Henra transport?

Leoni

Trådstartare
Är det någon som har en sådan och vill skriva lite erfarenheter. Kastar lystna blickar på deras 1 hästars släp.
Är den lika bra som den ser ut?

Jag har lånat en tvåhästars förut och min häst stortrivdes.

Men enhästars-varianten. Har man ingen mellanvägg i den?
Utan så står de väl bredare än i en vanlig tvåhästars?
Är den stadig att köra?

den ar 130cm bred och hastarna aker i LYX, ljus, luftighet, ventilation. :bump:

Är också lite nyfiken på den transporten. Har varit och kikat på Henratransporterna och tycker att de över lag verkar ljusa och luftiga och de verkar dessutom väldigt prisvärda. Har dock känt mig lite tveksam till att vissa sprintar o dyl (bland annat på rampen bak) har känts lite veka och svårhanterliga. Tycker därför att det hade varit mycket intressant att höra vad Henra-ägarna har att säga om det. :)

Skulle också vara intressant att höra vad ni tror om andrahandsvärdet på en 1,5 hästars transport. Har fått för mig att det kan vara sämre än på en vanlig 2-hästars? :confused:

En sån här har jag erfarenhet av. :)
ht_henger_henra_ph2.2.gif

Och jag älskar den.Glömmer bort den bakom bilen i bland :o
Den är stadig och gjord för autobans höga hastiheter..
Den är ljus och vetilationen är väldigt god..tycker att den har många fördelar..Alla bommar går att lossa från utsidan.Gillar deras låsanordningar till lämen och dörren fram.(man lär komma i håg att fälla in dem ordentligt bara när man lastar i och ur)När man stänger stänger man verkligen. :D
Den vi har är köpt 99-2000 har jag för mig och den håller än..det enda som vi gjort med den är att en backlyckta gick sönder..tog tid innan vi fick den pga att de är lite udda från mercedes :( samma gäller dämparna bak i luckan. oxå från merceders..tog tid att få hem så vi levde med en tung lucka..Inget annat har hänt med släpet på dessa år..den är lika fin nu som när den köptes och då används den mer än en gång i veckan :)Den är underbar om man frågar mig :love:

Angånde sprintarna (låsen) jag tror man tvekar för att man inte sett liknade förut :o jag tyckte dom var bra jobbiga i början..men som sagt fårt släp är 4-5 år gammalt och de (låsen) håller än fast hästar klivit på dem mm..Vad gäller sprintarna på utsidan till bommarna så är det bara att ta ett spärr skaft tex passar i öglorna. sen är det bara att slå runt sprinte tills den släpper och bommen rasar invändigt :) tycker just att sprintarna till bommarna är bra då det enda man behöver är nått långt rakt.
Vad gäller sprintarna på bommarna invändigt så håller våra än trots att det ser klena ut..

jag forstat inte vad det ar for sprintar du talar om :confused:

upprepar det jag sagt tidigare, riktigt lyxslap for hasten :bump: :bump: :bump:

Den modellen jag tittar på har kombiramp eller vad de nu kallar det, dvs man kan lasta hästen med "step-up" istället för att låta den gå upp på rampen. Den "sprint" eller vad man nu skall kalla det som jag reagerade på mest var den som man måste öppna för att fälla bakluckan åt sidan istället för rakt ner. Det är alltså nere i hörnet på släpets baklucka.

men ar inte det en helt vanlig fjadermekaniserad "sprint" dar? eller? hur enkel som helst att manovrera ( tycker jag ) :D

Kanske är jag bara ovan vid såna sprintar för jag hade rätt stora bekymmer med den... Sen tyckte jag att luckan hängde lite "på en tråd" när man väl hade fått öppnat den åt sidan, men det är inte omöjligt att det blir just så om man har en så stor och tung ramp som skall svängas åt sidan (har tidigare bara tittat på step-up lastning på Fautras släp och deras dörrar är ju inte riktigt jämförbara med andras...).

Har du erfarenhet av att lasta med step-up i Henra-släp? I så fall är jag väldigt nyfiken på vad du tycker om det? Jag har absolut inte strukit Henra från min lista över intressanta transporter. :D

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 684
Senast: Murray
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Pegasus63
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
971
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka