Het vid hoppning

S

Stinat

Kanske dum fråga men, vissa hästar är ju så enormt heta vid hoppnig och jag har funderat på vad det egentligen beror på - är det för att de älskar det? Eller tvärtom, blir nervösa? Annat? En häst tex på ridskolan där jag rider blir alltid lite galen när det är hoppning. Hon är väldigt snäll men hon typ skenar över hindrena och drar runt i ridhuset när folk hoppar henne. Hon kan kännas hur stabil som helst men så fort man vänder upp mot hindret har man ingen kontroll, fast det går oftast att fånga upp henne efter. Har sett många hoppa henne, och trots att de flesta som rider henne är duktiga ryttare verkar ingen rå på henne. Ok, varför blir vissa hästar så och vad kan man göra?

Sv: Het vid hoppning

Vissa blir säkert stressade..

När det gäller mitt sto så tycker hon det är kul, som jag tolkat det iaf.
Hon skenar inte runt såklart, men blir piggare och mera på när det är hoppning på gång.

Att en häst tycker det är kul att hoppa och blir piggare är ju ganska vanligt och ganska så självklart också tycker ja. Men har hört några säga att riktigt heta hästar som är nästan helt okontrollerbara att hoppa egentilgen är olydiga då dom inte väntar på ryttaren. Man ska ju kunna mjukna innan hindret och hästen ska ligga kvar i samma rytm och balans. Dom struntar då i ryttaren och gör på sitt eget vis.
Vissa kan säkert va stressade eller så tycker dom bara att de är väldigt kul att hoppa, svårt att veta exakt varför dom blir så heta faktiskt.

De flesta hästarna tycker det är roliga att hopp, i mån om att det är på lagom nivå för dem och de är rätt utbildade. Så klart dem "tänder till" lite och blir piggare, det hör till.:D

Men om en häst inte lyssnar på sin ryttare, är rädd eller osäker, slänger sig över hinderna och i princip skenar runt bannan (sett detta många gånger) är det deffenitivt fel på hur man utbildat hästen.

Om en häst springer mot hinderna är det troligen för att den är fel utbilad

Hej" Jättebra initiativ till en bra tråd! Många tänker inte ens på VARFÖR ens häst är het. Det är faktiskt i många fall som det beror på att hästen är just stressad. Vanligtvis så förändrar ju ryttaren kroppsspråket vid hoppning och blir mer framåtlutad, lite mer slarvig med hjälperna samt kanske gör snävare svängar som hästen kanske inte annars på ett dressyrpass skulle göra. Hästar är ju vanedjur och självklart ska vi ju helst inte förändra kroppspråket vid hoppning heller. Men det tror jag är det vanligaste felet, att man rider mer hetsigt och blir mer uppjagad själv samt att man satsar för mycket bara för att det är ett hinder, så man tror man måste hjälpa till med hela kroppen och farten för att komma över, det kan nog också stressa en häst.
Sen är ju sadeln också väldigt avgörande för hur en häst reagerar vid ridning. En sadel som hästen vet gör ont vid landning tex kommer ju inte direkt att lugna en redan stressad häst.
Sen tror jag också att när man börjar med hoppning och är intresserad av det mest så fokuserar man mer på hur hästen går på hindrena och hur man ska rida till olika hinder och så, inte så mycket på hur hästen känner sig eller om hästen förstår vad som krävs av den. Att ryttare och häst kommunicerar!:laugh:
Nu drar jag verkligen inte alla över en kant bara det jag tror delvis kan vara problemen i vissa fall. Sen mer vana hästar har ju lärt sig att ta tag i hindrena på ett bra sätt och inte för att de är stressade eller har ont.
Så som jag IDAG ser på saken:)

håller med föregående, mkt bra tråd. Hur vet man om hästen är het pga sress eller att den gillar att hoppa? nu menar jag en häst man inte känner så väl, vilka tecken ska man kolla efter? nu menar jag inga bakåt slickade öron, piskande svans, bock språng eller annat ogillande, utan bara EXTREM FULL FART mot hinder....
om den inte gillar det borde den väl vägra istället för hoppa??

*kl*

Låter lite som en häst på min ridskola. Hon blir väldigt, väldigt het när man ska hoppa. Det går bra tills man vänder upp mot hindret, då flyger hon verkligen iväg! Då om man försöker testa i trav så vägrar hon, hon vill asså verkligen, verkligen inte hoppa i trav! Vet nån vad de kan bero på?

Förutsätter att hästen är undersökt, eftersom det ofta finns smärtupplevelser
med i bilden.

Finns många bra lydnadsträningar för hästar som gärna gasar på fram till hindret.

Enklast är det nog att sätta upp 4 låga kryss, detta minskar risken
för rivning, och du kan hoppa det från skritt om så skulle behövas.

Ett inhoppningshinder, sedan 3 hinder: 1 rakt fram, 2 vinklade för höger/vänster sväng.

Travhoppa inhoppningshindret från början och gå senare in i galopp om travhoppningen
fungerar perfekt.
Alternera vilket av hindren du rider efter inhoppninghindret.
Om hästen drar mot inhoppninghindret, lägg en volt.

3-4 galoppsprång mellan hindren är lagom så du hinner reagera om hästen blir het.

När denna övningen fungerar kan man ta bort sidohindren, men se till att avstånd finns
mellan hindren så du kan lägga en volt om hästen drar mot hinder nr 2.

Något som är bra att tänka igenom är om man själv blir stressad vid hoppning.
Ökar pulsen blir ridhjälmen väldigt varm? Detta känner hästen av eftersom du själv
spänner dig.
Slutligen, om hästen fortsätter sin karriär som expresståg: Ta hjälp av proffs! Det lönar sig oftast.

/Uffe

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: MimmiNO
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25