Het häst!

L

LindavCindy

Har en väldigt het häst när det blir dags för galopp!
När jag galloperar henne på ridbanan (bara på ridbanan) så galloperar hon iväg i världens släng-gallop utan att bry sej om tyglarna, gena i hörnärna gör hon åckså.. :(
Om någon har något tipps hur jag ska göra för att få henne i en lugn sammlad gallop så svara är glad för alla svar :banana:
 
Sv: Het häst!

Halvhalter, halvhalter.
Det kanske du har hört förut?
Men det är verkligen ett bra sätt att samla ihop hästen på.
Sedan kan du prova att göra övergång skritt-galopp
så hon inte får upp farten så mycket.
Då blir det också lite mindre stressat och du kan göra en
lugn och tydlig, framförallt galoppskänkel och förhoppningsvis
blir det en lugn och samlad galopp.
Sedan kan du prova, skritt-galopp låta henne galoppera
några steg och sedan dra ner till skritt om och om igen.
Ju bättre hon galopperar, desto längre får hon galoppera.
Blir det slänggalopp, låt henne galoppera endast några få steg.
:bump:
 
Sv: Het häst!

Tack för tipset :bump:

Någon mer som vill dela med sej av sin kunskap?
 
Sv: Het häst!

är hästen svag i ena varvet jag menar är det värre i ex. höger varv än i vänster-
Min häst har det problemet. fast ja hon lyssnar väl på mig. men hon rusar iväg i galoppen...

Detta vet jag att hon gör eftersom att hon inte orkar. Hon är för svag i ena varvet än det andra. vilket vi övar å över å övar på att bli bättre. Förr kunde jag bara galoppera på volt på en oval mitten volt det var först för någon vecka sedan som det gick att galoppera någorlunda på ena sidvolten men fortfarande i rusande tempo..

men öva öva öva.. å se till att hästen lyssnar på dig innan du fortsätter i nästa temp lyder dom inte då åter gå till grundarbete i lugnare tempo.. och försök sedan igen när det går bättre.. låt inte hästen springa iväg.. det lär dom sig..
 
Sv: Het häst!

Rider du för någon tränare, annars kanske det skulle vara en bra idé att göra det, så att du får hjälp med att jobba på med galoppen.
 
Sv: Het häst!

Det är lite svårt att säga vad det beror på men jag tycker det låter som om din häst tycker att det är jobbigt/svårt att galoppera på bana. Om hästen går iväg i nån typ av släng galopp, rusar iväg, så gissar jag på att du driver hästen för lite. För att få en bra galopp på en häst som tycker det är jobbigt och har svårt för det så får man driva ännu mera i säte då hjälper man hästen att hålla i gång galoppen.
 
Sv: Het häst!

Ja, jag rider för tränare med henne.
Tack för alla tips ska tästa dom på henne :)
 
Sv: Het häst!

Är hon hur lugn och snäll i övriga gångarter? Hon kan ju ha ont ngn stans och därför springer för att försöka komma undan?
Sedan kan de ju bero på att hon inte är musklad, hon orkar inte gå i ett samlat tempo och heller inte böja sig i hörnen... Är hon gammal? Är hon tränad på bana? Det är mkt man måste tänka över..
 
Sv: Het häst!

Halvhalter är nyckeln. Du måste få din häst mer uppmärksam och lyssna på dig. Få henne att stanna upp och vänta på dig.
 
Sv: Het häst!

Nogranna fattningar!
Övergångar av alla de former!
Halvhalter!
Förhållandet mellan framåtdrivande och förhållande hjälper!

Be någon annan rida henne, tex din tränare, så att du får se från marken.
Varierat arbete så att hon orkar med arbetet du begär tex tömkörning, klättring mm.

Upprepa, upprepa, öva,öva, öva!!

Harva dock inte på ridbanan 7 dagar i veckan utan dressyra även på uteritten.

Lyck till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
537
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 536
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp