Hemska bett?- rädsla för allergichock!

J

_Jezzie_

Min medryttare upptäckte i förrgår att min pålle var väldigt knottrig vid halsen i på ganaschen, samt hade några rediga blemmor på låret bak och under magen.Igår kväll när jag kom hem såg han hemsk ut! Massa svullna och sammanflytande knölar. Ingen temp, åt och drack som vanligt. Tvättade av med svag jodlösning och lät pållen stå inne i stallet under natten (går vanligtvis annars på grönbete dygnet runt) Han var bättre imorse men det fanns kvar en massa blemmor ändå.. Jag tror det är från alla mygg och knott som fullständigt har exploderat här efter regn och varmväder. För om det skulle vara någon allergiskreaktion dvs av något han ätit borde väl dessa blemmor vara över hela kroppen?

Sv: Hemska bett?- rädsla för allergichock!

Serriöst, har du dragit in jodopax i pälsen på hästen?! hoppas inte för gudarna att du har det...
Dessutom låter det som nässelutslag, hästen har alltså ätit något som den inte tål och därför får utslag och att om du nu har dragit jodlösning över hästen så hoppas jag för hästen skull att du genast tvättar den, och hädan efter ring veterinär innan du gör något så dumt.. jod är skitstarkt och canserframkallande och ska knappt användas till sår utan användes nästan bara till hovbölder!!!

Om hästen fått nässelutslag och inte har feber så är det ingen fara!

Men hon har ju säker inte använt outspädd jod, utan blandad med vatten. Hon är ju inte dum i huvudet och tar outspädd jod.
Till hovböld används kanske outspädd, men det är isf ENDA gången. Har aldrig haft häst med hovböld, så där vågar ja inte lägga mig i. Men outspädd jod i sår är inte heller ok!!

fast nässelutslag eller bettangrepp av smådjur ska inte heller behandlas med jod oavsett om den är utspädd eller inte. det kan du ju läsa i från vilken bok som helst att man inte gör..

Serriöst, har du dragit in jodopax i pälsen på hästen?! hoppas inte för gudarna att du har det...
Dessutom låter det som nässelutslag, hästen har alltså ätit något som den inte tål och därför får utslag och att om du nu har dragit jodlösning över hästen så hoppas jag för hästen skull att du genast tvättar den, och hädan efter ring veterinär innan du gör något så dumt.. jod är skitstarkt och canserframkallande och ska knappt användas till sår utan användes nästan bara till hovbölder!!!

har för mig att du har rått en tjej att tvätta skimmel-svansen med jodopax och en annan att sätta jodopax på sadelknutor på ryggen.

Men det var ju inte det ja reagerade på. Jag reagerade på att du i otrevlig ton dumförklarade en tjej för att ha använt jod i pälsen på hästen. Spädd jod skadar inte, men hjälper ju iofs inte mot nässelutslag.
Men har hästen ingen temp är det ju bara att vänta, annars kommer en distriktsvet och säger att tyvärr kan ja inget göra och tar dyrt betalt för att ha kört ut och kollat...

Det låter som nässelutslag som har kommit efter insektsbomben. Tips kan ju vara att ta in hästen den tid på dygnet när det är som värst (skymning, gryning)
Så länge hästen inte har feber bör det inte vara någon fara.

Nässelutslagen kan komma lokalt även om det är något de ätit. Mitt fbl fick dem på bara bringan och halva halsen, av ngt han åt (vet inte vad, ngt i höet)

*KL*
vi hade en häst i stallet som fick nässelutslag av spånet vi hade, bytte till torv... På alla hästar!

Kanske inte så troligt: Men kan han ha kommit åt nån giftig växt eller så? (Min pålla hade under förra veckan stoppat mulen i brännässlor eller nått och fick fullt med knottror på mulen som dagen efteråt såg betydligt bättre ut.)

Jo jag baddade de angripna ställena med SVAG jod, typ urin färgad. Och varför i hela hälsofyr ska detta vara skadligt?! Jod har väl ändå används i alla tider till sår och som omslag, givetvis UTSPÄDD! Jod används även i humanvården och inom det området bedrivs det mycket forskning, vore mycket märkligt och man fortsatte använda det om det nu vore så himla farligt?!!!!! Inte meningen att starta en het diskussion men vill verkligen inte bli idiotförklarad av någon som inte har några vidare belägg för sina yttranden.

Pållen har fått stå inne 2 nätter nu och alla utslag är nästan helt borta! Får bara gå ute nattetid då det är liten hanterbar nivå av mygg. Tror det berodde på det, hästarna känner ju inte av när myggen sätter sig på samma sätt som de gör med bromsar och andra bit fän... Men ska givetvis ha koll om det blossar upp igen, tror inte det är något han ätit i hagen för han har gått i samma hage hela sommaren, om det inte är något som har växt upp nu förståss? :idea:

Kan vara ngt som växt upp nu. tryter betet så börjar de gärna äta sådant de tidigare när det fanns mer bete ratade med.

Eller så fick han av misstag med sig ngt.

Min fick ju av vad jag bara kan få det till är höet. Samma hö både innan och efter och inga nässelutslag, men den där dagen så. Antar det var ngt med i det som han reagerade på helt enkelt.

Tycker inte du behöver vara så orolig eller ändra så mkt om det bara hänt en gång, däremot om det häner igen. Tryter betet så tillskottsfodra med hö eller byt bete bara.

Jag har redan börjat stödfodra med hö, brukar få stå inne ca 5timmar om dagen och mumsa fritt på hö, (förutom när han står inne nattetid så blir det ju längre)Lägger jag ut hö i hagen ratar han det totalt, därför får han stå inne och äta det. Funderar på att plocka in han varje natt snart, det är som du säger betet är ingen höjdare, träigt och trist gräs...

Låt höet ligga ute ändå, de går ju där och plockar om de vill/behöver. Du kan ju ta in och ge hö ändå, men just att erbjuda det ute OM de vill ha det.

Ute och seglar på de wida hawen, kanske!? :p
jodopax är ett utmärkt medel att desinficera huden med när man will ha ner bakterieantalet för att förhindra en sekundär infektion wid eksem eller andra reaktioner. Jag tror att du ska läsa på i "wilken bok som helst" själw... Man späder förstås efter anwisning.

Det låter för mig som en allergisk reaktion på insektsbett i form aw nässelutslag. Nässelutslag är inte enbart en reaktion som uppstår wid peroralt intag aw ett allergen.

Och så kommer det en regnskur och lite solsken på det. Smaskens!

Nej, äter dom inte höet, ge dom heller inget.

jag förutsätter att folk som passerar hagarna ett par gånger per dygn är förmögna att ta bort det 'gamla' höet och lägga dit nytt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka