S

sandraR

Jag blir så förvånad. Jag har alltid trott att dom flesta som håller på med hästar är trevliga & bra människor, men när jag läser här om t.ex de som sålt hästar blir jag så oerhört tveksam! Kan inte förstå att folk ljuger, luras mm för att få mer pengar. Fy fan vilken jävla stil. T.ex när Heddas ägare skulle köpa Hedda så FEJKADE SÄLJARNA VETRINÄREN. De hade valt en person som LÅTSADES vara vetrinär. Fy fan alltså! Jag blir fullkomligt galen. Läste just en tråd om att en hade haft krav på sin islandshäst att den inte skulle ha några eksem. Och säljaren hade förstås lurats där med. AARRRGGH.

Sv: Herregud!

Ja det är nog en grej man får lära sig, att hellre kolla upp saker en gång för mycket, än en gång för lite.

När det är pengar med i bilden så handlar inte alla människor efter sitt sunda förnuft.

Sen kan man ju konstatera att hästmänniskor är en sort för sig!

Jag blir mörkrädd när jag läser annonser på hästar man känner till där innehållet i annonsen föga stämmer med hästen, det värsta är nog en fångponny som nu är till salu för 35000 och i annonsen står det ingenting om vare sej fång eller hur elak hästen är mot barn. Många blir lurade och det tycker inte jag att man bara ska acceptera, vet man om ngt tycker jag att man ska protestera annars blir det ju bara värre!

Ja man har hur många exempel på annonser på hästar man själv känner till där annonsen ljugit.

"Perfekt hobbyhäst till mor och dotter" = En häst ingen satt kvar på ute i skogen.

"Aldrig varit sjuk eller skadad" , nähä hur var det då med de där stora ryggproblemen och de problem med hf den haft..

"Snäll i all hantering", ja förutom då kanske cirkusen som brukar utspela sig till och från hagen och lastningen som tar evigheter.

*suck*

eller när man "glömmer" och nämna saker som att hästen har dammallergi mm

en sak som jag är förvånad över är att många hästar som säljs inte har pass eller är vaccinerade :confused:

ja! Jag känner en som har fött upp ung. 20 hästar genom åren och inte vaccinerat eller gjort pass till några, sen sålt dom. Mest till såna som är nybörjare på att ha egen häst och inte vet allt om alla papper mm.

jag blir lätt skeptisk då man läser mellan raderna i annonser:

"i full tävlingskondition, dock ej tävlad på flera år pga ägarens ointresse"

hur mycket sanning finns där ? :crazy:

Ja fy såna blir man lite less på. Man får hoppas på att det slår tillbaka på dom själva i slutändan:devil:

Tur att inte vi är såna:D

Visst är det inte okej att man luras när man ska sälja sina djur. Men jag tycker ändå att det är lika mycket köparens skyldighet att se till att ha lite bättre koll så att man inte kan bli lurad..
Jag menar när man köper en folk ilsken häst borde man väl ha märkt det innan man köpt den. Man brukar ju inte beställa hästar på postorder precis.... :mad:

Jaja det va inte så jag mena, men vaccinera och ha pass till hästen kan man väl kräva tycker jag!

Men hurvida hästen passar eller inte det får man ju märka själv!
Finns många dumma köpare också som är väldigt naiva.

Jag är oerhört kritisk till alla hästannonser/säljare o läser inte ens annonsen om det står "billigare vid snabb affär". Hur seriöst låter det ens?

Och det är allt lika kul att läsa annonser på hästar man känner till. :angel::D

En häst i stallet, "perfekt barnponny", jo, ellerhur... Stegrar ju aldrig i stallet, sparkar inte bakut när man leder den eller springer iväg. :grin:

Men den bästa annonsen någonsin var den där det stod

"SM ponny säljes omgående då jag förolyckats med en annan häst" :idea::rofl::bow::love:

Jag vet att jag tjatat om detta innan.

MEN om man som kund är vaksam, nogrannt kollar upp omständigheter,hästskötsel(tex kommunens djurskydd:angel:) osv. så mininmerar man problemen rejält.

Om man väljer att köpa "av vem som helst" utan att kolla upp noga, så får man lite stå sitt kast, oseriösa finns i alla brancher, och det finns bara ett sätt att bli av med dom
- genom att SLUTA HANDLA med dom!!!
Då blir deras verksamhet ointressant, eftersom ekonomin i den försvinner...

En häst som synes billig i första ögonblicket, blir ofta otroligt dyr i sista ändan...

Man har ju som köpare en stor UNDERSÖKNINGSPLIKT också.

KL*

Är det inte naivt att dela in hästmänniskor i två grupper som många fösöker göra. Säljare= de onda som alltid försöker luras och Köpare= de goda som blir lurade.

Något som oftast glöms bort är i debatten om "oseriösa säljare" eller "okunniga köpare" är att den som säljer en häst alltid (om det inte är egen uppfödning) har varit köpare en gång, och den som köper en häst blir oftast säljare någon gång... Så det är väl ganska naturligt att den slarvige köparen blir en dålig säljare.

Vad gäller vissa "proffslurendrejare" så är der ju ganska enkelt som ancan så riktigt påpekade: sluta handla av dem. Det har ofta förvånat mig att kan vara så svårt att sälja en väluppfostrad, trevlig häst med bra stam där man är ärlig med allting, medan folk oavbrutet handlar vrak av vältaliga lurendrejare.:eek:

Det är fruktansvärt denna oärlighet som finns idag. Sanningen kommer alltid fram så jag fattar inte varför folk ska ljuga. Värst tycker jag det är när folk ljuger om ponnys som barn ska ha. Man lär ju faktiskt på det viset att det är ok att ljuga.

Det är bara att beklaga hur vissa hästaffärer går till, men det finns ju båda grupper, både säljare och köpare, av högst oseriösa typer! (men det finns många ärliga och bra representanter också)
Lika väl som folk är dåliga på att skriva annonser är ett annat folk dåliga på att läsa dem! I affärer blir hästar en 'handelsvara' och det är viktigt som konsument att verkligen undersöka och ta reda på så mycket som bara går innan man gör affär. Som säljare ska man försöka klargöra så mycket som möjligt för att inte råka ut för köpare som anklagar en efteråt och vill lämna tillbaka hästen + få ersättning.

När vi sålde en häst som stod som 'ej nybörjarhäst' var det flera föräldrar som ringde och sökte trygg barnhäst;):angel:
Och sen var det jag som fick en irriterad ton i örat när jag då sa att den inte passade för ändamålet:grin::D

Det är absolut inte köparens ansvar att se till att hästen ska vara frisk osv. Självklart tittar man, men man vill gärna vänta sig en frisk häst, att den ska vara som i papprena. Det är säljarens ansvar att hästen ska uppnå det säljaren skrivit att den gör i annonsen.

jag blir lätt skeptisk då man läser mellan raderna i annonser:

"i full tävlingskondition, dock ej tävlad på flera år pga ägarens ointresse"

hur mycket sanning finns där ? :crazy:

Haha, har jag alltid undrat oxå. Sedan finns ju "sent tagen" om 8-åringar som gått på lösdrift och ej har haft ngn kontakt med människor eller ens haft grimma på sig. De longerar dem dödströtta eller (pleggar dom precis lagom:eek:) innan köparen kommer och sedan likadant till vet. besiktning och lastning. Sedan undrar köparen vad som hände med den lätthanterliga hästen...Eller "kräver MKT rutinerad ryttare". Jag vet att vissa hästar kräver en rutinerad ryttare, men att använda denna fras om en häst som inte ens har fått lära sig grundläggande hjälper är att ta i tycker jag. Och dessutom vansinnigt oschysst mot hästen vars ridbarhet inte ökar med antalet provridningar...

ja känner lika dant... men har fått veta att de värkligen inte är så när ja köpte min nuvarande häst, blev sjukt lurad :cry:

Ja, det är väl som så att man får vad man betalar för. En billig häst finns det ju alltid en anledning till att den just är billig. Vill man vara säker på att få en frisk häst ska man klinikbesikta och röntga även en 20000:- häst. Jag har genom åren köpt både billiga och lite dyrare hästar. Det är väl ett par av dom som har haft lite skavanker. Tex köpte jag en oinriden 6 åring för 20. Säljaren tog ut sin vet, vilket jag inte hade invändningar emot. Han fick rena papper och jag försäkrade honom till inköpspriset. Det kunde ju vara ett kap, men samtidigt var jag helt på det klara med att han var billig. 9 månder senare var han halt. Behandlingarna började. Jag for fram och tillbaka med honom till en viss klinik där dom inte la ner så speciellt mycket arbete i att ta reda på egentliga orsaken till hältan. Till slut bytte jag klinik och vet där efter röntgen konstaterade strålbenshälta. Efter behandling och specialskor var han "friskförklarad". Jag sålde honom för 10 som promenad häst och köpte en 3 åring för 25 istället. Också med bara gårds besiktning. Hon var aldrig halt och tränades och tävlades i hoppning från 5 års ålder. När jag sålde henne besiktades hon på klinik med röntgen. Nu var ju priset på henne betydligt mycket högre. Hon hade en liten enligt vet obetydlig röntgenförändring. Annars ua. Köparen och jag kom överens om ett något lägre pris och hon fungerar och tävlas upp till 130. Jag tycker att man både som köpare och säljare har plikter. Och är man villig och ta en risk så okej, men vill man inte kasta pengarna i sjön så får man som köpare inte vara allt för godtrogen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka