Het häst!

frittan

Trådstartare
Har problem att hitta en bra foderstat till min häst.

Han föll ur under hösten och tappade allt hull och muskler.
Detta pga dåliga proteinvärden i höet.

Fodrade honom då med extra lucernstrå och groov 125.
han la på sig hull men blev i stället helt KNÄPP att rida,
så det har gått så långt att jag knappt kan rida alls, vilket i sin
tur medför att han heller inte sätter musklerna igen.
(går inte longera heller, han är lite knäpp då).
Han är så laddad så han inte vet var han ska ta vägen,
och tydligen är det havre i grooven, kan vara den som gör
honom så överladdad.

Vill nu ha tips på kraftfoder med energi runt 10 och smältbart råprotein runt 100g (tips från Ellyne som hjälpt mig otroligt mkt, tack!)

Och som heller då inte innehåller havre, foder som funkar på heta hästar. Han är väldigt laddad av naturen så det behöver va något som inte gör honom mer pigg.

Gärna ett foder som inte behöver blötläggas, men finns det inte så finns det ju inte.

Är öppet för allt! Kom med förslag, blir så ledsen när det är så här!

Ps: Han har en väldigt känslig mage, så det bästa är om man inte behöver ge några stora mängder kraftfoder, han funkar bäst på lite kraft o mkt hö.

TACKSAM för svar!
 
Sv: Het häst!

Ingen som har tips? :(

Vi har ett arabsto född "utan broms" och som lätt tappar hullet. Därtill är hon enormt kräsen och det är minsann inte vad som helst som passar damen. En droppe shy feeder ö kraftfodret och hon rör det inte och detsamma gäller lucern. Nu vet jag inte hur det är ställt med dom värden du nämnde men för vår lilla pålla har Granngårdens kornbaserde mussli gjort underverk. Het är hon förvisso förtfarande men hon har inte tappat hullet sedan vi började med detta foder. :bow:
 
Sv: Het häst!

Vilka märken har du tillgång till? Mustang har tex havrefri müsli, tror kanske Breed skulle vara något? Ligger på 9,5 i MJ och 95 i smrp.
 
Sv: Het häst!

Vilka märken har du tillgång till? Mustang har tex havrefri müsli, tror kanske Breed skulle vara något? Ligger på 9,5 i MJ och 95 i smrp.

Har me kollat mustang, tyvärr verkar det inte säljas i närheten, typiskt! Har du själv fodrat med mustang?
 
Sv: Het häst!

Ja mina får Mustang Active, hästarna älskar det och jag tycker priset är bra, man får höga värden för lite pengar.

Tillägg: De som är återförsäljare av Svenska Foder brukar kunna ta hem om de inte redan har.
 
Sv: Het häst!

Ja mina får Mustang Active, hästarna älskar det och jag tycker priset är bra, man får höga värden för lite pengar.

Tillägg: De som är återförsäljare av Svenska Foder brukar kunna ta hem om de inte redan har.

Jasså brukar de? Får fråga då. Statoil där jag bor säljer ju Svenska foders produkter, men bara från Hippo och Dangroent (stavning) och fibergi. Kanske kan höra med dom då i alla fall!

Hoppas den havrefria mustangen kan lugna ner min häst isåfall...
 
Sv: Het häst!

Hippo har ju en havrefri müsli nu, en vän ger det till sin häst. Vet inget om näringsinehållet dock.
 
Sv: Het häst!

Har kollat upp olika märken som har havrefritt, Mustangs Breed var det jag tyckte låg närmast de värdena TS ville ha. HippoBas Harmoni Müsli ( antar att det är den du menar) ligger på 12.0 i MJ och 80 i smrp.
 
Sv: Het häst!

Jag har gett fri tillgång till hösilge åt min "hetspropp". Plus lusern hackad strå.
En hungrig häst är mer stressad. Hon har lugnat sig BETYDLIGT. Hon får sin stimulans i hagen av att käka på sitt hö. Har verkligen fungerat för min häst. Lycka till!
 
Sv: Het häst!

Kunde lika gärna varit min ponny du beskriver. Han var helt omedvetet galen i fyra månader efter jag fick honom. Vad jag än försökte stoppa i honom så kom det till en viss mängd innan han fick mycket olustiga symtom och beteénden och han har kostat mig tusentals kronor i foderkostnader och jag har säckvis av mat ståendes han inte kan äta. Tack vare sitt beteénde så fick han även magkattar.

Till slut så fick jag be vänner om lite av deras mat för att prova för det blev för dyrt att handla 25 kg provsäckar.

För det första så kräver hästen så mycket mer mat än man kan tänka sig både på Mj och smrp samtidigt som han inte kunde äta vad han behövde, vilket uppenbarligen din med gör annars skulle den inte gå ner i vikt.

Efter mycket om och men så äter han nu Krafft protein och är lugn som en filbunke och kan tom få en låg dos av lucern som utfyllnad i krubban och ändå är han lugn, det blev han helt galen på för tre månader sedan.

Så jag tycker du ska byta ut krafft 125 mot krafft protein eller krafft + grön och bara ge fritt grovfoder och nån av de sorterna till att börja med. Basen är byggt på kli från vete och havre och ger helt andra reaktioner än helhavren.
 
Sv: Het häst!

Lucern+lite olja kanske? om den äter tillräckligt. Funkar jättebra på vår hetsporre, när vi tog bort kornet hon åt förut och ersatten med lucern blev hon myyycket lugnare.
 
Senast ändrad:
Sv: Het häst!

när min heta häst var mager som jag vet inte vad åt han müsli från dodson & horell, kan den ha hetat build-up eller något liknande kanske? Det var ganska dyrt, men detta foder gjorde underverk och gjorde honom inte onödigt hetsig på något sätt. Visserligen åt han vid tillfället en massa annat kraftfoder som kunde spelat in i ev hetsighet (då han åt även havre, fibergi, betfor, korn). Jag har för mig att den ska vara havrefri, men minns inga siffror på vad den innehöll, men den är utformad för hästar som behöver gå upp i vikt och bygga muskler. Och sen lucern är jättebra också.
 
Sv: Het häst!

Kunde lika gärna varit min ponny du beskriver. Han var helt omedvetet galen i fyra månader efter jag fick honom. Vad jag än försökte stoppa i honom så kom det till en viss mängd innan han fick mycket olustiga symtom och beteénden och han har kostat mig tusentals kronor i foderkostnader och jag har säckvis av mat ståendes han inte kan äta. Tack vare sitt beteénde så fick han även magkattar.

Till slut så fick jag be vänner om lite av deras mat för att prova för det blev för dyrt att handla 25 kg provsäckar.

För det första så kräver hästen så mycket mer mat än man kan tänka sig både på Mj och smrp samtidigt som han inte kunde äta vad han behövde, vilket uppenbarligen din med gör annars skulle den inte gå ner i vikt.

Efter mycket om och men så äter han nu Krafft protein och är lugn som en filbunke och kan tom få en låg dos av lucern som utfyllnad i krubban och ändå är han lugn, det blev han helt galen på för tre månader sedan.

Så jag tycker du ska byta ut krafft 125 mot krafft protein eller krafft + grön och bara ge fritt grovfoder och nån av de sorterna till att börja med. Basen är byggt på kli från vete och havre och ger helt andra reaktioner än helhavren.


Jag har nu köpt krafftt protein som jag ska vänja in lite försiktigt. Hur mkt ger du till din?

Men om man ger fritt med grovfoder, är jag rädd att han äter tills han får kolik, han är väldigt glupsk min häst! :D
 
Sv: Het häst!

Jag har vsårt att tänka mig att han skulle få kolik av fri tillgång på grovfoder :confused: Det är väl om de kastar i sig mat på kort tid som det blir ökad risk för kolik? Vid fri tillgång kan han ju tugga lite när han vill och håller magen igång.
Men du känner ju din häst bäst :)
 
Sv: Het häst!

Det ska mycket till innan de får kolik av grovfoder. Då är det ofta nåt fel på det och han borde reagerat innan. Öka upp med nåt kg grovfoder varannan dag om du är orolig.

Jag ger min ca 0.5kg krafft protein.

Om hästens skit börjar lukta eller redan luktar surt så får den en oblans av nya maten och då kan de bli lite mer stissiga också å då kan det va bra att ge magtarmbalans en stund så magen får läka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp