Sv: Het o hetsig häst
Jag rider sedan tio år tillbaka enbart arabiska fullblod. De har ju ofta rykte om sig att vara just så som du beskriver en het och hetsig häst, men jag har funnit att det i 99% av fallen torde vara en hanteringsfråga. Får ofta höra att mina ston är "så lugn och trevlig för att vara arab". Själv anser jag bara att de är väluppfostrade och korrekt hanterade.
Vimsan skrev:
I grimma och med SLAKT grimskaft. En stressad häst känner sig lätt fångad om den leds för kort. Med längre grimskaft så har den en möjlighet att se sig omkring utan att det stör mig eller hästen via grimskaftet. Med det längre grimskaftet får jag också en bättre hävstång och därmed bättre kontroll på hästen OM den skulle få för sig att försöka rusa iväg.
Vimsan skrev:
Med grimma och longerlina satt i ringen under hakan på hästen. Pisk OM det behövs och hästen inte blir stressad av den (beror ofta på vad hästen har för tidigare erfarenheter av pisken).
Vimsan skrev:
Det viktigaste för mig i ridningen är att JAG inte förlorar mitt lugn. Att jag andas djupt och inte sitter och "mordhåller" min häst. Det egna lugnet sprider sig till hästen, även om det kan ta tid. Då gäller det att ha tålamod och vänta ut det. Jag rider mycket på långa tyglar oavsett gångart, men givetvis beror det på hur hästen uppför sig när man ger den lång tygel. I början kan det ju vara bra att hålla sig i en inhägnad paddock när man provar sig fram.
Vimsan skrev:
Vad använder du för utrustning?
Sadel och helt vanligt träns. Föredrar själv tredelat bett, men det är hästen som väljer betslingen hos mig = mitt ena sto rids på helt vanlig grimma (typ Buccas-grimma) och det andra vill ha rakt bett med konstant tungtryck. Hästen väljer, matte betalar.
Sadelmässigt så råkar jag rida bomlöst, (sen 5 år tillbaka), men det beror ju mest på att mina hästar har varit svåra att hitta sadlar till (rund kort rygg OCH hög manke är INTE en drömsituation hos sadelutprovaren! :smirk: ).
Vimsan skrev:
Hur "tyglar" man den heta hästen om man inte kan "betsla upp den"?
Man betslar NER den såklart!
En häst som har tråkiga erfarenheter av bett skulle jag köra bettlöst på, iaf under en period. Hackamore, sidepull eller helt vanlig grimma? Valet är ägarens (eller ännu hellre hästens). Skarpare bett bara leder till okänsligare hästar i längden och det enda jag är helt säker på är att om en häst verkligen VILL sticka så GÖR den det, oavsett vad du satt för bett i käften på den.
Vimsan skrev:
Vad ger du den för foder?
Nästan uteslutande grovfoder med bra/höga värden. Om jag ändå tränar min häst så mycket så att jag MÅSTE lägga till något kraftfoder så föredrar jag müsli-foder, kornkross eller Krafft Rehab. Mitt ena sto blir en trestegsraket på allt som innehåller havre och eftersom JAG inte vill åka till Mars
så är havre bannlyst i hennes foderstat.
Vimsan skrev:
Hur får du hästen att använda sin energi till det den är gjord för och inte emot dig?
Jag rider ut OFTARE och LÄNGRE och låter hästen få utlopp för sin energi rent motionsmässigt på det sättet. De andra passen ser jag till att det blir hjärngympa för hästen. Variation in absurdum så att hästen alltid måste vara fokuserad på MIG för att veta vad vi ska hitta på härnäst.
En annan sak som jag undrar är om den heta, hetsiga hästen är het på det sättet att den STICKER eller att den BOCKAR? Om den bara sticker så - låt den göra det då? Chockera din häst med att ge helt lång tygel när den sticker och se vad den gör? Många hästar stannar då i ren förvåning för att ryttaren inte sliter i tygeln och stressar den. :smirk: Välj nånstans ute där du KAN låta den springa utan fara för dig eller hästen (en travrundbana är perfekt) och när hästen blir trött och självmant vill sakta av så DRIV! Låt inte hästen sakta av på minst fem minuter till. Det brukar faktiskt få en bra effekt på såna hästar som bara sticker rakt fram i fullaste fart.
Bara ett tips och givetvis ska man ALLTID prioritera SÄKERHET framför allt.
/JES
som rider distans och dressyr om det nu spelar någon roll i sammanhanget?