Hett fullblod

acj

Trådstartare
Rider ett fullblodssto ett par gånger i veckan (privathäst). Hon är jättemysig, lugn och snäll vid in-/utsläpp, hantering mm. I början av resp ridtur (nästan alltid utomhus) är hon lugn och fin men när hon väl är uppvärmd och speciellt om vi har sällskap av fler är hon väldigt het. För mig som i princip är nybörjare är hon för svår att klara av och vi som rider ihop har väl bestämt oss för att inte jag ska ha henne när vi är flera stycken för att det inte ska sluta med en olycka. Jag klarar definitivt inte av att hantera henne. Får ner henne i tempo en liten stund men sedan vill hon bara sätta iväg i full fart igen och jag har testat alla knep som jag med min ringa erfarenhet kan - halvhalter, ledande tygeltag, sitta djupt och tungt, köra med olika typer av vändningar, skänkelvikningar (så gott jag kan än så länge) för att hon ska få annat att tänka på men utan något större gensvar.

Rider även på ridskola en gång per vecka och tycker att det går bättre men känner såklart även där att jag har begränsningar ibland.

Att jag behöver få mer erfarenhet och kunskap är väl självklart men skulle bli så tacksam för lite tips om hur jag går vidare för att få den pondus som behövs för att hästen ska lyssna/lita på mig. Hoppas att ni andra med större vana kan hjälpa mig för sluta rida vill jag inte. Det är ju så himla kul när det funkar.

Sv: Hett fullblod

För mig som i princip är nybörjare är hon för svår att klara av och vi som rider ihop har väl bestämt oss för att inte jag ska ha henne när vi är flera stycken för att det inte ska sluta med en olycka. Jag klarar definitivt inte av att hantera henne.

Ta dig en funderarare på om det är rätt häst för dig.

Det finns många medryttarhästar & säkert någon som du kan få ut mer glädje av om du känner dig trygg och klarar av den.

Hoppas att du kommer fram till en lösning som passar dig! :)

Tack båda två, ska göra det (både fundera mer på träning/tränare och vilken häst som passar mig)!

Rider ett fullblodssto ett par gånger i veckan (privathäst). Hon är jättemysig, lugn och snäll vid in-/utsläpp, hantering mm. I början av resp ridtur (nästan alltid utomhus) är hon lugn och fin men när hon väl är uppvärmd och speciellt om vi har sällskap av fler är hon väldigt het. För mig som i princip är nybörjare är hon för svår att klara av och vi som rider ihop har väl bestämt oss för att inte jag ska ha henne när vi är flera stycken för att det inte ska sluta med en olycka. Jag klarar definitivt inte av att hantera henne. Får ner henne i tempo en liten stund men sedan vill hon bara sätta iväg i full fart igen och jag har testat alla knep som jag med min ringa erfarenhet kan - halvhalter, ledande tygeltag, sitta djupt och tungt, köra med olika typer av vändningar, skänkelvikningar (så gott jag kan än så länge) för att hon ska få annat att tänka på men utan något större gensvar.

Rider även på ridskola en gång per vecka och tycker att det går bättre men känner såklart även där att jag har begränsningar ibland.

Att jag behöver få mer erfarenhet och kunskap är väl självklart men skulle bli så tacksam för lite tips om hur jag går vidare för att få den pondus som behövs för att hästen ska lyssna/lita på mig. Hoppas att ni andra med större vana kan hjälpa mig för sluta rida vill jag inte. Det är ju så himla kul när det funkar.

Andas och slappna av :)
Många fullblod blir stimmigare ju mer du håller i dem. Rider du på öppna fält eller i skogen?

Rid för instruktör med just den hästen, så får du tips vad du ska göra just i detta fallet..

Det är lite blandat men övervägande är det skog med en del bra och relativt öppna skogsvägar där det finns möjlighet för henne att "dra på".

Ska försöka slappna av och andas lugnare. Spänner mig säkert en del även om jag försöker att inte göra det. Det är kanske just det som skiljer en van ryttare från en - som jag - mer ovan. Och just i det läget att man känner att man inte har den kontrollen över hästen att man kan få stopp på den i ett läge där det absolut behövs gör väl att man spänner sig mer eller mindre omedvetet.

Tack!

Det där med en duktig instruktör med just den hästen vore nog en bra idé. Hästens ägare som oftast är med är väldigt duktig men det har en tendens att bli lite rörigt med många olika goda råd på varandr - sitta djupt, lösa tyglar, "bromsa" med knäna, ledande tygeltag, halvhalter mm mm. Mycket av det här fungerar säkert med automatik för henne som ridit så många år men tyvärr inte för mig ännu.

Tack för tipset!

sitta djupt och tungt
Jag hade gjort tvärtom. På en häst som är het och stissig har jag ett mycket lätt säte där jag inte alls arbetar med drivning från sätet så att säga.
Och så måste man vara mycket lätt i handen. Man måste också slappna av och inte stressa upp sej när hästen stressar upp sej, annars blir det bara pannkaka av allting!
Ta det lungt och hetsa inte upp dej när hästen blir het.

Det där med en duktig instruktör med just den hästen vore nog en bra idé. Hästens ägare som oftast är med är väldigt duktig men det har en tendens att bli lite rörigt med många olika goda råd på varandr - sitta djupt, lösa tyglar, "bromsa" med knäna, ledande tygeltag, halvhalter mm mm. Mycket av det här fungerar säkert med automatik för henne som ridit så många år men tyvärr inte för mig ännu.

Tack för tipset!

Tänk på att känna efter hur du sitter i sadeln. Sitter du mer åt något håll? Ja då spänner du dig på olika ställen i kroppen, även om det inte känns så. Det viktigaste är att känna sig rak och balanserad och inte bromsa hennes energi med tyglarna, då blir det lätt energi uppåt istället. Utan energin ska alltid komma bakåt mot tyglarna även om det är en het häst. Lycka till!:bump:

OK, intressant vändning! Har hela tiden fått höra att jag ska sitta tyngre och djupare och det har ju uppenbarligen inte funkat. Ska absolut testa din metod att istället ha en lättare sits. Lär väl bli lite mer jobb med balansen där men det är ju bara nyttigt.

Skulle vara roligt om du ville utveckla det lite mer i detalj. Hur skulle du göra i den situation som uppstod i helgen som var - tre pigga islänningar runt omkring, lite tävlingslusta i "min" häst, en öppen, fin skogsväg som gjord för att galoppera på och så jag då - en relativt ovan ryttare i kombination med en lite för svår och het häst?

Har skapligt bra balans och sitter rakt (bra sits över huvud taget enligt de bedömningar andra gjort) men har ett par grejor som jag måste jobba mer med. Bl a har jag en tendens att "låsa" tyglarna, skulle behöva bli mer flexibel där och likaså detta med att ytterligare jobba på balansen samt att i de lägen det behövs, sitta tyngre i sadeln (kanske inte gäller just här då).

Har du tid och lust tar jag gärna emot fler tips!

Har gått en kurs med inriktning på att bättre kunna inverka med sitsen (lite NH-stuk om du förstår hur jag menar) och fick där beröm för att jag satt bra. Sedan kan man ju alltid bli ännu bättre. I vilket fall som helst sitter jag tydligen rakt (även enligt övriga jag rider med, både privat och på ridskolan). Däremot kan jag känna att jag som jag även skriver i inlägget ovan "låser" tyglarna och att jag ibland väger lite för lätt i sadeln.

Måste erkänna att jag inte riktigt är med på vad du menar med att energin ska komma bakåt i tyglarna, inte uppåt. Skulle du kunna utveckla det lite?

Jag klarar definitivt inte av att hantera henne.

Jag tycker definitivt att du ska försöka hitta en tränare som kan hjälpa dig. eller helst utav allt. Hitta en häst som passar dig. Det känns inte som att du är den rätta för just den hästen! Det känns som att du behöver en säkrare häst som kan lära dig. Visst är det bra att man kan lära ihop. Men har man så lite erfarenhet som du skriver att du har så hade jag satsat på en välutbildad och lugn häst :) det är då man lär sig som bäst. Du kanske kan ta upp kontakten med denna hästen om några år igen om du är förtjust i den?

En fråga jag har! Vad är det för oansvarig ägare som låter sig rida hästen om du nu inte klarar av den? Det kan ju hända förödande saker om du inte kan hantera den :confused:

Ja, jag har nog tänkt att titta efter en annan häst, ev kanske på foder framåt sommaren om jag känner att jag är mogen för det, i annat fall som medryttare el liknande.

Det har blivit lite tokigt nu men kan inte skylla det enbart på hästens ägare. Dels har hästen blivit markant piggare, i våras när jag började rida henne var hon mycket lugnare. (Vi tror att hon haft lite ryggproblem som blev bättre efter kiropraktorbehandling.) Dels trodde nog både ägaren och jag att det skulle funka bättre. Jag har ridit för ett antal år sedan och trodde mig nog om att kunna mer än vad jag verkligen gör. Inser nu att jag bara skummat lite på ytan när det gäller hästar och ridning. Tror också att ägaren har större tilltro till mig och mina ridkunskaper än vad jag har själv samt att hon också är så van vid sina hästar att hon kanske inte inser hur svåra de i själva verket är. Nåja, man lär sig hela tiden och jag vet som sagt inte om jag tänker utsätta mig mer för en liknande situation som den som var i helgen om jag får möjlighet att välja. (Ibland kan situationer såklart uppstå som man inte alls räknat med även om man är van.) Men rida ska jag allt fortsätta med i någon form. :)

Tycker du ska ha en stort + i kanten att du har kommit till insikt att du kanske inte klarar av hästen. Jag är absolut inte dum på nått sätt då jag menar att det är inte alls vanligt att folk vågar erkänna det. Folk rider på och låtsas som det regnar. Men jag tycker det är jättestarkt gjort.

Lycka till, det kommer säkert gå jättebra för dig.

Tack för uppmuntrande ord! :bow: Det var lite jobbigt att känna att man inte klarade av det man föresatt sig men förhoppningsvis blir det bättre med tiden och kanske då också med en annan häst. Talesättet "face your fears" gäller lite här också, tillhör väl inte den jättemodiga kategorin människor men tycker det är otroligt roligt och givande att hålla på med hästar och ridning och när allt funkar känns det ju så bra.

Tack alla ni andra också för tips och uppmuntran. :)

Skulle vara roligt om du ville utveckla det lite mer i detalj. Hur skulle du göra i den situation som uppstod i helgen som var - tre pigga islänningar runt omkring, lite tävlingslusta i "min" häst, en öppen, fin skogsväg som gjord för att galoppera på och så jag då - en relativt ovan ryttare i kombination med en lite för svår och het häst?
Att hästen hetsar upp sej ibland är helt ok. Det är så det är med vissa. Man får lära sej att hantera situationen. Det innebär att man får lära sej att lugna ner sej. Att du låser handen bidrar till att hästen blir het.
Är det så att tyglarna är din kontroll och försäkring?
De flesta hästar blir heta och studsiga om man håller i dem för hårt.
Våga släppa tygeln?

Kan du skritta ut på lång tygel?
De flesta heta hästarna mår mycket bättre när de får sin frihet och när de känner sej fria från krav. De flesta heta hästarna är faktiskt ganska så lata när man väl börjar vilja arbeta med dem.

Trampa ner hälen och lägg vikten i hälen. Ju mer vikt du har i foten, ju mindre vikt har du i sätet. Lätt i handen och lätt i sätet så lovar jag att du kommer att få en annan häst!!

Jodå, det funkar bra med skritt på lång tygel. Och jag känner igen mig i det du skriver om att jag har lite svårt att släppa tygeln.
Lite "hispig" kan hon bli även om hon får gå lugnt på lång tygel om det är fler hästar med som stressar henne men på det stora hela kanske det går att ringa in problemet i att det är jag som "håller fast" henne.

Ska definitivt försöka med din metod med lätt sits och lätta händer men med vikt i foten när jag rider henne nästa gång (troligtvis på lördag) och ge det hela en chans till. Tusen tack för goda råd och tips! :bow:

OK, intressant vändning! Har hela tiden fått höra att jag ska sitta tyngre och djupare och det har ju uppenbarligen inte funkat. Ska absolut testa din metod att istället ha en lättare sits. Lär väl bli lite mer jobb med balansen där men det är ju bara nyttigt.

Har skapligt bra balans och sitter rakt (bra sits över huvud taget enligt de bedömningar andra gjort) men har ett par grejor som jag måste jobba mer med. Bl a har jag en tendens att "låsa" tyglarna, skulle behöva bli mer flexibel där och likaså detta med att ytterligare jobba på balansen samt att i de lägen det behövs, sitta tyngre i sadeln (kanske inte gäller just här då).

Har du tid och lust tar jag gärna emot fler tips!

Ojj nu känner jag mig som värsta experten vilket jag inte är men jag har erfarenhet av hästar som din! Jag har haft två egna hästar som har varit så. I den där situationen skulle jag nog ha lite lättare tyglar och inte sitta och hålla, då blir både du och hästen spänd och då blir det lätt pannkaka av alltihopa:smirk: vilket lätt kan reslutera(iallafall på mina hästar) i bocksprång, eller som jag sa förut, energi uppåt:D
Jag menar inte att du ska ha en lätt sits, utan sitt tugnt, rakt, andas, lätta lite på tyglarna, men inte så mycket så att hästen sticker såklart;)Och försök bara vara lugn,klappa och sjung lite det brukar funka för mig haha. Då blir man lätt lugnare:)
Jag hoppas verkligen allt löser sig för dig, för jag vet hur jobbigt det kan vara! Det gäller bara att försöka vara lugn i alla lägen:banana: Lycka till

Har gått en kurs med inriktning på att bättre kunna inverka med sitsen (lite NH-stuk om du förstår hur jag menar) och fick där beröm för att jag satt bra. Sedan kan man ju alltid bli ännu bättre. I vilket fall som helst sitter jag tydligen rakt (även enligt övriga jag rider med, både privat och på ridskolan). Däremot kan jag känna att jag som jag även skriver i inlägget ovan "låser" tyglarna och att jag ibland väger lite för lätt i sadeln.

Måste erkänna att jag inte riktigt är med på vad du menar med att energin ska komma bakåt i tyglarna, inte uppåt. Skulle du kunna utveckla det lite?

Förlåt, jag var lite otydlig! Jag menade att det lätt blir lite bocksprång:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 342
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024