Het häst!

Russin8

Trådstartare
Skulle behöva lite råd om hur jag får min kallblodstravare att lugna ner sig lite när jag kör honom.
Han är tre år och har gått premie i höstas. Har tagit det lugnt över vinter, bara kört långsamt.
Problemet är att han är så het. Kan inte skritta och bara ligger på hela tiden när man kör. Det är inga problem att hålla honom men då bara taktar han.
Kör honom på vanligt kör bett. Är väldigt lyhörd när man kör men som sagt var fruktansvärt het.

Har ni några bra ideer om hur jag ska få honom lite lugnare. Som det är nu så kan man inte driva honom något för att öka, då galopperar han direkt. Om jag låter honom själv öka farten så håller han traven fint. Problemet är ju att jag vill kunna bestämma när han ska öka.

Har provat med tempo växlingar, då blir han bara hetare. Varit ute och skrittat nästan en mil, men han bara taktar.

Så har ni något bra knep till mig så skulle jag bli glad:laugh:

MVH Russin8

Sv: Het häst!

Sådär är min ena treåring också (vbl) och han har varit sån ända från början...finns inga fel och inte i munnen heller, han biter sig fast i bettet och bara tågar på..ska prova ett bett ´med D ringar och kopparrullar på så han kanske inte får sånt tag. Han är inte nervös eller dyl, bara att allt ska gå undan, han kan skritta men det går fort...

Har en som varit precis sådan, det enda som hjälp är fasta rutiner. Jag har alltid haft en speciell sträcka där det får gå undan, och kör aldrig undan på de sträckor där jag vill jogga. Har hästen blivit för pigg har jag stannat och backat några steg. Har funkat bra och med tiden brukar de lugna ner sig.

Min förra häst var så hela tiden, blev aldrig bättre. Han tyckte bara att det var superkul att vara ute med vagn och springa fort. Kollades av vet. tänder, equiT.

Försökte i alla år jag hade honom men någon "riktig" skritt vart det sällan, mer någon "skrågg" liknade gångart. Han låg på hela tiden kördes med Faksenbett.
Vi hade stäckor där det alltid skulle skrittas på och sträckor där man fick springa fort. Han skrittade bättre om jag tog tryckvagnen och satte på lite tryck, så han fick jobba lite grann.

Det han tyckte allra bäst om var att få visa upp sig på tävling:love:

Tack för svaren.
Det är en hingst. Han är kollad i munnen och är frisk för övrigt.
Till Martha: Min biter sig inte fast i bettet utan vill bara springa fort jämt:)

Jag får uppfattningen om att han bara tycker att det är så jäkla kul att springa fort:D

Ska jobba på det där med fasta sträckor. Har lite så på slingan där jag kör. Det är några skarpa kurvor och där tar han det faktiskt lugnare. Så får man väl stå ut med att han är het när jag kör på rakbanan.

Ska se hur han är på bana nästa vecka när vi ska upp dit för första gången i år:).

Första gången jag ska köra honom där:o Så önska mig lycka till!

MVH Russin8

Döva honom? Det kanske hjälper lite om du inte har gjort det redan.

Prova att ha honom ute dygnet runt, om han inte redan är det.

Ett annat sätt kan vara att köra/rida honom varje dag. Som någon säger , rutiner.
Många kallblod är lite heta och kräver fasta rutiner för att fungera bra.
Jag har också upplevt att många fungerar bättre om de får gå ute dygnet runt så att de själva kan göra slut på lite energi - när de vill.

Jo jag har provat att döva honom. Det märktes ingen skillnad. Jag kör honom varannan dag. Där i mellan rider eller tömkör jag honom. Har börjat träna akademisk dressyr med honom. Just för att där tränar man mycket på att dom ska ta det lungt.

Han går ute från 07,00 till ca 21,00-22,00, så han är ju ute mycket. Går även tillsammans med andra hästar som han busar mycket med.

Har inte möjlighet att låta honom gå ute dygnet runt just nu. Sommar månaderna gör han det. Ska bli intressant och se om han lugnar ner sig när han kommer ut på sommarbetet.

När man pratar med trav folk får man ofta svaret att just kallblod är sådan. Så jag kanske bara får stå ut;)

MVH Russin8

Jag har inte något bra tips mer än att ta bort allt kraftfoder, jag har en treåring som är lika dan, han ligger på bettet och springer bara fortare när man tar tag i han. Han kan skritta hem men när man tränar så har man inga armar och händer kvar efter att hålla in han.... hoppas vi kan få tips på våra ång vältar:love:

Vi har ett varmblodssto som är sådär. Jättehet i körningen och bara taktar eller skuttar fram när man skall skritta, och trav i joggingtempo är inte att tänka på. Skritt i djupsnö funkar hom man bara skrittar... Lösningen för oss har blivit att ta henne på släp när det skall skrittas eller joggas. Mycket lugnare då! Vet inte om det är att hon inte har någon vagn bakom sig som gör att det funkar...

min treåring är en helt annan häst när han ligger i ryggar, d¨får man nästan driva istället

Jag tycker tipsen om fasta rundor med "samma" gångart varje gång är bra, rutiner lugnar ner. Och som sagt håll dig till ett snällt men bra bett! Själv kör vi alltid numera på rakt läderbett ( entöms) iatället för Järvsö Faks bettet vi hade tidigare, då hon blev på tok för hård i munnen efter att kusken ibland fått blåhålla på banan...

Sedan tycker jag inte du ska ta bort kraftfodret eftersom du kommer behöva det när det är dags för start. Däremot kan vissa hästar må bättre av att byta kraftfoder. Vi kör på tex. Krafft SPC Groov. Aldrig havre eller "sport" de röda sortimenten. Under vintern brukar även Groov 125 fungera bra.
Vi har också börjat med att sysslesätta vår tjej med halm på nätterna, då hon blir lite rastlös annars, och då är hon lite lugnare att köra på morgonen.
Tidigare fick hon mycket mera "natthö" men blev för mkt energi då hon redan äter rejält på dagarna. Brukar finnas en röd tråd mellan magen och psyket.

Lycka till!! :)

Har också en som är sjukt het-som att stoppa tömmarna runt en lyktstolpe och försöka dra:crazy: nu har inte han startat på ett par år men då han var aktiv så hade han svansgaffel och ett väldigt kort, hårt spänt ryggstycke för att inte selen skulle åka fram då han låg på för då blev han ännu hetare...

Det allra bästa på han var alltså ovanstående utrustning, Alf jonsson halsbygel, gomtryckare och dumdumhuva och sen bara släppa tömmarna och låta han springa från början. Då han fick rusa av sig en bit så taggade han ner lite efter det. Bakvarven då man värmde inför start brukade han rejsa runt i 30 fart:D . Defileringen kryssade han melllan hästarna och väste ur halsen för att han låg på så hårt. Från start var det bara släppa tömmarna och låta han sticka iväg i den fart han ville även om det betydde 25 i fjärdespår runt första sväng.

Han har varit gårdshäst och barnens ridhäst de senaste året men provade köra honom i somras för att eventuellt sätta igång honom igen. Han var så sjukt soft-förvisso med kanske 100 kilos övervikt och en kagge större än en högdräktig fölmärr men han sprang sina intervaller på sandbanan i 50 fart på tygeln och jag körde honom på två fingrar:o då insåg jag att han nog inte trivdes i sin travkarriär och la ner de tankarna på att starta igen:) Ett tag iaf;)

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 852
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 839
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst