Hestekraft

gaski

Trådstartare
Har funderat på att börja ge mina hästar hestekraft, har beställt hem ett smak prov så jag ser om de äter de innan jag beställer hem.

Hur mycket hestekraft ger ni era hästar? vet att de är svårt att säga från häst till häst, och att de beror mycket på grovfodret. Men på ett ungefär hur mycket ger ni de?

Ger ni era något annat kraftfoder också? tex havre betfor? eller är det bara hetekraft? eller kanske något annat?

Mina går just nu på 1 kg havre och 1 kg betfor mineraler och b vitamin den andra äter 0,5kg havre och 0,5 kg betfor.

Sv: Hestekraft

Under vår-vintern började jag ge Thytur hestekraft. Jag räknade ut foderstaten och kom fram till att det var tillrcäkligt med 0,5kg hestekraft tillsammans med 0,5 kg lucernhack. Thytur var då något i underhull och behövde äta mycket för att hålla okej hull. Han reds inte utan tränades enbart från marken.

mitt råd till dig är att räkna ut en foderstat på nätet där du skriver in värderna från hestekraft och övrigt foder du ger din/dina hästar. Då får du ett bra hum om vad de behöver. Sen är allt individuellt och foderstaten kan ju behöva korrigeras lite, det märker du ju på hästen. Jag fick t ex komplettera med rapsolja under en period.

Hestekraft verkar iaf vara gott, så dina hästar äter det säkert!

//Julia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 109
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu ska jag kolla igenom formulären från Vintersol... Innnan det är dags att spärra in Minnie o dra till kurator och träning... Det...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka