Hestekraft till dräktig märr

Sonic76

Trådstartare
Hur mkt kan man ge? Det fins ju inga foderrek på säcken? JAG använder bara det, havre och betfor just nu, jag anser att det är tillräckligt med det mesta i hestekraft memn jag ska ge lite xtra vitaminer o mineraler i slutet av dräktighet hon ska ju inte ha förrän i juni. Hon är rund om magen men har inte såå mkt hull om man säger så jag har öakt kraftfodret på henne nu.

Sv: Hestekraft till dräktig märr

Vad har du för värden på höet?

Jag har följande värden på mitt hö
Torrsubstans 82
Smältbart råprotein 46
Energi 7,3MJ/kg foder
Kalcium2.1, fosfor 1,8 magnesium 1,1
Kalium 11,8
Kanske inte helt ok men det duger om man jämför med andra år så....

Kvoten på ditt hö blir 6,3 (46/7,3) vilket är helt OK för din märr ända fram till dräktighetsmånad 8 om hon inte är väldigt svårfödd. Under dräktighetsmånad 8 och 9 behöver hon ha ca 15 % mer Mj. D-månad 10 ökar Mj-behovet til 25% extra och för att slutligen månad 11 vara på 30% mer. Dessa extra Mj ska gångras med 12 för att få fram proteinbehovet.

Om jag var du så skulle jag ge henne så mycket hon bara kan äta av ditt hö. Om hon inte får i sig tillräckligt för att möta sina behov ska du givetvis komplettera med kraftfoder. Räkna lite på foderstaten så att du har lite hum om hur mycket Mj etc din pålle äter på en dag. Då blir det betydligt lättare att öka procentuellt.
//marti

PS En sak till, det är faktiskt bättre att stoet är lite i överhull än att hon är mager när hon fölar för digivningen tar rätt hårt på många ston.

Ja det är något dåligt hull på henne nu men hon har ju tid på sig att äta
Hon är ju normalt en realtivt lättfödd häst men nu så behöver hon nog mkt mat.
Hon står ju några mil ifrån mig hos pappa men i samband med att han blev dålig nu så kolade jag henne och ökade fodergivan med några fler kilo hö och lite mer havre.
JAg vill gärna ha lite hull just för digivningen med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 631
Senast: totinonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama