Het och stressad ponny i hästsällskap.

L

Lazybiitch

Ligger säker någon liknande tråd ute, men hittar tyvärr inte någon ( nybörjade här på buke).

Tänkte iaf höra om någon har tips osv.
Är så att ja ha har en c-ponny valack, arabkorsning.
Så fort man kommer ut å rider honom ensam är han avslappnad och "lydig", kan galoppera osv ute i skogen och stanna då ja känner för de. MEN så fort vi rider ut tillsammans me en annan häst blir han het å ibland stressad. Travar den andra hästen före oss får jag knappt stopp på honom.

Tips dessutom på att få honom att ta yttertygel som stöd?:confused:
Han är rätt svårriden om man vill ha honom iform.

Igår när vi var ute å red hade vi de andra ekipaget brevidd oss, å ja skule trava, men nib ponny tog galopp och jag fick knappt stopp på skrället! Visseligen hade han stått två dagar då, men han är ju trotsallt 19 år!
Måste tillägga att de inte är fel på sadel då ja rider barbacka.

Någon me liknande problem? Erfarenhet?

Alla tips är välkommna, ej negativa tankar!

Tina.

Sv: Het och stressad ponny i hästsällskap.

Börja skaffa en sadel då du oftast kommer åt hästen mer då, varför rider du bara barbacka? Annars är det träning och åter träning! Ta kontakt med en duktig dressyr tränare!

Har prövat olika sadlar, men inget funkar.
Köpte honom i somras, och innan de hade han stått två år. Han ändrar ju formerna över rygg osv därför kändes de ändå inte som någon ide att verkligen försöka hitta en sadel som passa, och sedan sälja å köpa ny. Han har väldigt svängd och /kort rygg vilket gör att utbutet till sadlar i den billigare klassen är litet.
Han går oftast jätte fint efter lite tjaffs ( mer tjaffs om han stått två dagar) om stödet på yttertygel på en bana eller så, men tips är ju själklart välkommna! :) s

det jag mest är väldigt less över är ju i princip ridning tillsammans me andra hästar, att bara kunna skritta och trava bakom annan häst, han beter sig ungefär som en travare som bara vill haka på, och har så otrooligt svårt för att stanna då JAG ber om det, han kör bara upp skallen å ger gärnet. Men så fort vi får vara först å skritta, trava eller galoppa så går de såååå mycke bättre. frustrerad blir jag.

Känns lite svårt att ta hjälp utav en tränare. tränaren följer nog inte me på uteritter osv... ;\ självklart är det träning som gäller, om inte tomten lärt sig trolla....men tips på olika övningar mm?

Tina. :)

Jag har bytt sadel på min ungponny 4 ggr det senaste året;) Letar ny nu igen. Det hör till att byta när de ändrar sig! Ta ut en sadelutprovare och testa. Finns sadel för alla ryggar;)

jorå, ha haft ut en som kollat utrustningen bla, och hon kollade upp vilka sadlar som skulle kunna ´passa, men ekonomin tillåter för tillfället inte de dyra sadlarna... att de allti ska sitta i pengarna :(

Min förra medryttarhäst var precis likadan.

Vi lyckades jobba bort det förra vintern, men det tog verkligen hela vintern, och de var tufft. Snön hjälpte oss mycket då han faktiskt inte orkade springa om i den djupa snön. Men vi jobbade jättemycket med halter. Till en början tränade vi bara i skritt. Vi hade honom bakom den andra hästen, gjorde en halt och lät den andra gå på. Efter ca 2-5 sek fick han börja skritta igen, och fick då absolut inte öka på takten för att komma ifatt. Gjorde han det fick hästen framför stanna så att han kunde känna att han inte skulle bli lämnad, vilket var hans verkliga problem.
Kan tillägga att vi gjorde allt detta barbacka, så det funkar alldeles utmärkt. Men det gäller dock att man har fulla kontrollen på sin balans, eftersomdet blev ett antal vändor av sken, och andra konstiga försök att få komma föbri på.

Nu vet ju inte jag vart probmemet i din sitter? Är han rädd att komma efter, eller tycker han det bara är så roligt att ha sällskap?

Senast ändrad:

19 år tycker jag för övrigt inte är någon "ålder" i sig på hästarna, min tant på 26 år klår fortfarande dom yngre hästarna när det gäller att galoppera i skogen.. dessutom är hon piggast av alla och verkar bara bli piggare och piggare för varje år som går.. ;)

Roucle's tips där låter för övrigt väldigt bra, om det inte är något fel på honom så ser jag också bara att träning, träning och träning kanske kan råda lite bot på det här :) Det kanske bara är att ge sig ut på långa skritturer tillsammans med andra och låta honom vänja sig vid att inte få gå först? Han kanske aldrig har varit ute och ridits tillsammans med andra hästar och inte "vet" hur han ska bete sig? Eller så har han förut när han blivit riden tillsammans med andra hästar alltid fått tävla mot dom? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
5 156
Senast: eggnchips
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30