Hetsig fjording.

L

luddig

Har ett fjordingsto på tretton år som jag ska ha på foder fram till Juni -08. När vi fick hem henne var hon extremt överviktig och väldigt slö efter att ha gått i en hage och strosat runt i sex-sju år. Vi bantade ner henne och hon blev som en ''normal'' häst, och det höll i sig i en månad.
När vi hade haft henne i fem månader hade hon gått ner hundra (!) kilo enligt viktbandet och var väldigt hetsig. Nu har jag haft henne ytterligare en månad och hon är fortfarande hetsig.
Vi rider för tränare, men hon säger att det kommer ge med sig med tiden, vilket jag tycker låter helt fel eftersom vi haft henne ganska länge ändå.

Hon vill inte så still i gången, står och krafsar med hovarna och trippar omkring, när man sitter upp så han hon väldigt bråttom iväg. Hon är jättelugn ochfin i skritten, ibland i traven också, men när vi ska ta galoppen kastar hon sig bara iväg utan att lyssna på mina hjälper.

Hon får mat fyra gånger om dan och foderstaten som vi tog fram med erfarna ''fjording-människor'' från förbundet ser ut så här:

morgon
½ dl Korn
½ dl havre
1 dl KRAFFT
+ 3 kilo hö i hagen

lunch
2 - 3 kilo hö i hagen

middag
½ dl Korn
½ dl Havre
1 dl KRAFFT
+ 3 kilo hö

kväll
½ dl Korn
½ dl Havre
1 dl KRAFFT

Hon kommer ut och rör på sig ca. sex dagar i veckan.

Sv: Hetsig fjording.

1 fråga får hon inget hö på kvällen eller glömde du bara o skriva det?

prova o ta bort havren ett tag o se om hon lugnar sig min häst ger jag inte nåt havre alls då han blir trippig o ser spöken o är allmänt hetsig men utan så går det bra...

Jag skulle också prova att ta bort havren, min förra foderhäst kunde absolut inte gå på havre, blev som en raket då!!:D

Hoppas det löser sig!:)

skulle faktiskt även jag ta bort havren :D:angel: . många hästar verkar bli hetsigare av det, av det jag upplevt.
kanske kan ge lite extra hö eller ersätta havren med korn? ;)

Ta bort havren. Har bara gett hetsighet/nipprighet på alla fjordingar jag gett det till (ca 5 st med helt olikt temprament). Sedan kan det säkert funka på många men min erfarenhet visar inte de.

Hur mkt rider du? Galoppen kan bero på att hon helt enkelt inte orkar bära sig (+ havren). Den kan du träna upp genom många fattningar.

Behöver hon ha kraftfoder över huvud taget?? Hur är höet?? Hur mycket hö får hon på kvällen?

Om jag var du skulle jag ta bort kraftfodret helt och se vad som hände. Hästar MÅSTE inte ha kraftfoder...

1 fråga får hon inget hö på kvällen eller glömde du bara o skriva det?

prova o ta bort havren ett tag o se om hon lugnar sig min häst ger jag inte nåt havre alls då han blir trippig o ser spöken o är allmänt hetsig men utan så går det bra...

Nej hon får inget hö på kvällen, då dom får kvällsfodringen ungefär vid 22.00 på kvällen (:

Morgon: Får mat och kommer ut 7
Lunchen: Får hon vid 12
Middag: Får mat 18-19
Kväll: Sista fodringen 22

Ta bort havren. Har bara gett hetsighet/nipprighet på alla fjordingar jag gett det till (ca 5 st med helt olikt temprament). Sedan kan det säkert funka på många men min erfarenhet visar inte de.

Hur mkt rider du? Galoppen kan bero på att hon helt enkelt inte orkar bära sig (+ havren). Den kan du träna upp genom många fattningar.

Jag rider ungefär sex dagar i veckan, nu i vinter har jag inte hunnit komma till stallet förrens vid femtiden då jag går i skolan, så det har, tyvärr, mest bara blivit att lunka runt i skogen då det har varit isigt och hårt överallt. Men på helgerna så rider jag på ridbana/äng, dressyr blir det då eftersom jag inte vill hoppa med henne när det är så hårt /:
Det kan säkert vara därför i galoppen, hon tar exempelvis inte högergaloppen alls, någongång har det väl hänt! (:

Behöver hon ha kraftfoder över huvud taget?? Hur är höet?? Hur mycket hö får hon på kvällen?

Om jag var du skulle jag ta bort kraftfodret helt och se vad som hände. Hästar MÅSTE inte ha kraftfoder...

Höet är bra! :D Hon får inte något på kvällen (22) men hon får somsagt 3 kg till middag (19)

Det verkar som om ni är överens om att jag ska ta bort havren, men hur tycker ni att foderstaten ska se ut om jag tar bort havren då?

Du behöver inte göra några andra ändringar för att du tar bort havren. Vill du att mängden kraftfoder ska vara samma lägg i så fall på mer korn.

Vet ju inte hur hästen ser ut så kan inte avgöra om resten är bra men anledningen till hetsigheten kan vara harvren.

Låter oroväckande att hon inte tar hö galopp alls. Är hon kollad av ET?

Jag tycker att du ska ta bort kraftfodret, ev bara ge lite korn, och öka högivan något kg. Kraftfoder är absolut inget måste, hästar är gräsätare och havre är egentligen inte naturligt för dem att äta utan bara ett komplement.

Jag ger min häst på 150 cm o ganska bastant kroppsbyggnad 10-11 kg hö (utspritt på 4ggr dag) plus en näve havrekross morgon o kväll + lite betfor på kvällen. Och jag rider ungefär lika mycket som du. Iof har vi väldigt bra och näringsrikt hö, vet ju inte hur ditt hö är.

jag tycker att du skall ge lite hö på kvällen också hästar behöver äta ofta 3 kg är inte mycket blir snabbt uppätet ge hellre största högivan på kvällen då de står utan flest timmar....

är hästen lättfödd och desutom pigg/het så behövs inget krafftfoder öht..kanske bara någon näve när dom andra får..:p

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama