Sv: Herregud!

KL*
Är det inte naivt att dela in hästmänniskor i två grupper som många fösöker göra. Säljare= de onda som alltid försöker luras och Köpare= de goda som blir lurade.

fast det var ju inte alls så jag skrev- du kanske inte menade svaret till mitt inlägg?

Jag försöker bara lägga fram det att man som köpare även har en stor undersökningsplikt - man kan inte komma och gnälla efteråt om man inte uppfyllt den plikten...
och om man minimerar riskerna så har man ju bättre chans att lyckas - även om det givetvis inte är 100% igt ändå.

Man behöver inte misstro all, men kan bara kolla upp saker o ting ordentligt.

den köpare som har "rent samvete" kan ju aldrig ha någonting emot att man ifrågasätter/kontrollerar utan det brukar vara de som har "orent mjöl i påsarna" som gapar och känner sig kränkta...

Min uppfattning är att man hellre ska kolla en gång för mkt, än en gång för lite.

Jo, jag blir också sjukt irriterad på sånt. har lärt mig nu att man kan inte lita på folk, och att man alltid ska kolla upp saker innan ett hästköp.
Jag köpte min häst i Januari -08 och då förra ägaren sa att han hade tävlat 1.40 m i hoppning med ryttare på flyinge där han stod tidigare. Jag, dum som jag var, litade på det hon sa, och köpte ju såklart hästen. Efteråt har jag inte hittat någonting om min häst, inga resultat alls. Så eftersom mycket trasslande har jag nu äntligen fått tag i Flyinge och pratat med dom. Och tydligen så har min häst bara gått några 1.10 m Innan han kom till flyinge, alltså ca 7 år sedan.

Mycket irriterande.

Och när man är ärlig som säljare och säger hur man själv tycker hästen är, och hur den har fungerat här, så ska man ifrågasättas, det ska prutas och gud vet vad. Sedan är det ju inte helt säkert att den fungerar likadant med nästa ryttare.
Och i några trådar beskrivs säljare som gnidna och giriga som vill ha ut så mycket som möjligt för sin älskade vän. Ja, man kanske har lagt ner en herrans massa jobb och träning och tycker att man har en bra häst att sälja.
I övrigt håller jag med, rent lurendrejeri, att underlåta att tala om behandlingar, att ljuga om ålder, utbildning är mycket tråkigt beteende.

Det är precis lika jobbigt att sälja som att köpa, tycker jag.

fast det var ju inte alls så jag skrev- du kanske inte menade svaret till mitt inlägg?

Jag försöker bara lägga fram det att man som köpare även har en stor undersökningsplikt - man kan inte komma och gnälla efteråt om man inte uppfyllt den plikten...
och om man minimerar riskerna så har man ju bättre chans att lyckas - även om det givetvis inte är 100% igt ändå.

Man behöver inte misstro all, men kan bara kolla upp saker o ting ordentligt.

den köpare som har "rent samvete" kan ju aldrig ha någonting emot att man ifrågasätter/kontrollerar utan det brukar vara de som har "orent mjöl i påsarna" som gapar och känner sig kränkta...

Min uppfattning är att man hellre ska kolla en gång för mkt, än en gång för lite.

Miitt svar var knapplån och inte riktat till dig.:grin:
Dig håller jag bara med:D, vi tycker väldigt lika.

Det är absolut inte köparens ansvar att se till att hästen ska vara frisk osv.

Men jag tycker nästan att det är köparens ansvar eftersom det är dom som står för veterinär undersökningen/ röntgen. Om man som säljare inte har kollat upp sin häst så säljer man ju den i befintligt skick.

Sen att man inte ska ljuga i sin annons osv. det är en annan sak!

Med ett bensinpris på snart 15 kr litern kan det bli väldans dyrt att åka runt och leta häst, jag skulle nog kräva tebax soppapengarna om jag hade åkt en väldans massa mil för att titta på häst och upptäckt ett ök i stället. man vill ju veta om det är värt att åka överhuvudtaget.

T.ex när Heddas ägare skulle köpa Hedda så FEJKADE SÄLJARNA VETRINÄREN. De hade valt en person som LÅTSADES vara vetrinär.

Och precis därför ska man som köpare välja sin egen veterinär och göra en egen vet.undersökning. ;)

Eller så ser köparen till att fullgöra SIN undersökningsplikt och boka veterinären.

Och till Presto; Jag tycker att man inte köper häst om man är så okunnig att man inte ens känner till att de skall ha pass.

Självklart är det tråkigt att bli lurad och oärliga männsikor finner vi överallt. Dock har jag i många fall upptäckt (sålt en del hästar) att vi ryttare har väldigt olika syn på våra kunskaper och våra svagheter. En häst som är het för en ryttare kan vara lat för en annan.
Det är upp till säljaren att beskriva hästen så väl den kan för en ev köpare men det är också upp till köparen att vara ärlig mot sig själv och inse sina begränsningar.
Jag har haft en del svårare hästar på försäljning där jag mkt väl beskrivit i annonsen att detta är en häst som passar en viss typ av ryttare osv eller detta är ej ngn nybörjarhäst. Ändå kan det ringa folk och fråga om det är en bra förstahäst, kan den gå på ridskola osv?
Jag köpte min häst relativt billigt pga förra ägaren ej mäktade med honom, tyckte han var för svår och trodde nog aldrig att han skulle kunna tävla. Hästen är betydligt mer än promenad/träningshäst nu.
Som många andra skrivit är det upp till köparen att ta reda på så mkt som möjligt om hästen och verkligen rannsaka sig själv.
Sen vad det gäller skador osv får man bara försöka ta reda på så mkt som möjligt prata med försäkringsbolaget, klinikerna osv man kan aldrig vara helt säker men man får ta reda på så mkt som möjligt.

Jag skulle sälja en ponny som jag lovordade för sin höga ridbarhet och att hon alltid gjorde sitt bästa. Jag upplyste också om att vi red våra ponnier med mer sits och mindre hand och just den här ponnyn trivdes med det. Spekulanterna åker många mil och ska provrida. Behöver jag säga att ponnyn gick så illa. inte ett steg på tygeln och det såg så bedrövligt ut. Tjejen satt framåtlutad och red bara med en hård hand. Mamman tyckte att hon red jättebra. Jag som säljare var helt stum. Jag kunde inte säga nå't. Det var en mycket pinsam provridning.
Efter en sån provridning är det risk för att jag hängs ut på Bukefalos som oseriös säljare med förskönande av ponnyn och osanna uppgifter. För självklart är det ponnyn som det var fel på. Ryttaren red ju sååå bra och var sååå duktig.
Och det löjligaste av allt är att jag fick dåligt samvete för att de hade åkt så långt och det gick så dåligt. Men det var verkligen inte ponnyns fel. Hon är en helt underbart bussig ponny med hög ridbarhet, men hon vill inte ha en hård hand. OCH det hade jag upplyst om innan.
Men det är oftast det är oseriös säljare och ponnyn det är fel på. Mycket enkelriktad och tråkig vinkling hela tiden. Om köparna var lite mer medvetna om sin egen kapacitet och att billiga hästar är billiga av någon speciell anledning så skulle det underlätta för alla tror jag. Man får inte en Rolls Royce till priset av en Folkvagn!!!

Läste detta ur en annons nyligen:

"Har en vbls hingst på 14 år som är 151 cm hög.
Han är som en pigg valack som hälsar på allt o alla. Han går tillsammans med två valackar o har haft brunstande ston på andra sidan tråden utan problem!
Han är grundligt inriden. Kan massvis med saker antagligen mer än de jag skriver upp (jag kan inte mer).
Han gör framdelsvändningar, han gör skänkelvikningar samt går i form på volten.
Detta är vad vi tränat på nu i skritten.
Han har en lugn o sansad trav som verkligen är igenomarbetad.
Han har en helt fantastisk galopp, inte stötig eller ngt!"

Vad vill personen få ut av annonstexten egentligen ?
Inte snyggt skrivet, hur kan man helt plötsligt få en hingst till en valack?

jag blir lätt skeptisk då man läser mellan raderna i annonser:

"i full tävlingskondition, dock ej tävlad på flera år pga ägarens ointresse"

hur mycket sanning finns där ? :crazy:

Det kan faktiskt vara dagens sanning...

Sålde i början av 2000-talet en tävlingshäst som var i full tävlingskondition och mer därtill (gick utan problem 3 st 45-minuters hoppträningspass på en dag utan att bli svettig eller flåsig) men han var inte tävlad på lite drygt ett år pga att han blivit för svårriden på tävlingar efter att jag hade skadat mig ett par år tidigare. Bara för att man inte åker på tävlingar så innebär ju inte det att man inte håller sin häst i kondition.

En kompis ringde på en annons och åkte dit för att provrida. I annonsens stod det att hästen var ett halvblodssto och när hon kommer dit är det en varmblodstravare som visar sig vara....VALACK!!:rofl::rofl:

Håller helt med dig. Vet massor av folk som har högt utbildade hästar i full kondition som av en eller annan anledning inte tävlar, Tex barn, ekonomi, tid eller helt enkelt ointresse. Har märkt att tävlingslusten hos folk ofta minskar med tilltagande ålder :angel:
Det behöver ju verkligen inte vara ngt skumt med det.

KL
Jag tror att ett stort problem för många köpare som oseriösa säljare såklart utnyttjar är okunskap. Jag kommer ihåg hur jag hörde när jag började rida i början på 80-talet att man skulle ha ridit i 10 år innan man skaffade egen häst. Nå det kanske är överdrivet, men när hästantalet ökar som det gör i Sverige finns det många okunniga köpare som definitivt ska vänta med att köpa egen häst. Om man inte har tränare/mentor, folk som hjälper en med skötsel etc. Förr fick man alltid rådet att ha med sig kunniga människor när man tittade på en häst, jag vet inte om det är så idag. Nuförtiden verkar allt handla om pengar, och om tid, allt ska gå så himla fort. En skrämmande utveckling tycker jag.

Jag kan tycka att barn har så mycket prylar idag, datorer, ipod, mobiler mm. Ofta med värde som statussymbol. Även hästen har hamnat där. För många är ponnyn en sak och när den inte fungerar klockrent så är det fel på ponnyn istället för ägaren/ryttaren. Jag har sett flera prov på det och blir lika bestört varje gång.

Jag är också lite förvånad över att 90% av dom som träffar mig och min ponny frågar "ska du inte sälja henne? Hon är ju för liten för dig!"

Visst, jag är fullt medveten om att jag är för stor för min ponny, men jag köpte henne också efter att jag växt ur henne. Jag var tog hand om henne alla dagar i veckan i 5år innan jag köpte henne. Jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att sälja henne, det finns så mycket mer än bara ridning man kan göra med en häst. Just nu är jag i full fart med att köra in henne och gör massa roliga övningar inom nh.

Nu menar jag inget illa mot alla som säljer sina hästar när dom växt ur dom. Men jag blir lite förvånad över att nästan alla tar det som självklart att man ska sälja sin häst om man inte kan tävla den längre! Många har också frågat vad jag ska ha henne till. Alla har varit hästmänniskor. Jag tycker riktigt synd om dom som inte vet vad man kan göra med en häst förutom att tävla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka