Here we go again

Sv: Here we go again

Lite svor att bevisa "dold fel" när ingenting syn under en bisiktning.
120.000sk är en sur karammel att suga på :yuck:
Verka mer som ett försäkrings fråga an domstol och dess kostnad.
 
Sv: Here we go again

Lite svor att bevisa "dold fel" när ingenting syn under en bisiktning.
120.000sk är en sur karammel att suga på :yuck:
Verka mer som ett försäkrings fråga an domstol och dess kostnad.

Med reservation för att jag missförstått sig, men ett fel är knappast dolt om det syns på besiktningen eller åtminstone borde upptäckas.
 
Sv: Here we go again

Lite svor att bevisa "dold fel" när ingenting syn under en bisiktning.
120.000sk är en sur karammel att suga på :yuck:
Verka mer som ett försäkrings fråga an domstol och dess kostnad.

Men med tanke på att det är en känd hoppryttare som sålt så är ju sannolikheten stor att det är konsumentköplagen som går in och har det då inte gått mer än 6 månader sedan köpet så är det upp till hoppryttaren att bevisa att felet inte förelåg redan vid försäljning...

/Camilla
 
Sv: Here we go again

Mycket kan hände under 6 månad.
Om det är du, jag eller non känd international ryttar ska inte har non bytydelset.
Är kontraktet skrivet, papper i ördning och hästen betalt.......that´s it.
 
Sv: Here we go again

Med reservation för att jag missförstått sig, men ett fel är knappast dolt om det syns på besiktningen eller åtminstone borde upptäckas.

Min unghäst gick igenom vet.bes utan problem, men problemen dök upp någon månad senare (troligtvis igångtriggat pga ökad belastning i o m inridning) och de bara ökade. 3 veterinärer hävdade att i vårat fall var det ett dolt fel, då det inte är praxis att röntga halskotpelaren om det inte finns indikationer på något fel, typ shivering, wobbler el likn. Sen hade han varit så kort tid i vår ägo att de förträngningar/artroser han hade, hade han haft innan vi köpte honom.

Det går åt fler plåtar än man tror för att röntga hela ryggen, inkl nacke och halskotpelare, sen ska man helst ha en extra stark röntgen (vi blev remitterade till Ultuna av våran klinik).
 
Sv: Here we go again

Korkad fråga kanske men..
Går det att sälja en ridhäst över huvudtaget UTAN att riskera att få den tillbaka ett par år senare för nåt fel?


AM
 
Sv: Here we go again

Risken att få tillbaks en häst pga reklamation är förmodligen ungefär den samma oavsett vad hästen använts till, det lär vara det samma för kör, avels och travhästar också. Troligen är det bara en liten del som reklameras, men det har större nyhetsvärde än alla de där det är problemfritt. Många som lyckas reklamera har dessutom blivit lurade av en oseriös säljare. Visst finns det undantag också, och även många exempel där känslorna tar över och gamla ägaren tar tillbaks hästen av känslomässig skäl.
 
Sv: Here we go again

Måste erkänna att jag aldrig har hört att en travare gått åter på liknande sätt. Har inte läst om det i Travronden.
Vi har sålt ett flertal men inte alls med samma krångel. Utan är det sålt så är det.
Ett handslag räcker.

En spekulant kan komma och titta. Man kan kanske springa ett en sväng med dom och sen är det beslutat.

Upp till ett och etthalvt åringar.
Körhäst köps många gånger osett. Eller så kan tränare komma och titta lite. Står det på banan så kan den provköras en sväng
Eventuellt slås nån plåt men inget speciellt avancerat.

Och nej, det är inga 25000 kronors hästar utan i klart högre prisklass.

Vi har också tidningen Ridsport och där kan man ju se ganska ofta hur det uppstår tvister. Trist för alla inblandade :crazy:

AM
 
Sv: Here we go again

Jag tror, utan att ha en aning alls, att det som skiljer är att ridhästen slits på ett helt annat sätt med en ryttare på sig än vagn bakom.
Fel ridning kan förstöra en häst hur mkt som helst.
 
Sv: Here we go again

En travare går betydligt hårdare än den genomsnittliga ridhästen. Farten, träningsupplägget - det är oerhört slitage på en travhäst.

Skillnaden är nog snarare att den grundläggande kunskapsnivån hos travhästköparen är vida högre än den hos motsvarande ridhästköpare.
 
Sv: Here we go again

Det är samma lagar som gäller oavsett om man säljer en travhäst eller en ridhäst, det är mest det jag syftar på. Olika typer av köpare ställer till olika mycket problem och ventilerar de olika gärna i pressen och på forum.

Skillnaden är väl att travfolk oftast är mer eller mindre professionella och inte är den så jättestor när det gäller antalet aktiva hästar (inklusive de kommande unghästarna) jämfört med hela ridsporten, medan ridsportvärden är brokig och har en enormt mycket större andel mindre kunniga. Självklart blir det mindre problem när professionella handlar med varandra och går det snett så springer man inte till media eller ut på diskussionsforum och beklagar sig. Travsporten "dumpar" dessutom sina problem till ridsporten, duger hästen inte till tävling/avel så hamnar den ganska ofta som ridhäst. Bland "avlagda" travar finns det mängder av historier som bottnar i konflikter och oseriösa och eller okunniga aktörer även om de kanske inte hamnar i rätten så ofta pga det ringa värdet så är de klart överrepresenterade.
 
Sv: Here we go again

En travare går betydligt hårdare än den genomsnittliga ridhästen. Farten, träningsupplägget - det är oerhört slitage på en travhäst.

Skillnaden är nog snarare att den grundläggande kunskapsnivån hos travhästköparen är vida högre än den hos motsvarande ridhästköpare.

Jag tror att en annan skillnad kan vara att travhästköparen vet att hästen kan gå sönder/inte hålla och någonstans har det med i beräkningarna. Man vet att träningen sliter, ibland för hårt. Och oftast lägger kanske travhästmänniskan den skulden på
1. sin egen träning
2. konstaterandet att hästen inte höll men att det inte var säljarens fel.

medan ridhästköparen förväntar sig att hästen ska hålla, punkt.
 
Sv: Here we go again

Absolut, det är precis det jag menar med kunskapsnivån hos köparen.

Travhästköparen är lite som en bilhandlare som handlar av en annan bilhandlare. Medan ridhästköparen är en gnällig konsument som tror att hästen är en maskin som bara ska gå och gå, att man som köpare inte har några som helst skyldigheter bara rättigheter.
 
Sv: Here we go again

Kl - för en ridhästköpare handlar det kanske också om en större investering, känslomässigt såväl som ekonomiskt (relativt, alltså) medan travvärlden är professionell i större utsträckning?
 

Liknande trådar

Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
2 148
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Apropå lunchlådediskussionen kom jag plötsligt ihåg att jag flera gånger haft behov av att skapa den här tråden. Here we go: Inte helt...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 339
Senast: 95johsv
·
Hundhälsa Here we go again. Runt nyår och veckan efter alltså vecka 1-2 i år höglöpte grannens tik. Dom försökte först med ena hanen men han var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 186
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Konsumentlagen måste förändras när det gäller köp av hästar och andra levande djur. Det har en majoritet i riksdagens civilutskott...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp