Het o hetsig häst

Vimsan

Trådstartare
Vill höra hur ni hanterar en het och hetsig häst.
En häst som har oändlig energi, som knappt kan stå still.
Du kan knappt ta den i munnen för den är för känslig.
Hur leder du?
Hur longerar du?
Hur rider du?
Vad använder du för utrusning?
Hur "tyglar" man den heta hästen om man inte kan "betsla upp den"
Vad ger du den för foder?
Det som är intressant i ämnet är att man formodligen hanterar heta hästar på olika sätt beroende på vad hästen används till, tex galopp, trav, hoppning, dressyr....
Hur får du hästen att använda sin energi till det den är gjord för och inte emot dig?

Sv: Het o hetsig häst

Jag har ett sånt fullblod :love:
Kan tillägga att det var en sån Bponny jag lärde mig rida på också :)
Båda dessa hästarna har gått galopp, jag red min Bponny själv, vi red tom SM :D Fullblodet köpte jag från banan hon var för långsam. Båda hästarna ska användas/används till hoppning idag.
Sen har jag ridit och tävlat två Dponnier av samma typ. Jag tycker bäst om heta känliga hästar dom är roligast att rida.

Hur leder du?
Som vanligt i grimma och grimskaft?
Hur longerar du?
som vanligt
Hur rider du?
Jag är ännu mjukare och känligare när jag rider henne än när jag rider mitt halvblod. Eftersom hon är mycket känsligare än halvblodet så får jag anpassa mig efter henne
Vad använder du för utrustning?
Sadel och träns :smirk: vanligt tvådelat tränsbett med bettringar(heter det bettringar? såna i skivor i gummi), bettringarna för att hon aldrig är riden utan och dessutom är hon bara fyra. Jag har martingal när vi "hoppar" för hon kör upp huvudet för mycket ibland
Om nu hästen är jättekänslig i munnen behöver man väl inte betsla upp den? då räcker ju ett vanligt tränsbett jättebra
3 kg havre och 3 kg kraft groov

Det som är intressant i ämnet är att man formodligen hanterar heta hästar på olika sätt beroende på vad hästen används till, tex galopp, trav, hoppning, dressyr....

Hur får du hästen att använda sin energi till det den är gjord för och inte emot dig? Jag lyssnar på vad hästan har att säga och är lugn och saklig hela tiden, det är viktigt att inte stressa upp sig eller hästen i onödan. Man måste vara mjuk och känslig och inte kräva mer än vad hästen klarar av och prestera. Stressar hästen upp sig så vänta ut den, det hjälper inte att bli arg

Senast ändrad av en moderator:

Min förra häst var så.
Hur leder du? Grimma och vanligt grimskaft.
Hur longerar du? Inte alls, är rädd om benen. Löslongerar möjligtvis.
Hur rider du? Som vanligt. Men är lugn, inga stora/stressade rörelser.
Vad använder du för utrusning? Sadel och träns.
Hur "tyglar" man den heta hästen om man inte kan "betsla upp den" Är den känslig i munnen får man vara lätt på handen och vara noga med eftergift. Är den så känslig i munnen som min var räcker tränsbett (red på rakt sådant)
Vad ger du den för foder? Inget förutom hösilage- bra värden.
Hur får du hästen att använda sin energi till det den är gjord för och inte emot dig? Är så lugn och lyhörd jag bara kan. Låter hästen skritta ordentligt innan jag börjar arbeta, och stressar den upp sig bryter jag, dvs tar skrittpaus.

Korn har ofta en lugnande effekt på heta hästar.

Vimsan skrev:

Det bästa man kan sätta på en känslig och spänd häst är ett rakt mjukt gummibett. Det har gjort susen för flera av våra hästar.

Jag fodrar på mina "heta" hästar som vilka andra hästar som helst. Kanske ingen havre i mängder, men en mätt häst är en lugnare häst.
Massvis med grovfoder så att de kan tugga och greja med. Det finns många foder som är speciellt gjorda för heta hästar.

Hej,
Jag har provat att använda hackamore på min häst för att hon kan bli lite het, och det har funkat jättebra. Om hon är känslig i munnen och pullar så kan detta vara en god idé för då drar du ju inte henne i munnen iaf.

Hur leder du?
I grimma och grimskaft. Är jag på tävling sätter jag grimman över tränset och fäster ett grimskaft där så slipper jag ta i munnen (dock måste tyglarna sitta på, om man av någon anledning inte kan hålla hästen i grimman).

Hur longerar du?
Longerar knappt, men när det väl händer är det ofta för att låta henne rusa av sej det värsta innan ridningen och då fäster jag linan i bettringen och använder mig i första hand av rösten och stannar/saktar hon inte av då så brukar jag backa ett steg, snett bakåt (svårförklarat) så hon får en lätt känning i munnen och hon har lärt sig att sakta av då.

Hur rider du?
Med sätet, uteslutande så långt det bara går. Och med rösten förstås.

Antar att du menar med bett/hjälptyglar. Växlar mellan ett vanligt tränsbett och ett rakt syntetbett. Inga sporrar, och ingen martingal trots att hon går med huvudet högt i hoppningen.

Med lugn, tålamod och beslutsamhet. Att sätta ett skarpt bett på en het häst med känslig mun är ingen lösning.

I största möjliga mån grovfoder. Lite betfor för att det ska finnas något i krubban och för att mineraler el. liknande ska slinka ner. Ibland kräver ju värdena att man fodrar med kraftfoder och då får man ju göra det, men jag försöker undvika typ havre på denna häst iaf.

Hur får du hästen att använda sin energi till det den är gjord för och inte emot dig?
Genom att visa hästen den respekt jag vill att den ska visa mig. Att jobba utifrån hästens förutsättningar och genom att aldrig bli förbannad om hästen inte tar sig själv samman och lugnar sig när jag bett om det.

Senast ändrad av en moderator:

Tack alla ni för era tips.
En del kommer garanterat att fungera och ge resultat.
Tar tacksamt emot fler "heta" tips!

Så här svararar jag själv:

Hur leder du? Grimma och grimskaft

Hur longerar du? Inspänd, utan pisk, gärna ensam i paddocken för att det ska vara så lugnt som möjligt, Växlar mellan en och två linor. Använder rösten mycket

Hur rider du? Så mjukt och lugnt som möjligt, gärna med en "cool" häst som sällskap. Använder sits o röst istället för händer och skänklar

Vad använder du för utrusning? Ett rakt tränsbett/hackamore, ska prova rakt gummibett med skänklar (hissbett) när jag rider ut

Hur "tyglar" man den heta hästen om man inte kan "betsla upp den" Är stadig men lätt i handen, använder sitsen och rösten för att lugna

Vad ger du den för foder? Mycket hö, musli utan havre

Genom att tydligt visa vad jag vill. Snabb korregering och mycket beröm när den gör rätt

Tack tack, läste om det och det verkar väldigt intressant.
Vet du något om priset?
En i stallet ger sin överpigga häst Eggermans Cool Mind?
Tänkte prova det ev. Nu äter hästen Kraffts musli.

Jag rider sedan tio år tillbaka enbart arabiska fullblod. De har ju ofta rykte om sig att vara just så som du beskriver en het och hetsig häst, men jag har funnit att det i 99% av fallen torde vara en hanteringsfråga. Får ofta höra att mina ston är "så lugn och trevlig för att vara arab". Själv anser jag bara att de är väluppfostrade och korrekt hanterade.

Vimsan skrev:
I grimma och med SLAKT grimskaft. En stressad häst känner sig lätt fångad om den leds för kort. Med längre grimskaft så har den en möjlighet att se sig omkring utan att det stör mig eller hästen via grimskaftet. Med det längre grimskaftet får jag också en bättre hävstång och därmed bättre kontroll på hästen OM den skulle få för sig att försöka rusa iväg.
Vimsan skrev:
Hur longerar du?
Med grimma och longerlina satt i ringen under hakan på hästen. Pisk OM det behövs och hästen inte blir stressad av den (beror ofta på vad hästen har för tidigare erfarenheter av pisken).
Vimsan skrev:
Det viktigaste för mig i ridningen är att JAG inte förlorar mitt lugn. Att jag andas djupt och inte sitter och "mordhåller" min häst. Det egna lugnet sprider sig till hästen, även om det kan ta tid. Då gäller det att ha tålamod och vänta ut det. Jag rider mycket på långa tyglar oavsett gångart, men givetvis beror det på hur hästen uppför sig när man ger den lång tygel. I början kan det ju vara bra att hålla sig i en inhägnad paddock när man provar sig fram.
Vimsan skrev:
Vad använder du för utrustning?
Sadel och helt vanligt träns. Föredrar själv tredelat bett, men det är hästen som väljer betslingen hos mig = mitt ena sto rids på helt vanlig grimma (typ Buccas-grimma) och det andra vill ha rakt bett med konstant tungtryck. Hästen väljer, matte betalar.
Sadelmässigt så råkar jag rida bomlöst, (sen 5 år tillbaka), men det beror ju mest på att mina hästar har varit svåra att hitta sadlar till (rund kort rygg OCH hög manke är INTE en drömsituation hos sadelutprovaren! :smirk: ).
Vimsan skrev:
Hur "tyglar" man den heta hästen om man inte kan "betsla upp den"?
Man betslar NER den såklart! :idea: En häst som har tråkiga erfarenheter av bett skulle jag köra bettlöst på, iaf under en period. Hackamore, sidepull eller helt vanlig grimma? Valet är ägarens (eller ännu hellre hästens). Skarpare bett bara leder till okänsligare hästar i längden och det enda jag är helt säker på är att om en häst verkligen VILL sticka så GÖR den det, oavsett vad du satt för bett i käften på den.
Vimsan skrev:
Nästan uteslutande grovfoder med bra/höga värden. Om jag ändå tränar min häst så mycket så att jag MÅSTE lägga till något kraftfoder så föredrar jag müsli-foder, kornkross eller Krafft Rehab. Mitt ena sto blir en trestegsraket på allt som innehåller havre och eftersom JAG inte vill åka till Mars ;) så är havre bannlyst i hennes foderstat.
Vimsan skrev:
Jag rider ut OFTARE och LÄNGRE och låter hästen få utlopp för sin energi rent motionsmässigt på det sättet. De andra passen ser jag till att det blir hjärngympa för hästen. Variation in absurdum så att hästen alltid måste vara fokuserad på MIG för att veta vad vi ska hitta på härnäst.

En annan sak som jag undrar är om den heta, hetsiga hästen är het på det sättet att den STICKER eller att den BOCKAR? Om den bara sticker så - låt den göra det då? Chockera din häst med att ge helt lång tygel när den sticker och se vad den gör? Många hästar stannar då i ren förvåning för att ryttaren inte sliter i tygeln och stressar den. :smirk: Välj nånstans ute där du KAN låta den springa utan fara för dig eller hästen (en travrundbana är perfekt) och när hästen blir trött och självmant vill sakta av så DRIV! Låt inte hästen sakta av på minst fem minuter till. Det brukar faktiskt få en bra effekt på såna hästar som bara sticker rakt fram i fullaste fart.
Bara ett tips och givetvis ska man ALLTID prioritera SÄKERHET framför allt.

/JES
som rider distans och dressyr om det nu spelar någon roll i sammanhanget?

Senast ändrad:

Bra skrivet... vartenda lilla ord!!
Tror inte det funkar att rida med lösa tyglar än, men det är ju helt klart något att sträva efter, hon visar tydligt obehag när man tar i bettet. Och hon har vääääldigt bråttom jämt :o ;)

Ville bara föreslå att du provar Eggersmann Cool Mix, den har fungerat jättebra på en kompis väldigt pigga häst. Själv köper jag High Energi (låter konstigt men den ska vara bra till heta o stressade hästar) o det har blivit bättre men jag vet inte hur mycket bättre, det tåls att se när han kommer in på nätterna.... Fungerar det inte ska prova Cool Mix. De har även en Vital Senior som ska vara väldigt bra till heta hästar, och sådana som har svårt med vikten. :banana:

Ofta är heta hästar frustrerade och saknar ordentlig grundutbildning.
Min häst var "otroligt het" när jag köpte henne enlig säljaren.
Men i själva verket hade hon inte lärt sig att bjuda framåt på korrekt sätt och grunderna i utbildningen hade stora luckor. Hon var frustrerad.
Allt hänger på att få en ärlig framåtbjudning, då blir hästen lugn.

Ja, Cool Mix heter det ju, inte Cool Mind...
Det ska jag prova. En kompis i stallet har gett sin pigga häst det i ett år och det fungerar perfekt på honom. Han är perfekt i hullet.

Det kan jag också hålla med dig om.
Hästen jag rider är inte mycket utbildad men samtidigt är det inte det lättaste att utbilda en häst som har myror i benen, hoppar o studsar när man tar i den osv... utbildning tar tid och under tiden vill man ju hålla hästen så lugn som möjligt.

Nedan beskrivs hur jag hanterade min stressade och väldigt heta tillridningshäst i början av våran relation.

Hur leder du?
Grimma och grimskaft, hästen snett bakom mig.
Hur longerar du?
Enbart träns och lina. Ingen pisk. Jag står passiv och använder endast en lugn och dämpad röst. Berömmer mkt.
Hur rider du?
Lugnt, mjukt och sansat. Massor av beröm. Lös tygel. Använder enbart vikthjälper. Rider ut mest, utanför stigarna.
Sadel, nackrem med ett rakt mullenmouth. Remontgrimma som används som kapson. Bettet rörde jag inte, den fanns med som nödbroms. Rörde knappt kapsonen heller. Senare accepterade hon bettet och jag kunde ta bort min "kapson" samt även växla mellan det raka och ett tredelat bett som hon bara stressade upp sig över tidigare.
Jag betslade ner min.
Inget särskilt för temperamentet, fick det hon behövde.
Ledarskapsövningar och varierande ridövningar så hon fick tänka mkt. Mängder av beröm vid minsta antydan av att tänka eller göra ngt bra/rätt.

Vimsan skrev:
Bra skrivet... vartenda lilla ord!!
Tror inte det funkar att rida med lösa tyglar än, men det är ju helt klart något att sträva efter, hon visar tydligt obehag när man tar i bettet. Och hon har vääääldigt bråttom jämt :o ;)
Tack! :bow:
Eftersom hon visar tydligt obehag för bettet så känner jag att jag måste fråga - har ni kollat hennes tänder på senaste halvåret?
Bara en tanke. :idea:

Jag skulle helt klart övergå till Hackamore i dagsläget om jag var du. Välj ett med lite längre skänklar om du är rädd för att tappa kontrollen och inte vågar ge efter hellre än hålla i.

/JES

Senast ändrad:

Har en pålle med mkt fart i men het vet jag inte om jag vill kalla det, avskyr det ordet
Hur leder du?
Som alla andra hästar i vanlig grimma o grimskaft, har dock lagt märke till att de med olidligt lugna hästar gärna anväder kedja som ska mixas med :smirk:
Hur longerar du?
Som vanligt, förr förra sommaren slet han dock upp min hand så jag fick gå runt med en kylkloss ett dygn eftersom min hand såg och var hemsk.Hanskar som gäller
Hur rider du?
Försöker alltid vara mjuk i handen, vilket jag alltid har som mål
Rider på ett rakt bett med fasta ringar för att det ligger bäst samt har en hoppsadel, har med spö men har slutat med det
Se frågan ang. utrustning
Lusern Hack, Fibergi Bas o mineraler/vitaminer
Sysselsättning

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar