L
luddig
Har ett fjordingsto på tretton år som jag ska ha på foder fram till Juni -08. När vi fick hem henne var hon extremt överviktig och väldigt slö efter att ha gått i en hage och strosat runt i sex-sju år. Vi bantade ner henne och hon blev som en ''normal'' häst, och det höll i sig i en månad.
När vi hade haft henne i fem månader hade hon gått ner hundra (!) kilo enligt viktbandet och var väldigt hetsig. Nu har jag haft henne ytterligare en månad och hon är fortfarande hetsig.
Vi rider för tränare, men hon säger att det kommer ge med sig med tiden, vilket jag tycker låter helt fel eftersom vi haft henne ganska länge ändå.
Hon vill inte så still i gången, står och krafsar med hovarna och trippar omkring, när man sitter upp så han hon väldigt bråttom iväg. Hon är jättelugn ochfin i skritten, ibland i traven också, men när vi ska ta galoppen kastar hon sig bara iväg utan att lyssna på mina hjälper.
Hon får mat fyra gånger om dan och foderstaten som vi tog fram med erfarna ''fjording-människor'' från förbundet ser ut så här:
morgon
½ dl Korn
½ dl havre
1 dl KRAFFT
+ 3 kilo hö i hagen
lunch
2 - 3 kilo hö i hagen
middag
½ dl Korn
½ dl Havre
1 dl KRAFFT
+ 3 kilo hö
kväll
½ dl Korn
½ dl Havre
1 dl KRAFFT
Hon kommer ut och rör på sig ca. sex dagar i veckan.
När vi hade haft henne i fem månader hade hon gått ner hundra (!) kilo enligt viktbandet och var väldigt hetsig. Nu har jag haft henne ytterligare en månad och hon är fortfarande hetsig.
Vi rider för tränare, men hon säger att det kommer ge med sig med tiden, vilket jag tycker låter helt fel eftersom vi haft henne ganska länge ändå.
Hon vill inte så still i gången, står och krafsar med hovarna och trippar omkring, när man sitter upp så han hon väldigt bråttom iväg. Hon är jättelugn ochfin i skritten, ibland i traven också, men när vi ska ta galoppen kastar hon sig bara iväg utan att lyssna på mina hjälper.
Hon får mat fyra gånger om dan och foderstaten som vi tog fram med erfarna ''fjording-människor'' från förbundet ser ut så här:
morgon
½ dl Korn
½ dl havre
1 dl KRAFFT
+ 3 kilo hö i hagen
lunch
2 - 3 kilo hö i hagen
middag
½ dl Korn
½ dl Havre
1 dl KRAFFT
+ 3 kilo hö
kväll
½ dl Korn
½ dl Havre
1 dl KRAFFT
Hon kommer ut och rör på sig ca. sex dagar i veckan.