Het/pigg/stark häst ute i skogen

banjo

Trådstartare
Jag ska rida Banjo tre veckor i sommar, och då har jag tänkt att vi ska rida ut så ofta som möjligt då han sköter sig riktigt bra inne på ridplanen. Men när han kommer ut i skogen blir han otroligt pigg och stark. Kör upp huvudet, öppnar munnen och springer.

Inne på ridplanen är han som sagt var väldigt duktig nu och kan till och med göra halt från galopp, där lyssnar han på ryttaren osv.

Kan det att ha och göra med att han får komma ut så sällan och tycker att det är lite för roligt? Vi tappar även bort skritten ute i skogen, han kan skritta några få steg men annars är det bara trav eller taktande som gäller.

Nu har jag ju verkligen tid att försöka göra något åt det, men vart ska jag börja? Jag funderar på att ta på han en martingal så att han inte kan knocka min näsa i alla fall.

Sv: Het/pigg/stark häst ute i skogen

Skritta framåt. När han börjar takta, gör halt. Skritta framåt och beröm så länge han går fint. Börjar han takta, gör halt.

Rid bara mycket korta rundor till en början så att du orkar med psykiskt och känner att du har tid.

Så småningom smyger du in travsteg, och jobbar på samma sätt. Du kanske inte nödvändigtvis måste göra halt från traven, men bryt av och kräv fin skritt. Dvs, om han taktar när du bryter av, gör halt...

Var superkonsekvent så löser det sig nog rätt snart. Det kanske inte blir mycket till motion till en början, men det kanske går att lösa via longering, promenader eller ridbanepass tills han uppför sig fint i skogen.

Martingal kan vara en bra lösning för din säkerhet. Den kan även ha en viss lugnande effekt iom att han känner att det tar emot lite om han slår sig fri alltför våldsamt.

Lycka till!

Jag har försökt mig på det där med halt när han börjar takta när jag var ute med några kompisar. Det slutade med att han reste sig i en halt. :(

Men jag ska försöka igen! Och tack för dina tips!

Ja, det funkar ju såklart inte om ni är flera till en början. ;)

Börja traggla själv, och först när han uppför sig åtminstone i skritt och trav kan du börja rida med andra. Se till att dina kompisar är införstådda i det arbete ni gör, så att det inte blir bus och stök som sabbar.

Om jag hade en lite för glad häst när jag skulle rida ut så skulle jag börja med att motionera av den ordentligt innan jag rider ut. Då har han jobbat av sig den värsta energin och är uppvärmd och mjuk och fin. Till en början kan du ju "bara" skritta av honom efter ridpass så att du succesivt kommer ut mer, gör det till en vana. Ju mer van hästen blir desto lugnare blir den. Sen tror jag inte att det hjälper att göra halt. Jag har en lite nervig häst och det blir bara värre när man gör halt. Alla hästar är ju olika. Jag brukar istället göra en volt eller göra en NH-övning varje gång hon tjärvar. NH-övningen går ut på att ta i ena tygeln så hästen går runt runt runt tills den stannar. Detta är jobbigt för dom och dom lär sig snabbt att detta är något dom kommer få göra när dom "fånar" sig. Till en början får du snurra länge, om du vill testa det här, men till slut lär han sig att det är ingen idé. Beröm mycket när hästen gör rätt och ge kanske betfor efter uteritten för att göra det hela positivt. Håller med pinky att du ska börja själv och alltid sluta när det går bra. För att sammanfatta alltså: motionera av först, gör det ofta/ gör det till en vana, var konsekvent, beröm när den gör rätt, gör volt/NH-övning när den gör "fel" och vänd tillbaka när det går som bäst. Hoppas du hängde med! :banana:

på med martingalen...inte kul då de börjar med fula vanan att kunna "köra upp huvudet...lycka till

Hej!
Jag säger som ngn annan sagt innan (har bara ögnat igenom trådden..)

Se till att din häst är rastad innan. Så mycket som det behövs, ett helt ridpass med avskrittning i skogen, en stunds longering eller första halvan på ridbana och andra ute, men gör det varje dag!
När det fungerar, börja med att skritta fram ute oxå, så hästen inte kopplar gå ut=bus!
Sen kan du succesivt börja ta långa skritturer ute och lägga in trav här och där när allt är lugnt. Aktivera hästen med tex sidvärtsrörelser för att behålla fokus.
Om hästen blir spänd eller böjrjar takta, gör ingen grej av det utan ge långa tyglar och slappna av, det brukar hjälpa.

Läste nu att ni inte får rida ut själv. När du rider med en kompis, se till att gå först och be kompis anpassa gångart och tempo efter dig.

Rid dressyr i skogen! På tygeln, mkt övergångar (ej halt om hästen stressar upp sig över det), och sidvärts, men se till att ha ett friskt tempo så du inte behöver sitta och tjuvhålla, men se till att takt och tempo är jämna. Ökar han blir dete direkt övergång till annan gångart.

Och kom ihåg, bästa sättet att få bukt med en pigg häst är alltid att faktiskt låta den få ut sin överskottsenergi och busa loss lite ibland! Men det ska ske när DU bestämmer och under ngt så när kontrollerade former...

Och använd du martingal. Den gör bara verkan när den behövs och är iom det en snäll och mkt bra hjälptygel som varken stör dig eller hästen. Se till att få hjälp med inpassning bara om du är osäker på hur den bör sitta.

Senast ändrad av en moderator:

delvis kl

Tusen tack alla för era tips! På måndag ska jag börja rida och då ska jag tänka på allt det ni sagt :)

har haft en som var lika, satte halsförlängare eller thideman tygel på honom ohc skrittade bara nästan ibland upp till 2-2,5 h tills han lugnade sig, när jag började trava, travade jag endast på bortvägen ohc skrittade hem, blev han pigg gick jag in på småstigar eller gick slalom mellan träd...

Nu är problemet löst! :bump::bump::bump:

Red ut idag med en kompis, vi tänkte bara ta det lugnt så jag beslutade mig för att rida barbacka. Eftersom vi bara var två, och att kompisens ponny är betydligt mindre så fick Banjo gå först för en gångs skull. Och han blev som en helt ny häst! Så avslappnad och harmonisk. Vi testade att trava lite och han visade inga alls tendenser på att ligga på, vilja ta bettet och sticka. Nacken var till och med böjd så huvudet var inte bland stjärnorna! Vi beslutade oss för att smyga in en liten galopp eftersom det gick så bra i trav. visst, vi tappade formen totalt, men han var fortfarande avslappnad och gungade på i en sakta galopp! Det var helt fantastiskt :love: Bästaste underbaraste Banjo! Att han sen tvärstannade och kastade sig bakåt för att han vart rädd för något på vägen är en annan sak, det får vi träna bort nu då han inte är van att få gå först eftersom han vanligtvis är minst.

Tänk att det här problemet var så lätt att lösa!

Men vi måste fortfarande träna på att rida ut och vara sist i ledet men nu ska jag bara njuta ett tag av att kunna galoppera barbacka ute i skogen och sen kunna bromsa när JAG vill! :love:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV