Heta travare !

MizzFail

Trådstartare
Jag köpte två underbara, fina och snälla travare, den ena ett sto den andra en valack. Stoet är jätte duktig, hoppar högre hinder med glädje och kan både skänkelvikningar och galopp och har ingen travar-trav alls kvar, på denna 1½ månad jag haft dom. Jag har haft travare förut och skolat om, men aldrig någon så stark som min valack är.
Hans höjd gör det inte bättre, han är 186 i manken och har maaassa energi så jag motionerar han varje dag och låter han gå på lösdrift. Jag longerar, rider dressyr, bomarbete, rider ut i uppförsbackar och tränar en del på gärdet som det just nu är snö upp till hans knä på :p
Jag har testat att dra ner på motionen, ifall han var överstimulerad men det hela slutade med trasiga staket och en valack i hingsthagen.

Problemet är ju hans otroliga överskottsenergi och när man rider ute och galopperar. Först går han perfekt, samlat och sakta, för att helt plötsligt när man känner hur fint han går, bara ta bettet och sticka, man har INGENTING att sätta emot. Jag har inte en aning om hur jag ska få detta att upphöra. Just nu går han med tredelat bett med platta i mitten, funderat på att byta till "vanligt" tredelat, men vill inte riktigt sätta ett skarpt bett på en häst som för övrigt fungerar fint :3

tips?

Sv: Heta travare !

Jag hade en ridtravare under tiden när jag var 10-15 år, och hon var ett monster med mig i början! Lite som din vallack, helt enkelt bara tog tag och sprang. Jag var ändå ganska "stor och stark" för att vara 10 år, och hon var av ponnystorlek. Det blev bättre ju mer jag lärde känna henne, så hon slutade med det beteendet efter ett par månader.

Man ska ju självklart se över om det är farligt beteende eller inte, hon var ju bara jävlig för mig men det blev aldrig farligt, men eftersom du bara har haft dina hästar i 1½ månad så kanske du hittar rätt knappar om du fortsätter köra på? :)

Jag hade en travar-dam förr som låter som din valack!

Jag gjorde som så att jag tränade mycket övergångar, öppna och sluta, framdelsvändningar osv.. Även bara en galoppfattning, galopp några steg och sedan bryta av.. Och jag gjorde så om och om igen.. Bara fattningar, några steg och sedan bryta av. För på så sätt hade jag fortfarande kontrollen, och byggde även upp muskler och styrka. La galoppen på hyllan en stund för att fokusera på annat.. Det funkade på henne, galoppen blev lugn och harmonisk!

Jag hade en travar-dam förr som låter som din valack!

Jag gjorde som så att jag tränade mycket övergångar, öppna och sluta, framdelsvändningar osv.. Även bara en galoppfattning, galopp några steg och sedan bryta av.. Och jag gjorde så om och om igen.. Bara fattningar, några steg och sedan bryta av. För på så sätt hade jag fortfarande kontrollen, och byggde även upp muskler och styrka. La galoppen på hyllan en stund för att fokusera på annat.. Det funkade på henne, galoppen blev lugn och harmonisk!

Okej :) Jag tränar mycket skänkelvikningar, framdels och bakdelsvändningar och sånt. Från trav till skritt i paddock eller ridhus är inga problem, däremot så har han sån stor galopp att jag inte vågar galoppera i ridhus, inte för fartens skull utan bara för risken att han ska gå omkull.. Han kan gå samlat i skritt och trav både ute och inne men galoppen är bara glassplitter :(
Struntar nog i galoppen ett tag, precis som du föreslog ! :)

Jag hade en ridtravare under tiden när jag var 10-15 år, och hon var ett monster med mig i början! Lite som din vallack, helt enkelt bara tog tag och sprang. Jag var ändå ganska "stor och stark" för att vara 10 år, och hon var av ponnystorlek. Det blev bättre ju mer jag lärde känna henne, så hon slutade med det beteendet efter ett par månader.

Man ska ju självklart se över om det är farligt beteende eller inte, hon var ju bara jävlig för mig men det blev aldrig farligt, men eftersom du bara har haft dina hästar i 1½ månad så kanske du hittar rätt knappar om du fortsätter köra på? :)

Ja, jag kan ju inte påstå att jag är så liten heller, inte jätte stor heller, utan ganska lagom för mitt travarsto, men denna herre är ju en bjässe och nästan vem som helst ser nog lite liten ut på honom, hehe..
Detta beteende kan bli farligt eftersom att det går en stor väg mellan ridvägarna och stallet, skulle det hända att jag aldrig får stopp på honom hamnar vi på den vägen.
Förra ägaren skrittade bara på honom med lite trav under dom 5 åren hon hade honom, för hon inte ville riskera att han föll i bitar då han har problem med knäna, men dom är uppkollade och det är inget allvarligt, utan man kan rida som vanligt. Jag funderar på att kolla tänderna (fast det är rätt otroligt att det är problem med dom eftersom att han bara har blivit tjockare och inte smalare på sista tiden) och att prova med annat bett, men jag har inte aning om vad :3

Ojoj, vilken bamsetravare :D!

Till problemet; Jag undrar lite över hur länge han varit ridhäst? Jag har omskolat flertalet varmblod och brukar vänta med galoppen väldigt länge eftersom jag vill ge dem chansen att få sätta muskler, förstå vad ridning och går ut på och "tagga ned" lite från livet som travhäst. Samt lära känna och förstå mig :). Så mycket grundläggande dressyr såsom tempoväxlingar, halter, helt enkelt att lära sig vänta på kommandon och ta det lilla lugna däremellan. Efter detta brukar jag successivt införa galoppen, funkar det inte så går jag tillbaka ett par steg och provar igen efter ändå mer dressyr och träning :). Tålamod och övning. Att rida för tränare är också en bra idé så länge tränaren förstår att hästen är under utbildning.

Angående betsling brukar jag växla mellan tredelat gummi och jaktkandar, det senare tycker jag fungerar bara fint om man är mjuk i handen. Ett skarpare bett kan ibland bli nödvändigt till hästen "taggat ned" så slipper man känna att man är helt utan broms i skogen, sedan brukar jag byta tillbaka till ett "mjukare" igen :). Ett skarpare bett ska ju helst inte vara någon långsiktig lösning dock utan problemet ska givetvis gås till botten med :).

Lycka till :D!

Ja,så liten är han ju inte :'D

Hans förra ägare red in han för 5 år sedan, red ett par montélopp och sen när han fortfarande inte visade någon gnista för banan så har hon haft honom som ridhäst :) Hon sa även att han kan inte stå still när han fått mer kondition, och eftersom att vi klättrar mycket med hästarna bara för att hon jag rider med har unghäst, så har han fått bättre och bättre kondis, och kan verkligen, verkligen inte stå still uppifrån, från marken är dt no problems, men halter är sjukt svårt, han kan inte varva ner :(
men jag fick tag i ett jaktkandar som jag ska varva med nu då och så har jag han uppstallad på ett stuteri, så jag ska få träning av henne :)

Oj, vilken kille! :eek:

Vad får han för foder? Något med mycket energi som du kan dra ner på?

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama