för samma samma substans som Hibiscrub men Hibiscrub är mer koncentrerat och avsett för rengöring. Båda innehåller klorhexidin. Du får knappast bättre effekt med Hibitane dessutom. Om muggen är kletig/fuktig använd en salva som torkar ur, typ zink. Om muggen är torr och sprickig använd en mjukgörande salva. Idomin, decubal.
Till mugg som inget annat bet på fick jag hundörondroppar av vet, det tog.

Jag hade oxå en riktig mugg häst! Hade kraftigt på alla fyra när vi köpte honom o upp över kotorna. Han behövde bara titta på lera så kom det. Kämpande tappert med tvål, tvätt, torka o salvor. Det jag tyckte tog bäst var tyvärr Lila sårspray. ( blir inte så fin av det) och när det torkat pig oil. När vi senare tog en utrensningskur m homeopatmedel så försvann det o kom aldrig tillbaka. Det har gått 3 år sedan o han har verkligen lortat ner fötterna tusen gånger sen dess o haft en till o från lat matte. Hästen kan bli dålig i magen av tex mediciner, butta, stress mm och man kan se att det är skillnad i pälsen framför flanken på höger sida om ngt i matsmältningen är påverkat. Min var i allafall skillnad. Lite strävare där i pälsen, längre o grövre i hårremmen. Ruggig eller hur man skall förklara det. Hur som helst efter kuren så har det aldrig varit ngt problem igen =) Tips: har din sämre päls - testa en kur så slipper du kanske alla salvor sen. Microcid, salvor mm är svindyrt så det kan vara väl värt en test! Är det stressrelaterat så kan ngn probiotika hjälpa. Jäst, a-fil mfl.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Dum fråga? Kan en häst ha mugg utan synliga sår och krustor? Dvs "bara" lätt rodnad och svullet ben? Ej feber. Behandla som mugg ändå...
Svar
3
· Visningar
776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka