het ponny, behöer tips!

loote

Trådstartare
Hej!
jag rider på ett ställe där det finns en väldigt snäll ponny som jag vill bli säkrare på att rida. Han är ett gammalt gotlandsruss som varit travare och han är väldigt het. eftersom han varit travare förstår ja ju att han vill vara först och att det ska gå fort men det måste ju ändå finns en bromsknapp på honom. Tar man o kortar upp tyglarna så taggar han till och börjar trava. Så att rida med korta tyglar funkar inte. Senast red jag med ganska långa tyglar hela tiden och det funkade ganska bra. Men när man väl börjar trava eller galoppera funkar det inte medlånga tyglar utan då går det för fort. Då blir man tvungen att hålla emot men han springer fortfarande då tills hästen framför stannar. Så det känns okej när någon är framför mig för då vet jag har han stnnar när hästen framför stannar. Men han är ju snabbare än alla de andra så han vill u springa precis i baken på hästen framför. Därför vill jag inte vara först för jag vet inte om jag kan stanna honom. (rider bara uteritter) Jag försöker att rida avslappnat och sitta tungt i sadeln. Att det går fort accepterar jag men jag måste ju kunna stanna om jag vill de. Jag har inte ridit honom mycket. Jag är inte så duktig men nu känner jag mig säkrare än första gången jag red honom, jag har börjat på ridskola för inte så länge sen annars har jag bara ridit uteritter. Men jag tror inte att det kommer bli lättare bara för att jag provar att rida honom om ett år då jag gått på ridskola längre utan jag tror det handlar mer om att jag behöver känna mig mer säker på att det går bra, så jag behöver bli lite peppad på att jag klarar av honom! :)
 
Sv: het ponny, behöer tips!

Hej! Jag vet inte om jag kan hjälpa dig så mycket, men försök att andas lugnt hela tiden, och tänk hur du vill att hästen ska göra, samtidigt som du sitter tungt och avslappnat. Om du tänker på att han kommer att springa fort - ja då gör han det! Om du tänker att han går i tjock sirap istället, så han kommer gå lugnt, du kan t o m tänka att han ska gå bakåt.. Det låter flummigt, men på ridskolan där min plastdotter rider får de tänka så när hästarna blir lite för pigga - och det hjälper faktiskt! Dock vet jag inte om det funkar u te, där det är andra hästar och massa skoj som händer, och tävlingsinstinkten sätter in..

Mitt råd där är väl att rida i den takt du känner att du har kontroll på honom, kanske kan longera honom innan ni rider ut så han är lite mindre pigg? Eller låta honom gå först, då slipper du det där att han vill springa om. Han kanske lugnar sig då han kommer i täten. Sen kommer du att lära dig mera på ridskolan, och då kan det bli lättare att hantera honom! Lycka till! :)
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 396
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp