hermelin kanin

M

miominmio

jag har en liten hermelin kanin på 9 veckor. Han är bara för underbar=)..
Min fråga är..vad för frukter kan man ge kaniner utan att riskera att dom blir sjuka?...
Skriv gärna lite olika=)

Mvh Malin och Mio:)

Sv: hermelin kanin

Du kan ge honom bland annat äpple ;) Fast man ska ta det lite lungt med frukter, för de blir gärna tjocka av för mycket frukt, då är grönsaker bättre. T ex morot, gurka, palsternacka, broccoli & kål (fast broccoli & kål ska man inte ge så mycket av, då de kan få ont i magen) En bit knäckebröd kan han oxå få smaka :)

Ja, som sagt, grönsaker är bättre än frukt men visst uppskattar dem det i små mängder, ibland.

Man kan bl a. ge äpple, banan, päron, jordgubbar, hallon, annanas, melon.. Men kom ihåg, bara små bitar, särskilt när de först introduceras. Detta ska anses som godis, inte mat i den bemärkelsen.

Mina knäppskallar är av någon oförklarlig anledning mycket förtjusta i blodapelsin (i tillägg till allt annat som redan räknats upp), så ett par små bitar nån gång emellanåt brukar uppskattas.

Finns väl inga frukter som är farliga i betydelsen giftiga, så länge de får vänja sig successivt vid dem. Däremot ska man se till att de inte kommer åt att gnaga på plommon- och körsbärskärnor, de innehåller nåt skit som inte är så nyttigt. Men fruktköttet är ingen fara att ge, i små mängder.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar