G

gycklare83

Tja!! Har en mkt pigg häst. Det är svårt att träna honom, för han blir stressad av stillastående och att tänka. Detta har vi lidit av till o från, och jag är medveten om att det beror på att ledarskap inte är fastställt. Vet att jag måste bli ledare varje dag jag kommer, men hur ska jag få honom lugn?? Någon m liknande erfarenheter?? Ge mig tips å kritik. Vilka övningar?? Jag har börjat rida honom "trött" för att sedan träna. Inte godkännt i min värld, men jag har inga ideer. Han blir genomsvettig av en 45 min skrittur av stress. Han är inte sjuk, och han har inte ont. Är undersökt. Har börjat bocka när vi är ute och han stressar upp sig. Äter inte mkt kraftfoder. Hjälp!!!

Sv: Het Häst

om absolut ingenting felas denna häst, så träna på att stå still! Ställ er mitt ute på ridbanan och bara stå där. Låt det ta timmar, men avsluta inte förrän han står still och är avslappnad. Upprepa detta pass tills det fungerar. Börja sedan skritta korta sträckor. Så fort han börjar stressa, stanna och stå still tills han är lugn.
På så vis gör du stillaståendet till en neutral position, ur vilken ni ständigt återvänder till för att hitta er själva och varandra.

Tack! Nästan en tår i ögat. :cry: Varför tänker jag inte själv?? Kan man praktisera på eran rach?? Skulle vara superlärorikt tror jag.

nanni skrev:
alldeles säker att sadel e super bra??

Ja. Har undersökt den saken mkt noga. Han visar med hela sig att det är kul när sadeln kommer, han är inte öm någonstans, nu har jag ridit barbacka och markarbetat i en månad för att kunna utesluta smärtproblem. Har dock beställt en ny, bomfri, sadel, vilket jag tror skulle passa honom. Tack för ditt svar.

Senast ändrad av en moderator:
En sak till

Han blev tränad av sin uppfödare att springa en bit och vända om (grusvägen tog slut) Detta gör att han ofta vänder om eller kraftigt strävar åt ett håll. Jag har lagt volter för att inte bråka så mkt.De gånger jag inte har tillåtit honom att vända (alltså inte lagt en volt) har jag verkligen fått slita i honom. Har ni ngt lika självklart tips här, för att arbeta bort detta. Det är mkt frustrerande, och ibland farligt, då jag inte kan garantera att den väg han väljer är säker. Tjadå så länge.

Sv: En sak till

Var med honom. klia honom, lugna honom. Jag upptäckte inte förrän efteråt att jag lärt min häst kommandot: lugna dig!

Då bara coolar han, i stort sett tvärbromsar... Sen är det andra grejer typ; att du leker avslappningsövningar. Dvs att du genom att flytta hästens bakben ELLER bog får hästen att slappna av. Detta är lättare på mitt sto än på valacken. Men dom slappnar av. Du kan veta att dom slappnar av genom att dom sänker huvudet..

Mitt senaste är att jag rider dom till dom sträcker ut huvudet/halsen, följer med bettet ner - när jag länger... dom får långa halsar för att jag vill det.... det är rejält skoj kan jag säga.

Inte skritta 45 minuter. Det låter förödande trist. Tycker jag. Men å andra sidan, vem är jag och hur kan jag veta det. Jag skulle dock aldrig göra så.

Sv: Het häst

Nu läste jag ditt inlägg en gång till och undrar: har du absolut uteslutit att han är sjuk eller har ont? Det andra jag undrar är, vilken slags miljö befinner ni er i? Vi fick hit en helt sönderstressad ex-travare som bara fick klättra i stora hagen i åtta månader... han kom till att må som en prins... innan stod han i box mer än tolv timmar per dygn samt hade en liten platt hage att gå i. Det mådde han genuint dåligt av och var också mkt stressig att rida. Jag lärde honom (ja, just det lilla jag som inget kan egentligen) men jag visade honom bettet, och att man ska stanna för det, jag helt enkelt gick brevid honom och markerade. Det var en mkt trevlig häst, jag saknar honom forfarande. Ibland ligger lösningarna närmare till hands än vad man tror.
Min andra babe då kunde inte alls stå still när jag fick honom kan jag säga. Och där har jag faktiskt haft hjälp av massa duktigt hästfolk. Min egen grej har dock varit att ta det lugnt. Inte bara lite lugnt UTAN JÄTTELUNGOKOOLT. Bara ta det lugnt. Hästar älskar när man tar det lugnt och till slut tar dom också det lugnt. Senast i dag knackade jag honom lite på rumpan (vilket egentligen är ett helt felaktigt kommando) och sa ta det lugnt... han tvärbromsar.
Så att: jag vet inte hur länge du haft din häst, men om det verkligen är DIN häst. Så lär det bara vara en tidsfråga innan du är kvitt dina problem.

Tack så mkt för ditt svar! Jag vet att han är pigg av naturen. Även hans mamma och bröder är extremt arbetsglada. Det är min häst och jag har haft honom sedan Juni. I början gick allt bra, och precis som du säger berodde det på att han gick ute dygnet runt och blev stimulerad. Vi flyttade till ett annat stall,men här trivdes han verkligen inte. Han fick vara ute 5 timmar/dygn i en liten hage, så vi flyttade. Nu står vi på ett bra stall m stora hagar, och i vår ska han ut på lösdriften :banana: . (Stallvärden vill helst släppa in nya hästar på våren) Vi trivs bra. Han har många timmar ute varje dag. Jag brukar inte bara skritta honom, men tack för synpunkten. Det var sist då han kokade och var på väg att sticka, jag ville hålla in honom av rädsla. Egentligen kanske jag borde ha låtit honom springa? så att han inte skulle ha blivit så frustrerad??
Hur menar du med att ta det lugnt? När han inte står still när jag t ex borstar honom så backar jag tillbaka honom till den plats han stod. Jag blir aldrig arg när det gäller hans oro, utan försöker få honom att vara lugn genom att tala lugnt och som sagt, ställa tillbaka honom där han "ska" stå. Fick ett tips att jag skulle backa honom när jag är ute och rider varje gång han börjar stressa, men han blev bara ännu mera stressad av detta, och varje gång jag bad honom gå så flög han iväg. Jag är väldigt angelägen om att få en fin relation där han kan känna sig trygg (och jag med) utan att "ge dem en känga". Det är ett annat råd jag fått men INTE testat. Jag blir glad att du säger att det är en tidsfråga, men beskriv ordet lugn är du snäll. Tack säger Jennie!!

Vad är det för ras? Vad har han för bakgrund? Hur gammal är han?
Så kanske jag kan svara på din fråga. MEN jag är en sån MEGA amatör vad som hjälpt mig med mina stirriga hästar som inte längre är stirriga är just tid. Dom känner mig, åtminstone sedan fyra år snart.
Om du säger du haft honom sedan juni... så... ja... men säg. vad är det för ras.

Nu såg jag att du faktiskt ställde ngn slags fråga i det ifall du borde hålla in honom... ja jag tycker det. Du bestämmer gångarten. Det är skitviktigt. Å andra sidan kan du göra som så att du ger kommandot att din häst får springa järnet när du bestämmer det. Mina hästar får aldrig springa järnet med mig. Det klarar dom utmärkt. Faktiskt. Jo, det får dom fast jävligt korta sträckor när jag bestämmer det. Eftersom jag är livrädd för fart. Däremot får dom springa hur jädrans mkt dom vill i sin giganiska hage med tillhörande skog. Jag skrittar alltid dem omväxlande med galoppen så att säga och jag blir varje gång lika förvånad att de lyssnar på mig. Men det jag tänkte... var ju det att om du vill skola om en häst så kräver det att du markerar genom att ställa av den en stund. Att han får gå och skrota. Lovar att det råder bot på de flesta problem som inte är av allvarligare art.

Sv: En sak till

man vinner alltid på att vara konsekvent, i vilken situation det än gäller. För att uppnå samarbete måste man först gå en viss väg.

1. Du visar dig vara en bra ledarfigur. Du har allt tålamod i världen, är rättvis och schysst. Och alltid konsekvent i dina handlingar. Säger du nej ena dagen så är det nej alla andra dagar också. Lev efter principen att du bestämmer vad ni ska göra, hästen bestämmer när. Men ni gör inget annat förrän det du bett om är utfört.

2. Hästen börjar lyssna på detta och acceptera ordningen.

3. Ju mer hästen är med dig i tanken, desto mer samarbete kan ni ha. Hästarna greppar snart att ju mer de ger, desto mer får de. Och detsamma gäller dig. Tids nog har ni en väl fungerande god cirkel, byggd på ömsesidig respekt och samarbete, men där du fortfarande har ensam bestämanderätt.
Ni har en öppen kommunikation, som till stor del består av närmast telepatiska eller i alla fall micro-signaler till varandra. Ni kan då komma överens om till exempel vilken ridväg ni ska ta, vilken gångart ni ska färdas i osv. Men kommunikationen fungerar på det plan, att hästen skickar frågor till dig, och du besvarar dem med ja eller nej. Om du skickar fråga till hästen, så kommer hästen att svara ja. Svarar den nej i en sådan relation, så beror det oftast på att den för dagen helt enkelt inte kan, eller i alla fall tycker att det är svårt. Eller inte förstått uppgiften. ;)

Så, i nuläget måste du börja där ni är nu, och inte ta diskussionen med honom. Svänger du höger så ska ni åt höger. Om han då svänger vänster, så fullfölj aldrig volten åt vänster, utan sväng enbart tillbaka åt höger. Den sträcka som hästen förflyttar sig utan ditt godkännande, den sträckan ska den också flyttas tillbaka på samma sätt som om man spelade ett videoband baklänges.

Hästen: full fart framåt!
Korrigering: Backa tills ni når ursprungsplatsen.

Hästen: Volt tillbaka åt höger!
Korrigering: Volt tillbaka åt vänster.

Detta medför att hästen finner att det inte är lönt att springa ifrån dig, den kommer ingenstans då.

Ett harmoniskt ekipage, det som man alltid eftersträvar oavsett utbildningsnivå, består av fyra fokuspunkter som är kopplade till varandra.
Människan tänker på en punkt strax under naveln, den sk. chi-punkten. (chi=all energi som flödar genom och omkring oss). Men förenklat kan man säga att man koncentrerar sig på buken.

Människans hjärna sänder en koppling till sin chi-punkt och en till hästens hjärna. Hästens hjärna sänder en koppling till sin chi-punkt och en till människans hjärna. Och chi-punkterna kopplas till varandra.
Vad händer då?
Jo, Du är med hästen i din tanke, och hästen är med dig, så ni har denna telepatiska kontakt. Samtidigt är din kropp välbalanserad i och med kontakten med chi-punkten, detsamma gäller hästen, och därigenom kan din kropp hjälpa hästens kropp att balansera upp sig.
Ryttaren rider med sätet och hästen samlar sig bakifrån och framåt.

shit vad jag svävade ut idag...

Vad äter hästen?
Har träffat på flera som haft liknande beteende som din och det första jag rekommenderade var foderöversyn. En kallblodstravare formligen klättrade på väggarna och stod aldrig still. Bort med kraftfoder helt, vitaminer och mineraler fick hon sen med lite lite uppblött betfor. Hästen ställdes av i ca 1 månad helt och sen började vi med markjobbet först. Sen ridning. Aldrig be om nåt som inte först gjorts från marken. Så fort hästen började rusa iväg stoppades den upp(one-rein-stop + invänta en tydlig suck) och vi började från början igen. Allt skedde lugnt och tryggt. Snart nog kunde tjejen rida ut i skritt och hästen höll skritten. Sen trav...tabbades sig hästen och började rusa igen gick vi tillbaka till skritt och på den vägen blev hästen en trevlig ridhäst till slut om än av det piggare slaget. Inget färdigfoder fick hon sen utan endast korn, vitaminer, mineraler och massor av grovfoder.

Hej,
Så har vi också gjort. Man kan ju inte ändra ett grundtemperament, men en lydig pigg häst är ju okej om den är lite het. Det var långa tider då det var skitläskigt att ens sitta upp för mig som då inte är så hemskt skicklig och erfaren ryttare. One-rein-stops var verkligen en räddning. Nu minns jag inte sist jag behövde använda det. Bra det där att liksom ställa av och börja om. Det kan man dessutom göra när saker går åt pipsvängen. Låta hästen få vila, smälta och så tar man nya tag på sina villkor igen. Vissa hästar kan nog må bra av att få ta lång tid på sig.

Han äter... förresten hö, mineraler, b-vitamin i perioder.
Övrigt är som ja nästan som godis, strålusern ibland och lite morötter och äpplen, men inga större mängder. Nu rider jag heller inte hårt alls. Så han behöver inte mer.

Tack för så bra svar alla!!!! Min häst är en kallblodstravare. Jag har tagit bort kraftfodret för ca en månad sedan. Det går bra att rida på banan nu. Försökte rida ut bara för att skritta av efter ett ridpass, men hans oro börjar direkt. Har börjat tömköra honom, vilket går utmärkt. Ska börja med promenader. Vad är det för stop ni skriver om?? Vet inget om det, men vill gärna lära mig. Tack, tack, myrstack.

Liknande trådar

Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 397
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 201
Senast: Modig_Korn
·
Kropp & Själ Jag funderar på hur "sjuk" man behöver vara för att det ska kännas ok att be om hjälp av psykolog? Jag har aldrig haft kontakt med...
2
Svar
27
· Visningar
3 092
Senast: Kanintant
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama