hestmattematik?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag har en travare, inkörd och trevlig.
Jag har en rockard, utan svängel, med skaklar såklart.
Jag har en travsele med svanskappa och förbygel.

Tanken är då följande:
Travaren ska få muskler
Rockarden ska få en svängel
Travselen ska funka att dra i.

Hur gör jag detta? :D
Svängeln kan jag fixa ganska lätt, känner en grabb som kan fixa det. Frågan är då, hur lång ska svängeln vara? vad gör det för skilnad om den är rak eller böjd?
Kan jag använda hästens travsele, om jag köper en brösta och draglinor?

Jag är HELT grön på "riktig" körning, har i princip bara kört i sulki innan.

Sv: hestmattematik?

Bäst är om du kan fixa en svängel som sitter i en fast "docka" så att den bara kan röra sig åt sidorna, ej uppåt och nedåt. Det går ju med en som man bara fäster i en krok eller dyl. också, men oftast är den andra sorten bättre då den inte slår uppåt nedåt, eller hänger ned när inte hästen är i dragläge. Ca 70-80 cm lång blir nog bra till din.
Jag är inte så insatt i travselar men antar att du i alla fall måste ha en bredbrösta om du ska dra i draglinor. Tycker att svängeln och draglinornas verkan borde gå lite förlorad om man surrar fast skaklarna så hårt som man gör på en travsele, på det viset funkar det nog bättre med en vanlig bröstsele. Men jag tror det är flera här inne som ändå har lyckats få till det med travsele och draglinor, så det kan nog gå. Någon annan kanske kan förklara? :crazy:

Men kan man inte bara lägga skaklarna i.. öh.. dedära öglorna, vad de nu heter? Skakelhållarna? och sen låta vagnen "sitta fast" i draglinorna? Eller tänker jag galet då? För då blir ju inte skaklarna så fixerade.

Jo, så funkar det ju på en vanlig bröstsele, men jag kan inte svara på om det går på en travsele. Du bör även ha en baksele för att hjälpa till vid inbromsningar.

Ja, en baksele ska också införskaffas!
Vad skiljer en travsele (bara själva däckelen och skakelhållarna alltså) från en vanlig sele?

Var kan man hitta bröstor, draglinor och bakselar billigt? Är sdet kanske rentav billigare att köpa en komplett "billighetssele", om det nu finns..?

En travseledäckel har mycket mindre anläggningsyta än en giggdäckel, så trycket kommer inte att utjämnas lika mycket. En förutsättning för att man ska kunna ha skaklarna "liggandes löst" i skakelhållarna är att det är vikt i dem, vilket det ju i princip inte brukar vara på de vagnar man använder ihop med en travsele. (Det är därför man får surra fast dem).
Dessutom bör man ha en tryckutjämnande däckel, alltså en med större anläggningsyta om man ska ha en vagn med vikt i skakeln. Så det rimmar lite illa, om du förstår hur jag menar.
Kanske bättre för dig att skaffa en sele som är gjord för den sortens körning som du vill köra?;) Finns ju billiga kompletta selar, vilket nog inte behöver blir så mycket dyrare än att "pussla" själv.

Vagnen jag ska köra med är en rockard, inte en sulki.

Har kikat runt på lite selar men alla de billigare verkar vara konstigt utformade. Mindre anläggningsyta än hand travdäckel och med skakelhållarna (heter det så?) fast i bröstan och i selen..

Det känns inte värt för mig att lägga flera tusen kronor på en sele när jag bara kör rockard ett par gånger om året. Har letat lite begagnat men utbudet där var inte heller så stort.

Om du inte kör merän ett par gånger om året, varför köra alls?

jag trodde du skulle ut o träna hästen i vagn flera gånger i veckan?

är så fallet, hjälper jag dig gärna. har själv börjat tävlingskarriären med en travsele och ombyggd rockard. Det går!

/jenny

Ett par gånger om året var väl en underdrift. Vi brukar köra honom framför sulky en dag i veckan mest för hans huvud (travare till rasen), och hade tänkt börja använda rockarden som "tungsläp" för att han ska få dra tungt också (på vägar då, inte nere på slingorna), och sätta lite fina muskler. Detta kommer ju dock kanske inte vara varje vecka, mer ett par gånger i månaden, mindre på sommaren och mindre på vintern. Och då blir det inte så många gånger på ett år.

Hur gjorde du för att kunna använda din travsele då?

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Vi har ett russ som går på travet och tanken är nu att han äntligen ska få en ordentlig sele att dra rockarden med här hemma. Vår tanke...
Svar
9
· Visningar
2 900
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka