Rider ett fullblodssto ett par gånger i veckan (privathäst). Hon är jättemysig, lugn och snäll vid in-/utsläpp, hantering mm. I början av resp ridtur (nästan alltid utomhus) är hon lugn och fin men när hon väl är uppvärmd och speciellt om vi har sällskap av fler är hon väldigt het. För mig som i princip är nybörjare är hon för svår att klara av och vi som rider ihop har väl bestämt oss för att inte jag ska ha henne när vi är flera stycken för att det inte ska sluta med en olycka. Jag klarar definitivt inte av att hantera henne. Får ner henne i tempo en liten stund men sedan vill hon bara sätta iväg i full fart igen och jag har testat alla knep som jag med min ringa erfarenhet kan - halvhalter, ledande tygeltag, sitta djupt och tungt, köra med olika typer av vändningar, skänkelvikningar (så gott jag kan än så länge) för att hon ska få annat att tänka på men utan något större gensvar.
Rider även på ridskola en gång per vecka och tycker att det går bättre men känner såklart även där att jag har begränsningar ibland.
Att jag behöver få mer erfarenhet och kunskap är väl självklart men skulle bli så tacksam för lite tips om hur jag går vidare för att få den pondus som behövs för att hästen ska lyssna/lita på mig. Hoppas att ni andra med större vana kan hjälpa mig för sluta rida vill jag inte. Det är ju så himla kul när det funkar.
Rider även på ridskola en gång per vecka och tycker att det går bättre men känner såklart även där att jag har begränsningar ibland.
Att jag behöver få mer erfarenhet och kunskap är väl självklart men skulle bli så tacksam för lite tips om hur jag går vidare för att få den pondus som behövs för att hästen ska lyssna/lita på mig. Hoppas att ni andra med större vana kan hjälpa mig för sluta rida vill jag inte. Det är ju så himla kul när det funkar.