Hetsig unghäst

J

JohannaK

Hejsan!
Jag har en femårig valack och har lite frågor angående honom. Han är väldigt framåt och glad, alltid posetivt inställd till uppgifer han redan kan men även att lära sig nya saker. Problemet är bara att han är lite för glad ibland - han har väldigt lätt för att bli het. Några exempel är; när jag fattar galopp så rusar han iväg jättefort. Jag brukar alltid ha honom samlad och i lugn fin trav och gör en lugn men tydlig fattning, det är ju inte så att jag "jagar" honom in i galoppen.. Brukar försöka fatta på en volt men han bryter sig ur den.

Ett annat exempel är vid hoppning, hans pappa har gått internationell hoppning så han har kapacitet och älskar verkligen att hoppa. Han är hoppad relativt mycket för sin ålder, men om hindret ligger under 70-80 cm så fokuserar han inte alls på att taxera rätt på hindret osv, utan bara att komma över det så fort som möjligt. Jag brukar använda cavaletti och sådär innan, och visst lugnar han sig men han är långt ifrån så lugn som jag vill att han ska vara..
Han slår också väldigt högt med huvudet, testade en martingal på honom men den blev han vansinnig på, han avskyr allt som får honom att inte kunna gå där han vill. Har hört att man kan hoppa med graman på hästar som inte gillar martingal, men är osäker på detta. Kan man det? Eller rättare sagt, är det nån bra grej?

Ett sista exempel är skogsturerna. Där är inte farten nåt större problem, han lyssnar i regel på mig såvida han inte blir allt för uppspelt. Men istället så bockar och brallar han som bara den där ute, men jag antar att det är unghästfasoner och att han tycker det är så kul, även om jag inte alltid håller med honom ;) vad gör man för att han inte ska bralla så mycket?

Tack på förhand :)

Sv: Hetsig unghäst

Har du tittat över foderstaten, kraftfodret?

Jag har också en unghäst som man hela tiden får se till att inte jaga upp för mkt, han är mkt bättre nu men i vintras var han en riktig kanonkula. Han fullkomligt älskar att bli riden. Nu är han riktigt trevlig att rida både ute och inne med ett undantag - terrängbanan, där blir han tokig, benen går som trumpinnar....:crazy:

Jag tycker du ska skritta mkt, ge dig ut på skritturer i skogen över stock och sten, man behöver inte trava och galoppera varje pass. Min häst var väldigt ivrig och det fungerade superbra att rida ett par dagar i veckan i bara skritt, förrut gick han bara och småtaktade och väntade på att få börja trava. Se till att det händer något hela tiden så han får något att koncentrera sig på, MKT halter, av- och igångssättningar, jag vet inte hur mkt halter jag gör varje pass och jag vet att det inte är roligt alls men oj så effektivt, speciellt om man har en häst som tenderar att bli stark.

Försök att bara rida något varv på volten i galopp, så fort han tappar balansen så saktar du av, det bästa du kan göra för att få honom lugn och stabil i galoppen är massor utav fattningar. Strunta i att galopera på rakt spår, är lättare att hålla honom i shack på böjt spår.

Är han väldigt het in på hinder så lägg en volt innan eller gör en halt, låt honom ALDRIG rusa okontrollerat in på hindret, ju oftare han får det, ju jobbigare blir det i framtiden. Lått honom ta ett par galoppsprång efter hindret och börja sedan ta tillbaka honom och gör en halt. Travhoppa mkt med markbom innan hindret (1,20m innan).

Brallningen har jag tack och lov sluppit på min men jag är säker på att han skulle börja om han väl kom på att man kan göra det under ryttare - har sett honom i hagen...:crazy: Däremot stegrar han ibland när blir ivrig eller låtsas bli rädd för något, inte mkt som tur är. Har då bara ignorerat honom och drivit fram honom, tror bara det blir värre om man gör någon stor sak av det.

Är han fem år tycker jag det är dags att sluta bralla som en tok när man är ute och rider, okej att man kan tolerera något språng ibland men inte mer. Prova att höja händerna så att han inte kan sänka huvudet och driv på utav bara tusan...brukar funka, det går snabbt men det brukar räcka med att man göra det ett par ggr, blir bara värre om man börjar dra bakåt.

Oj, det blev mkt, hoppas du fått något tips iaf! :D

Jo, foderstaten är översedd och han får bara det han behöver.. Jorå absolut, tack för tipsen =)

Hot Shot skrev:
Jag tycker du ska skritta mkt, ge dig ut på skritturer i skogen över stock och sten, man behöver inte trava och galoppera varje pass. Min häst var väldigt ivrig och det fungerade superbra att rida ett par dagar i veckan i bara skritt, förrut gick han bara och småtaktade och väntade på att få börja trava. Se till att det händer något hela tiden så han får något att koncentrera sig på, MKT halter, av- och igångssättningar, jag vet inte hur mkt halter jag gör varje pass och jag vet att det inte är roligt alls men oj så effektivt, speciellt om man har en häst som tenderar att bli stark.

Försök att bara rida något varv på volten i galopp, så fort han tappar balansen så saktar du av, det bästa du kan göra för att få honom lugn och stabil i galoppen är massor utav fattningar. Strunta i att galopera på rakt spår, är lättare att hålla honom i shack på böjt spår.

Är han väldigt het in på hinder så lägg en volt innan eller gör en halt, låt honom ALDRIG rusa okontrollerat in på hindret, ju oftare han får det, ju jobbigare blir det i framtiden. Lått honom ta ett par galoppsprång efter hindret och börja sedan ta tillbaka honom och gör en halt. Travhoppa mkt med markbom innan hindret (1,20m innan).

Brallningen har jag tack och lov sluppit på min men jag är säker på att han skulle börja om han väl kom på att man kan göra det under ryttare - har sett honom i hagen...:crazy:

Är han fem år tycker jag det är dags att sluta bralla som en tok när man är ute och rider, okej att man kan tolerera något språng ibland men inte mer.

AnnikaK:
Du har fått en massa bra tips. ett par tillägg bara:
håller inte riktigt med om att upprepade fattningar är jättebra på en pigg/het unghäst. Ofta gasar de upp sig jättemycket av det - bättre då att göra en annan övning emellan, en lugnande, tex trava lång och låg på volten, rida snett igenom, på volten igen, SEN korta upp och fatta. Det viktiga är att man inte SJÄLV spänner sig och gör en stor grej - JÄTTELÄTT när man vet att hästen tenderar att gasa upp sig...

när det gäller brallandet så håller jag med ovan kommentarer: JA det är unghästfasoner, men vid 5 år är det dax att börja bli lite vuxen.
Hade samma grej med min då 4 åring, försökte ignorera men då blev det bara värre, och och med att jag dessutom tenderade att skratta lite då han busade... fick sen byta metod och prövade att ryta till: det fick omedelbar verkan då han är mycket känslig för rösten och jag normalt aldrig höjer den åt honom. Nu som 5 åring håller han aldrig på så, det kan bli NÅN glad brall ute i nån galopp , men det tycker jag är OK, livsglädje ska man vara försiktig med att bevara.
så kanske prova nåt så enkelt som att hötta åt honom med rösten?

Jo jag tycker också det är dags att bli vuxen, så jag brukar ryta till honom att lägga av och som du säger, han lyssnar då jag heller aldrig använder höjd röst mot honom annars. Men ibland, exemelvis när man rider ut med andra yngre hästar som också kan bralla så lyssnar han inte speciellt mycket.. Ska tänka på vad du sagt :)

Du skriver att pappan är en duktig hopphäst. Jag tror att många riktigt bra hopphästar är som din. Vi hade en irländare för några år sen som var precis sån som ung. Min tränare skrattade åt den och sa att den skulle bli bra. Det blev den.Så gläd dig åt det. De slarvar på låga hinder, blir heta, bockar gärna, osv osv.
Men självklart ska den ändå kunna arbeta städat. Jag fick alltid arbeta lugnande med den på träningen och egentligen i alla andra sammanhang också. Lugn stadgi sits o hand, lugna "smygande" igångsättningar, och när den varvade upp, ta tillbaka, återgå till ett lugnare tempo. INgen hoppning ur galopp dirket utan mycket travhopp, gymnastikhopp, gärna svårigheter och klurigheter så den måste tänka (kloka hopphästar tycker om att lösa problem). MEn ur trav, tills det går lugnt o fint. Sen samma i galopp. Kör den upp huvudet och hetsar så försök varva ner, lägg en volt, trava ett varv, bara det är lugnande. Du känner din häst så du vet hur du lugnar den.
Den ska belönas (med hoppning) när den lyssnar och är lugn.

Sen kan jag lova att vår häst var helt suverän inne på en tävlingsbana! Där visste den direkt (medfött?) vad som gällde. Den var lugn och samlad, lyssnade, taxerade, tänkte och hjälpte till. En kanonhäst. Aldrig hetsande där. Jo, på framhoppningen. Så mitt råd är att rid igenom den på framridningen, men hoppa bara några få språng. Behåll lugnet.

Tyvärr gjorde 2 barn på rad, mm att jag inte kunde ha hästen kvar. Men den var en enorm tävlingsindivid. Lycka till med din!

Förlåt Johanna, hjärnsläpp och skrev fel namn till dig :o

Om det bara är då och då som han busar om det är med andra unghästar som hoppar och far, så är det väl en sak, jag skulle överse lite så länge det inte är en trend i galoppen jämt och ständigt. men om han lyssnar på din röst som du säger, så fortsätt så, utmärkt redskap rösten om de lyssnar! gäller bara att vara konsekvent, använd rösten, ryt till, och lyssnar han inte så förstärker man, med skänkel, säte och ett tygeltag. omedelbart ge efter när det blir reaktion. samma som med allt annat i ridningen - eftergift och "lugn och ro" från hjälperna = belöningen för hästen när den gör rätt.

låter som en mysig ungis du har! Lycka till!

Du har fått många bra tips här ovanför. Traggla inte för mycket galopp om han tenderar att gasa. Växla övningar precis som det påtalades ovanför.

Ang graman så är jag tveksam. Jag har själv aldrig provat men skulle vilja rekommendera en chambon. Det har fungerat underbart bra på mitt varmblod som var en typisk "stjärnkikare". Den har suttit på i allt arbete under några månader. Dressyrarbete, hoppning, terräng, tömkörning, longering ja jämt. Om du kunde se vilken skillnad det blivit. Nu går hon med huvudet på plats och jobbar endast neråt och arbetar med ryggen när hon börjar jobba. Chambonen verkar med ett tryck på nacken när hästen höjer för högt. Hästen ogillar trycket och sänker omedelbart.

Att tänka på här är att fundera över om man själv kanske är för hård i handen och om det kan bero på det eller ett för skarpt bett när hästen går för högt med huvudet.

Rusar han jämt när du fattar galopp? Är han svår att få att bryta av?

Senast ändrad:

tack så mycket, det är alltid bra att få höra reflektioner från folk med liknande busungar.. =)

Hejsan! Angående det här med att bli hård i handen och sådär så har det varit en tanke som slagit mig också, men min ridlärare ger mig väldigt mycket beröm för jag har så lätt och fin hand så det kan ju knappast vara så då. Han har gått på massor av olika bett, allt från hack till pelham och nu pessoa. Pessoat är ju så att det får hästen att gå med huvudet lite högt men märkligt nog så trivs han på det och jobbar jättefint på tygeln på det och sådär. Det är ju ett rätt skarpt bett, men trivs han på det känns det synd att byta. Vanliga enkla bett är ingen idé då har jag inte alls nån chans att hålla emot honom.

Jo, i princip gasar han alltid i galoppfattningen, men hur mycket kan variera. På dressyrpassen är han jättelätt att få att bryta av, medans när det kommer till hoppning och uteritter som han fullkomligt älskar så kan han vara ganska svår att få att bryta av.

Jag föreslår att en stund innan du ska prova att göra ngr galoppfattningar övar att göra halter och igångsättningar. Se till att han är uppmärksam på dig och lyssnar och gör som du säger. Inga halvdana halter utan dom ska sitta som ett smäck, utan att han ifrågasätter ditt ledarskap. När dom sitter så kan du prova att fatta från skritt och ge honom några språng innan du bryter av, gör halt, skritta, halt osv Accepterar han det?

Jag tror att han höjer huvudet för att undgå bettets påverkan när du vill bestämma hans tempo. Prova en chambon, tror det skulle funka bra och jobba med hans uppmärksamhet på dig mellan hindren. Han ska lyssna till dig inte bara fräsa iväg. Bryt av efter ett språng, lägg en volt, gör halt, starta mjukt o lugnt efter halten. Det löser sig nog om du får honom att lyssna mellan hindren och inte bara i dressyren.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA