Het häst!

M

miamaria2

Hur rider ni era heta hästar för att få dem lugna o avslappnade? Jag har en fullblodskorsning som kan bli väldigt het när man rider ut. Går med spänd rygg och jag får ingen kontakt med munnen. :cry: Är väldigt känslig i munnen så man kan inte ta så mycket i honom. Försöker "rida emot" med sätet utan att klämma med skänklarna och få honom lugnare. (halvhalter, pratar lugnande osv.) Är bättre på bana men jag vill även kunna arbeta honom skogen.

Sv: Het häst!

precis som du säger, mååånga halvhalter. Min lyssnar mycket på säte, så att man lutar sig bakåt och spänner rumpan. Haha, dålig förklaring! :p
Sen brukar jag rida många åttvolter, flytta lite i ridled.Rida lätt något långsammare än han travar. Ställa och böja i långa stora rörelser.
Inte överdrivet många övergångar eftersom det har en tendens att stressa upp min ännu mer.

ja har ett halvblodsto som är fruktansvärt het, ja gillar ju den sortens häst , men just för att få henne lugn så brukar skritta mkt SKRITTA inte takta som hon gärna gör.... skritta längre sträckor emellan trav och galloppp då hon blir så mkt upp i varv av att galoppera då de är de bästa hon vet :) så ja försöker få henne att slappa av genom att försöka få henne att gå i en avslappnad skritt gör hon då det får hon som belöning trav och galopp om vart annat. Men den där skritten är väldigt viktig för henne för att lyckas gå ner i varv.

Min häst går jättebra i skritt på lång tygel, tar i med hela kroppen och är avslappnad. Men så fort jag tar tyglarna så är han igång igen. Låter honom ALDRIG börja trava när jag tar tyglarna. Det är traven det är problem med. Har provat med att låta honom springa av sig, men han blir aldrig trött! I galoppen är han jättego, rund i fin.

Kan du inte borja trava honom med lang tygel? Travar han pa lite for snabbt sa ar det ju bara att rida latt lite saktare, ar han sa kanslig som du sager sa lyssnar han pa det och travar saktare.
Hemligheten med att rida heta hastar ar att sjalv vara avslappnad, sa tank mer pa dej sjalv an pa hasten...da kommer avslappningen komma naturligt for hasten.

Min är också dunderhet och det går inte att hålla i henne. Jag har provat att rida efter en annan häst och har ganska lösa tyglar. Hon hetsar mer om jag försöker hålla i henne. Å självklart är jag cool-lugn :D

Tack för tipset! Ska prova det där med lång tygel. Försöker själv att vara lugn. Men ibland blir man ju irriterad ändå, fast man vet att man inte ska...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka