hethäst-foder

J

_johanna

:love: min häst ska få föl igen å det har fungat bra med att bara ge hö å lite kraftfoder å lite havre lite betfor men jag ökade på hö-givan med ca:7 kg istället för 6 kg så hon fick dubbelt så mycket än vad hon brukar få! men just nu är hon för het, så vad ska man ge en het häst?

Sv: hethäst-foder

? Vilken dräktighetsmånad ? Vad är det för häst ? Är du alldeles säker på att hetheten inte är stress/hunger ? 7 kg grovfoder, är det en liten ponny ?

varför ge havre o betfor öht? :confused: de framkallar heta hästar i många fall. om du nu måste ge krafftfoder ge då nåt annat, t.ex. krafft grund. (även lite havre o betfor påverkar). min häst skulle få 1 (!!!!!!!!!!) näve torr betfor uppblött som jag skulle blanda lite grejjer i som hon inte åt, hon blev faktiskt mkt hetare än vanligt.

4 månaden. ett haflingersto. han har alltid varit het.

Bra hö i tillräcklig mängd - dvs i stort sett fri tillgång. Komplettera med havrefri müsli ( t ex mustang) och av kornkross.

ta bort kraftfodret och ge bara hö, men MINST 10 kilo skulle jag säga! beroende på värdena på höet.

är det en haflinger skulle jag ge minst 10 kg hö, är ju grova raser, varför ger du betfor och havre om hästen blir het ? är ju snabb energi som tas upp fort av hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka