Het häst.

T

Tilla

Jag har en arab hemma som e pigg vanligt vis,dok ska jag nu planera en foderstart åt han. Kan någon hjälpa mig? alla sejer ju olika hela tiden ang havre o sådant. Nu vill jag veta vad för slags foder som gör en häst "pigg" "het" vill inte att han ska ha mera energi än de han redan har som sagt.. :) snälla kan någon hjälpa... :bump:

Sv: Het häst.

har du analys på höet? utan det blir de svårt att göra en ordentlig foderstat.
vad äter hästen nu?

jag fodrar min pigga lilla galning med kornkross och mustang müsli orginal. korn är bra krafft foder för pigga hästar då det inte påvärkar hästarna på samma sätt som tex havre. men man bör inte enbart fodra med det. müslin är havrefri och till för att man ska kunna fodra pigga hästar utan att de blir stirriga, dessutom tycker min häst att den är JÄÄTTEgod!

betfor är rätt energirikt, så det bör du iaf inte utfodra med i allt för stora mängder.

majs har jag faktiskt inte riktigt fått klart för mig hur det är med,, har hört många gånger att det är energilågt och proteinhögt, men såg i en bok att det är energirikt och att hästar kan bli piggare av de (alltså typ som havre), om man inte ger väldigt dmå doser ofc.

men jag tycker att du borde köra på kornkross, nån havrefri müsli, mineraler mm (+ lite smått och gott för att fixa värdena/kvoterna). kornkrossen är för mig nödväfig för att hålla hullet uppe.

Hej!
Jag har lite svårt att fodra vanlig havre till min arab, tycker han blir pigg på ett icke önskvärt sätt, skvättig och fjantig.
Men... så hittade jag svart havre, Hippo black oats (om man nu får nämna märken :angel: ).
Den funkar helt annorlunda, han anväder energin på ett helt annat sätt med den havren. Trodde inte att det skulle stämma, men det gör det faktiskt.
Sen vet inte jag vad det beror på i havren, bara att den funkar.

Jag känner till en del folk som haft hästar som inte *tålt* havre hur lite dom än gett, då provade dom att ge ÄNNU mera havre och ganska stora mängder..och vipps fick dom en coolare häst. Observera att detta var ette xperiment enbart för att kolla om det kan bli tvärtemot effekt med att ge mer....Sen känner jag till andra människor som blandar i hop hethet med hunger...dom drar ned och drar ned i foderstaten till sin *heta* häst som enligt ägaren har obegränsat med energi...men i själva verket är hästen stressad pga hunger. Så en het häst är inte alltid het och pigg, kan ha andra orsaker också.

Det är så med min häst, ger man typ runt 1 näve havre så blir han stirrig och skithet.
Men kommer man upp i 0,8 kg eller lite mer så försvinner hettset och han blir lugnare, dock med energi men han använder den inte längre på samma sätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 189
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II