Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

C

cissiny

Vi håller just nu på med en hemsida, kan inte länka här av olika orsaker så det får bli lite allmänt kring det här med hemsidebygge.

Sidan ser bra ut i IE, är gjord i Frontpage med iFrames och css. Vi är absolut inga proffs på hemsidor vilket uppdragsgivaren också vet.

I Mac så är den vita bakgrunden i framen blålila istället för vit. Funkar inte iFrames i Mac? Vi har kikat på html-koden men blir inte klokare av det...

Vi vill ju att sidan ska funka i alla datorer - eller åtminstone de flesta.

Hur kollar man lämpligast att en sida funkar i olika webläsare/datorer?

Som sagt, det blev lite allmänt... :)

Tack på förhand!

Mvh Cissi

PS. Sidan ska få stor spridning är det tänkt, på flera språk. Därför är det ju extra viktigt att det funkar... DS.
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Mac kan inte läsa Iframes *HATA!*.

Kanske ni kan göra en för Mac och en för PC fast att ni har PC som originalsida då det inte är så många som använder Mac?.

*sprry om det inte var det du undrade över, borde nog gå å lägga mig*.

Vill du att jag ska prova hur hemsidan ser ut så kan du pm:a adressen då jag sitter med både Internet Explorer, Firefox, Netskape(stavning?) och vid PC och Mac! :) .
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Istället för iframes kan ni använda en storleksdefinierad div med overflow:auto. Ger inte samma funktion, men samma utseende. Och fungerar även på Mac.
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Jag brukar göra så att fungerar det i IE och FF så räcker det.
Att sedan vilket Operativsystem det är kvittar.

Det bästa är om du får sajten validerad och godkänd inom W3C normer.
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Det beror ju på vad man tänker sig att man riktar sig till för typ av människor. Bygger man något för bild-/grafikfanatiker så är det ju sådär lyckat om det inte funkar med mac-IE. Jag har iofs dålig koll på hur många av mac-användarna som surfar med IE eftersom det är en riktigt kass browser till mac-os. Jag gissar att de flesta använder safari?
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

De flesta numer använder nog Safari och Firefox för Mac.
Man är nästan tvungen att ha Firefox installerad på en Mac numer då det är många sidor som inte är gjorda för Safarin fortfarande.
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Tack Sorbe! :)

Jahapp, då vet man det... Att iFrames inte funkar på Mac... Ska diskutera det med uppdragsgivaren. Hmmm...

Jag är supertacksam om du vill kolla hur det ser ut, det är inte läge riktigt ännu då det är en hel del pill kvar, men jag återkommer jättegärna!!! Tack!!!

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Tack Moiran!

Det lät lite som kinesiska för mig... ;)

Vi är alltså inte så jättehemma på det här... Ska diskutera med uppdragsgivaren, kanske fortsätter vi med iFrames för att åtminstone få en PC-sida klar i rimlig tid? Och gör nåt enklare Macvänligt alternativ senare?

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Hmmm... det funkar ju bra i IE på PC, hoppas att det funkar i FF också...

Är det nåt vi ska undvika i FF? Java har vi i vilket fall slopat, just eftersom det kan bli problem med vissa datorer.

W3C - jag läste på lite... Det känns som väldigt mycket överkurs även om det ju vore bra...

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Det här är ju en rent hästintriktad sida. En hel del bilder, ska bli video också. Men helt inriktad för hästfolk.

Pdf-dokument förresten? Funkar det att ha med? Kanske lägga med en länk till Acrobat Reader?

Tanken är ju att det ska locka folk världen över. Gissar att det blir mest för europeer och amerikaner? Men tanken är att folk från andra delar av världen ska hitta info också...

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Safari har jag noll koll på... Sorbe har ju vart jättevänlig och erbjudit sig att kolla från sina datorer framöver, då täcker man väl upp det mesta?

iFrames funkar inte på nån Mac, oavsett webläsare antar jag?

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

*lånar min egen knapp*

En snabb fundering... Om vi nu får ut det i en PC-version med iFrames först, kan man lägga in nåt i koden som känner av om den som tittar har Mac, och som automatiskt får upp en popup? Typ med text att sidan är gjord för pc, men att en macversion är på gång?

Bara en tanke! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Varför lämnar dom inte uppdraget till nån som vet vad dom gör? Jag fattar inte varför så många envisas med att snåla på en sån viktig sak som en hemsida som är ett ansikte utåt.
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Jag har gjort många sajter åt företag. föreningar och privatpersoner och att hoppas att det fungerar bra i andra webbläsare än IE går tyvärr inte.

Du kan vända på steken och säga så här, gör sajten i FF och se hur det blir i IE, ser det bra ut så är det ok, ser det inte bra ut så får du fixa till det eller kompromissa.

Att den stöds i W3C är ingen överkurs för jag tycker faktist att man ska i alla fall försöka göra den så nära normerna som det finns för då är det största sannolikhet att det ser bra ut i alla webbläsare.
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Det var inte meningen att vi skulle göra hemsidan från början, men det var faktiskt vår egen idé. Vilket uppdragsgivaren nappade på.

Vi är absolut inga proffs på just det här, det vet uppdragsgivaren mycket väl. Dock har vi väldigt mycket annat att komma med som kommer väl till pass. Lite luddigt, jag vet.

Snålhet finns nog inte med i bilden över huvud taget. Det handlar över huvud taget inte om pengar det här.

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Men du saknar kunskaper om såväl html, w3c som MDI/HCI. Allt detta anser jag nödvändigt för att bygga bra hemsidor.
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Tack för tipsen!

Det här med W3C ska jag absolut läsa på mer om. Jag googlade lite på det och det jag läste först verkade just som överkurs, men jag ska kolla upp det ordentligt!

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Så du menar alltså att vi alls inte skulle ha tagit upp det här med att dom behöver en hemsida? Och erbjudit oss?

Vi har som sagt mycket annan kunskap som kommer mycket väl till pass just för det här.

Att vi inte är proffs på html och dylikt skulle alltså göra att vi över huvud taget inte skulle ge oss in i det här trots att vi har mycket annat att erbjuda vad det gäller innehåll på sidan?

Mvh Cissi
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Att man har kunskap om själva innehållet på sidan betyder inte att man är lämpad att bygga den tekniskt. Det bästa brukar vara att jobba i projektform. Generellt tycker jag inte man ska bygga proffessionella hemsidor utan kunskap men det är förstås upp till uppdragsgivaren. Tyvärr vet de sällan skillanden själva mellan bra och dåligt.
 
Sv: Hemsidefundering - Mac, olika webläsare etc

Ok. Jag förstår din tanke, men nu sitter vi i alla fall med sidan. Det känns som om den blir riktigt bra i IE på PC i alla fall, tycker att vi fått till ett bra och snyggt upplägg, lättnavigerat.

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp. Jag kodar många olika hemsidor varav flera åt företag och det är naturligtvis viktigt att de funkar i alla...
Svar
10
· Visningar
1 417
Senast: Basilika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp