Het ponny!

S

Sofie_98

Hej,

jag har en medryttarhäst som är rätt så het. Hon älskar att galoppera.. FORT. Det kan bli ett problem eftersom hon bara vill framåt hela tiden när man rider. Hon har redan slängt in mig en gång i ett elstaket (ridit henne ungefär 6-7 ggr) när vi red i paddocken, sen så brukar hon stegra och rusa genom hela paddocken också. Hon har ett skarpt bett (pessoa) så vill ju inte rycka och dra allt för mycket! :( Efter ett tag så går hon jätte fint i form och så men hon tar alltid skänkeln som om hon ska gå framåt. Hon kan vara jätte duktig och lyssna men rätt som de e så börjar hon springa och kasta upp huvudet..

Någon som kan hjälpa mig? (kanske lite dåligt förklarat men aja) :confused:
 
Sv: Het ponny!

Vad säger ägaren?
Det är alltid bättre att fråga ägaren om råd för hon/han känner ju hästen och det gör inte vi.
Jag hade iaf som första åtgärd frågat om jag fick byta bett till tex ett pelham eller kimbelwick som man fortfarande får bra kontroll som ryttare men är snällare och tydligare mot hästen.
Det kan ju vara så att hästen blir stressad av att få tvetydiga signaler som pessoa ofta ger och därför slår ifrån sig.
Är du säker på att hästen inte har ont någonstans? Ont i ryggen eller munnen kan ge liknande reaktioner av att springa ifrån det onda.
Annars är det motion och dressyr som gäller. Rasta ponnyn i lina innan du sitter upp så du inte hamnar i staketet fler gånger.
Halvhalter och övergångar halt-skritt, skritt-trav, trav-halt osv så att ponnyn måste lyssna på dig hela tiden.
 
Sv: Het ponny!

Be om hjälp från någon som ser er i verkligheten, tränare/ridlärare. Har du inte kontroll på hästen ska du inte rida den. Går den lugnt med ägaren? Kan du inte fråga denne om hjälp?

Det går inte att veta om den springer för att du stör den, för att den har något fysiskt problem, för att den är olydig, för att den är obalanserad, eller någon annan orsak... Man måste se er live.

* är den lugn när en annan person rider?
* är den lugn vid tömkörning?
* är den lugn vid övrig hantering?
* hur reagerar den på sadeln?
* hur reagerar den med ett annat bett?

Det går inte att rida dressyr på pessoa, du kan inte ha stöd på det bettet. Så att den går fint i form betvivlar jag, dessutom om den plötsligt drar järnet så är den inte lösgjord och avslappnad.

Generellt (om den är frisk), så är heta hästar oftast rätt lata - eller mycket obalanserade. De orkar inte sätta sig, komma tillbaka, så de bara rusar framåt för att slippa. Då får man vara med och ligga på med skänkel och driva ihop dem, och inte bli hängande i handen. Men som du beskriver denna kan det mycket väl vara något fel på den. Så be en kunnig människa i din omgivning om hjälp.
 
Sv: Het ponny!

Tack för alla tips elr vad man ska säga. Jag ska kolla med ägaren men hon verkar inte intresserad av hennes häst. Hon har en annan som hon tävlar med så hon är ju hästkunnig - absolut. Men jag tror att Chasmira (hästen) har mycket överskotts energi, då hon bara brukar stå inne i boxen nästan hela tiden + att hon är en pigg häst..

Hon blir stressad när man ska bromsa med handen, hon kan ju ha problem med tänderna :S , har fått lite hjälp av en tjej som håller på att utbilda en häst och när vi skulle t.ex. flytta bakdelen så fick jag ju dra som attan i tyglarna för att hon inte skulle gå iväg :/

Hon stegrar även ibland vid halter då hon bara vill gå framåt.. gud, nu har jag skrivit slarvigt, men orkar inte titta igenom. Aja tack än en gång!
 
Sv: Het ponny!

Om ponnyn är fullt frisk så låter det som en pigg men olydig ponny. Inte så lätt att rida om man inte får hjälp. Ta hjälp av ägaren alternativt en tränare. (Ett annat bett kan också vara att föredra om du rider dressyr på banan.)
Var inte rädd för att ta tag i ponnyn om hon är på väg att dra iväg. Bättre att du tar tag en gång ordentligt så hon kommer av sig om hon försöker sticka, än att du blir dragande i handen och hon sticker. Det är snällare mot ponnyn (och dig) i längden. Det bästa är förstås om du rider för någon som kan hjälpa dig och ponnyn på vägen. En pigg häst behöver stimulans i form av varierande uppgifter.

/V
 
Sv: Het ponny!

Hej,

jag har en medryttarhäst som är rätt så het. Hon älskar att galoppera.. FORT. Det kan bli ett problem eftersom hon bara vill framåt hela tiden när man rider. Hon har redan slängt in mig en gång i ett elstaket (ridit henne ungefär 6-7 ggr) när vi red i paddocken, sen så brukar hon stegra och rusa genom hela paddocken också. Hon har ett skarpt bett (pessoa) så vill ju inte rycka och dra allt för mycket! :( Efter ett tag så går hon jätte fint i form och så men hon tar alltid skänkeln som om hon ska gå framåt. Hon kan vara jätte duktig och lyssna men rätt som de e så börjar hon springa och kasta upp huvudet..

Någon som kan hjälpa mig? (kanske lite dåligt förklarat men aja) :confused:

Hej. :) Svårt när du inte äger hästen själv, förstås... Om det var min häst skulle jag först åka in till klinik och kolla så att hästen var frisk, både i ben och rygg. Samt kolla med hästtandläkare.

Om hästen är frisk, så skulle jag satsa på dressyrträning, dressyrträning och dressyrträning. Utan att använda skarpa bett. På hästens nivå, inte gå framåt för fort. Ibland om man ställer för höga krav kan hästen protestera.

Mvh Norrland
 
Sv: Het ponny!

Jag brukar ta o ge, ta o ge till henne och då går det mycket bättre. Kanske jag som är konstig men ibland är det som om att hon tänker 'Aaa, hon kan släppa efter och litar på att jag inte springer iväg' för hon blir lugnare om man har lite halvlånga tyglar.

Brukar göra många övergångar, från skritt till trav, trav till skritt, skritt till galopp osv osv.

Men hon lyssnar inte på dom sidoförande skänklarna ! :S jag får dra skit mycket och känner mig som en nybörjare :(

Och en sak till, hur ska jag göra när hon börjar stegra sig ibland vid halter?
 
Sv: Het ponny!

delvis kl

Är det bara jag som tänker på bettet? Inget trevligt alls att stoppa i en hästmun, bara för att de flesta hästar inte vågar/orkar/kan säga ifrån när det gör ont betyder väl inte att denna hästen inte kan det?

till ts

Stämmer dessutom in att det är mun/bett relaterat när hon är lugnare på längre tyglar och reagerar starkt när du tar i tyglarna alt biter tag i bettet så att du inte får nån reaktion alls.

Dvs- slopa bettet, gör en tandkoll så munnen ser fin ut, ev rida en tid på bettlöst ex hack så hon slipper tänka på att det kanske gör ont (gammalt sitter i) och sen börja rida på ett mer vettigt bett! Bara för att hon är stark på pessoa betyder ju inte att hon inte är bättre på andra bett.
 
Sv: Het ponny!

Ja, nu f*n ska jag ta o köpa mig ett tredelat elr 2 delat och prata med ägaren!
 
Sv: Het ponny!

Prata med ägaren först, du kanske inte får byta och då har du lagt ut pengar i onödan på bett. Men får du det så är det ju jättebra :)
 
Sv: Het ponny!

/.../
Hon blir stressad när man ska bromsa med handen, hon kan ju ha problem med tänderna :S , har fått lite hjälp av en tjej som håller på att utbilda en häst och när vi skulle t.ex. flytta bakdelen så fick jag ju dra som attan i tyglarna för att hon inte skulle gå iväg :/

Hon stegrar även ibland vid halter då hon bara vill gå framåt.. gud, nu har jag skrivit slarvigt, men orkar inte titta igenom. Aja tack än en gång!


Fattar den vad du vill att den ska göra då? Som sagt, har du sett hur den går med en annan ryttare? (inget negativt menat emot dig alls, bara en fråga)

Jag hade gärna provat ett annat bett, med fråga ägaren, de har kanske ett liggande i stallet. Gå inte iväg och köp.

Jag hävdar fortfarande att hästar som hetsar så som jag tolkat att denna gör, ofta är obalanserade och ramlar iväg, eller lite lata/otränade - de orkar/kan inte balansera upp sig och rusar därför bara.
 
Sv: Het ponny!

Ja, hon fattar vad jag ska göra.. ibland går det skit bra och ibland inte alls.

Nej, jag har inte sett henne gå med en annan ryttare faktiskt :S

Jag tror hon är rätt så otränad eftersom hon bara rids av ägaren IBLAND och annars en 7-åring :/

Mejlade ägaren igår om ifall hon kunde komma och kolla någon gång när jag rider för att ge tips, och samtidigt fråga om bettet.
 
Sv: Het ponny!

Kanske kan du då fråga varför hon tillbringar så mycket tid på box?
Har du någon duktig kompis som kan komma och titta/hjälpa dig när du rider kan du ju höra med ägaren om det är okej också, utifall hon själv inte har tid/orkar bry sig?

Det första jag hade gjort är nog dock att skippa pessoabettet.
 
Sv: Het ponny!

Har pratat med ägaren och vi har bestämt att jag bara ska rida ut. Det funkar inte i ridhus i paddock men när man rider ut så är hon inte alls så att hon bara springer iväg.
 
Sv: Het ponny!

Låter som om hon inte är tillräckligt stark och välbalanserad!
På banan måste hon bära sig på ett annat sätt än när man rider ut så då är det inte konstigt att protesterna kommer där.
Se till att inte bara glida iväg när ni är ute och rider utan rid övergångar där med och öva på sidvärtesrörelser så hon får jobba och bli starkare. Energisk skritt är väldigt stärkande. Se till att hon verkligen skrittar på och inte går och halvsover som min gärna gör.
 
Sv: Het ponny!

Känner igen det där!
Jag red en ponny som tävlat i SM, hon är fruktansvärt pigg och springer gärna!
Jag red henne 3 gånger och första gången sprang hon iväg med mig!
De andra 2 gångerna gick det sådär. Sen efter ca 2-3 månader på en lektion såå blev den hästen jag hade halt. då skulle jag rida igen i vuxen gruppen efter, såklart var det den lille pigga ponnyn som var ledig. Jätte nervös var jag för vad osm skulle hända. Under lektionen insåg jag att det var inte hårda tygeltag och stora starka rörelser som behövdes utan jag behövde bara stänga handen...
Så enkelt var det. jag hade alltså suttit och haft dragkamp med den lilla ponnyn när det enda jag behövde göra var att stänga handen och släppa efter! Hela lektionen gick fantastiskt efter det! Tror aldrig jag varit så bra!
Det var lösningen på mitt problem men vet inte hur det är med ditt! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp