Sv: Herregud!

Jag kan tycka att barn har så mycket prylar idag, datorer, ipod, mobiler mm. Ofta med värde som statussymbol. Även hästen har hamnat där. För många är ponnyn en sak och när den inte fungerar klockrent så är det fel på ponnyn istället för ägaren/ryttaren. Jag har sett flera prov på det och blir lika bestört varje gång.

Kan bara hålla med... :(
Har tyvärr sett alldeles för många (ponny)föräldrar med samma inställning, så det är nog inte bara barnen som ser hästen/ponnyn som problemet isf ryttaren....

Kan ta ett exempel. Provred ett fullblodssto som var helt underbar. Hon hade inte så vackra hovar men vi valde att ta hem henne ändå. Vet. besiktningen ville vi göra själva på klinik så den gjorde vi när hon kommit hem. (hade henne bara på prov i två veckor då). Ägaren var mycket väl medveten om att hon skulle besiktas på klinik och hon ahde lovat att stå för besiktningen.
När vi sen besiktar henne visar det sig att hon har 1 grad hälta hö fram och bak. + att hovarna är i så dåligt skick att vet inte vågar säga om dom kommer hålla. (De här hovarna hade det aldrig vart några problem med, aldrig halt eller nått).
Vi bestämmde oss i alla fall att lämna tillbaka henne, något som vart hemskt eftersom jag blivit väldigt fäst vid hästen. När vi kom fram och skulle lämna henne tänkte de bara betala för halva besiktningen! Tydligen hade de pratat med någon "ridtjej" som köpte och sålde hästar och hon hade sagt att åker man till en klinik med hästen så ska man dela på kostnaden eftersom det blir minst det dubbla jämfört om man tar hem en vet. Han sa att man knappast kunde låna ut en häst i två veckor och sen behöva betala för det!
Tur säger jag att pappa var med och kunde ta den disskusionen och att vi hade kontrakt på att ägaren skulle stå för besiktningen.

Nu vet jag inte om det här blev väldigt luddigt skrivet men ja tror ni förstår vad jag menar i alla fall :)

jag har inte läst alla svar oxå. men jag köpte en ponny för 2 år sen och jag var inte så dukgtig då men ville ha an hopp ponny så jag och mamma åkte sverige runt. så hittade vi iaf en i linköping och den ville jag ha och mamma tyckte om han. så vi bestämde os för att köpa han (han stog på ett försäljningsstall där tjejen imp. hästar från irland) så han skulle besiktas oxå och han gick igenom fast veterinären värkade konstig och böjde jätte fort oxå inte alls vad de brukar göra. men när jag fick hem han och började rida på han så var e inte samma häst, han hade INGEN bjudning på hindrerna (bjöd super när jag provred) och han var jätte konstig så vi matade han mer men han var lika dan. de visade sej att säljaren hade jätt han bedövning på provridning och besitning så han var halt i bak knäna och hade jätte ont. de va inget man såg under ridning eller så bara när gjorde böjprov. så vi försökte få bort den där hältan ju och åkte till veterinär hela tiden. för den var troligen med född. men den försvan och vi var ute på tävlingar men sen kom den tillbaka hela tiden, så efter 1 år så hade han hältan igen och då svarade han inte på nån av de 3 behandlingarna. så vi valde att ta bort han, för han egen skull. han blev bara 8år.

men nu har vi förstått att man måste kolla ALLT, kan ju inte lita på nåt vad säljaren säjer. usch förstår inte hur man kan göra så, de förstörde ett helt liv för min ponny, och för mej oxå. jag ville ju ha en tävlings ponny men kunde knapt tävla nåt och fick inte rida mycket de året eftersom han jämt stog i sjukhage. och vi förlorade SJUKT mkt pengar på alla de veterinär besöken.
och vi köpte han för 70 000:- och hade han försäkrad för 45, så vi förlorade massor där med, och en älsvärd vän. hur kan man göra så här ?!?!

en sak som jag är förvånad över är att många hästar som säljs inte har pass eller är vaccinerade :confused:

Ja det är nog fler än man tror men jag undrar hur många uthyrare av boxplatser det är som vet om att det numera (ny lag) är stallägarens ansvar att alla hästar i stallet har pass?

Jag har pratat med en del och de hade ingen aning och blev lite förskräckta över det.

Ja, när man lever i hästvärlden blir man förvånad gång på gång över hur en del ser på djur. Jag har hört om en "vetrinär" (en som låtsades vara det) som fick pengar för att skriva att hästen var frisk när den egentligen var dödsdömd. Ibland undrar man ju om man kan lita på någon. Men som det sagts förut i denna tråden så blir det väl så när pengar är med i spelet. Tycker det är mycket tråkigt och hoppas man inte råkar ut för sånt. Nästa gång jag köper häst, kommer jag låta min egen vetrinär besiktiga innan jag tar hem den. /Marre

Måste bara berätta om en annons på Hästnet som jag skrattade gott åt!!
Först en annons : VARNING FÖR XXXXXXXX från XXXXXXXX!!
Hon säljer en billig ponny som jag lämnade handpenning på. Sen fick jag ett sms att hon ångrar sig, men hon betalar inte tillbaka handpenningen! Har kollat upp henne hos krononfogden där hon har stora skulder så hon lär inte betala tillbaks till någon heller!! VARNING!!

Med namn och adress på person, dessutom kort där ett barn rider på ponnyn.

Sen typ 3 dagar efter:

FÖRLÅT XXXXXXXXXX från XXXXXXXXX Jag hade glömt att kolla ett annat konto där pengarna var insatta !

Snacka om pinsamt för båda parter!!!! :rofl::rofl:

Den lagen har väl inte börjat gälla än. Det var väl en bit in i 2009 som det gällde?! Är det någon som vet exakt hur det är?

Precis som det finns ont & gott i det vanliga, finns de även inom hästvärlden. Vissa har tyvärr de där onda som ett yrke. Exempelvis: Lureri.

Ja fy attan, man känner att man inte kan lita på någon! Är en häst man är intresserad av billig tror man att det måste vara något som är fel (självklart), är det "normalpris" på hästen måste där finnas något dolt, och, till och med, även hästar som det är överpris på tror man (och i hur många % är det befogat?) att det är en skadad häst säljarna totalljuger om

Vet 2 hästar för tillfället, den ena såldes IGÅR som frisk o fräsch o hel till bra pris.. OM hon nu varit hel o frisk o fräsch, men tyvärr är det en häst som har haft skumma hältor o ryggproblem under låång tid.

Den andra hästen har varit ute mååånga gånger på annons, med olika pris varje gång, och som både vallack, hingst, och klapphingst, och tro det eller ej, senaste annonsen ute är han hingst. Har även sett en fruktansvärd senskada på denna men det nämns inte i annonsen och gör det garanterat inte om någon frågar heller. Det är F*n för jä*ligt!

Senast ändrad:

Och det är inte precis några gamla hästhandlare som säljer hästarna, utan unga tjejer som lätt står o säger: "det är med sorg jag säljer min ÄLSKADE häst" precis en sådan man tror på, och känner att man har något gemensamt med.

Senast ändrad:

KL

Jag har haft ganska bra koll på annonserna i några månader nu. Har även annonserat själv. I min annons skrev jag på två ställen att jag vill ha en lugn, trygg och stabil häst. Kommer inte exakt ihåg vad jag skrev men det framgick helt klart att jag ville ha en "lätt och lugn" häst.

Fick svar från en som sa sig ha en passande häst. Den var lugn och snäll och fin o underbar osv osv...Hon skrev dock lite i förbifarten att den kunde bli lite envis vid ridning..

Det visade sig att både hon och hennes sambo tyckte det var en svårriden häst. Och dom båda rider på ganska hög nivå!!:eek: Hon uttryckte sig dessutom lite nedlåtande som om att det var jag som hade svarat på en annons där hästen var långt över min kapacitet som ryttare:mad::mad:

Detta hände för en månad sen. Nu finns hästen ute på annons...som lugn, snäll, fin underbar osv osv... 5000:- billigare!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka